سه شنبه 2 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماريچه اِسخاکِه، نماینده پارلمان اروپا: اتحاديه اروپا بايد حملات به زندانيان سياسی در ايران را قويا محکوم کند

هفته گذشته يک تهاجم بيسابقه عليه زندانيان سياسی در بازداشتگاه اوين در تهران صورت گرفت. اين واقعه که به "پنج شنبه سياه" معروف شد، به شهادت شاهدان بدترين حمله به اين گروه از زندانيان در ٢٠ سال اخير بوده است. خانم اشتون، نماينده اول اتحاديه اروپا، بايد اين حمله و همچنين تجاوزات متعدد و مداوم به حقوق بشردر ايران را محکوم کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درحال حاضر، قرار است ريحانه جباری، به خاطر کشتن مردی که به وی تجاوز کرده و ويرا مورد آزار و شکنجه قرار داده اعدام شود. سيستم قضايی ايران نياز به اصلاح جدی دارد. حقوق اساسی شهرندان ايرانی بايد در نظام قضاييشان ملحوظ گردد.

پسنديده خواهد بود اگر دولت آقای روحانی حمله به زندانيان سياسی بند ٣٠٥ اوين را محکوم کند و برای احترام به حقوق اوليه مردم ايران تلاش نمايد.

در حالی که جامعه بين المللی و همچنين دولت روحانی توجه شان را در وهله اول روی مساله هسته ای متمرکز کرده اند، مردم ايران به طور ساختارمند سرکوب می شوند. آنها، به حق از اروپا انتظار دارند که آنها را فراموش نکند. علی رغم سرکوبها، ايرانی ها با شجاعت عليه تعرض مراجع حکومتی به حقوق انسانی شان سر به اعتراض مدنی می گذاردند. اخيرا، در شهرهای نور و نيشابور، خانواده های مقتولين برخلاف قوانين شرعی-حکومتی از حق قصاص خود گذشتند و عليه دار زدنها برخواستند که باعث شد دو نفر از محکومين به اعدام، که تا چوبه دار رفته بودند، مشمول عفو خانواده قربانيان واقع شوند و از مرگ حتمی نجات يابند.

همينطور، برای پيگيری موثرتر مساله مجازات اعدام، به ابتکار نسرين ستوده، برنده جايزه ساخاروف، و ديگر فعالين حقوق بشر طرح "لگام" برای الغای گام به گام مجازات اعدام در ايران آغاز به کار کرده است.

اين ابتکار، همراه با ابتکارها و اقدامات مشابه ايرانيان داخل کشور، که ضمنا از حمايت وسيع ايرانيان ساکن اروپا نيز برخوردار است، نياز به توجه و حمايت و پشتيبانی ما دارد. لازمست که ما، اتحاديه اروپا، غير از توجه به امور داخلی و صرفا تمرکز روی انتخابات پارلمانی ٢٢ مه اروپا، همچنان صدای اعتراضمان را عليه پايمال کردن حقوق زندانيان سياسی و شهروندان عادی در ايران به سمع مراجع مسئول برسانيم.

ماريچه اِسخاکِه
نماينده هلندی (D66) پارلمان اروپا و عضو هيئت پارلمانی روابط اروپا - ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016