چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان ملل: موضوع روادید ابوطالبی "منحصر به فرد" است

رادیو فردا ـ «کمیته روابط با کشور میزبان» سازمان ملل متحد، که به شکایت ایران در مورد صادر نشدن روادید برای حمید ابوطالبی، نماینده معرفی شده آن کشور به این سازمان که مقرش در آمریکا است، رسیدگی می‌کند، به گفته‌های دو طرف گوش داد اما تصمیمی نگرفت.

نیکلاس امیلیو، سفیر قبرس در این سازمان، کسی که در حال حاضر رهبری کمیته «روابط با کشور میزبان» را بر عهده دارد، دوم اردیبهشت ماه به خبرنگاران گفت که موضوع در دستور کار این کمیته باقی می‌ماند و «ما در صورت نیاز به آن باز می‌گردیم».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وظیفه کمیته ۱۹ نفره «روابط با کشور میزبان» بررسی مسائلی مانند صدور ویزا، مهاجرت و موارد امنیتی است.

پیشتر استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، رخدادهای پیش‌آمده پیرامون‌ روادید آقای ابوطالبی را «موردی منحصر به فرد» توصیف کرده بود.

به گفته او صادر نشدن ویزا برای نماینده‌ای معرفی شده به آن سازمان از کشوری دیگر بی‌سابقه است.

این سخنگوی سازمان ملل در عین حال تاکید کرده است که اعضای ملل متحد برای معرفی هر نماینده‌ای که خود می‌خواهند آزاد هستند.

حمید ابوطالبی نماینده معرفی‌شده ایران به سازمان ملل به جای محمد خزاعی است که ماموریت رسمی او در اسفند ماه سال گذشته به پایان رسید.

اما ایالات متحده او را به نقش داشتن در گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه کارکنان سفارت آن در تهران، پس از انقلاب ۱۳۵۷ معرفی کرده است.

آقای ابوطالبی خود نقش داشتن در آن را رد کرده است.

در نهایت در فروردین ماه گذشته نخست سنا و سپس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا لایحه‌ای را برای ممنوعیت ورود او به خاک آن کشور تصویب کردند.

آنچه در پایان ماه گذشته با امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، رسمیت یافت و روابط دو کشور ایران و آمریکا را با چالشی جدید روبه‌رو کرد.

ایران این موضوع را برای رسیدگی به «کمیته روابط با کشور میزبان» ارجاع داده است.

دولت ایران همچنان تاکید دارد که نماینده معرفی شده آن کشور حمید ابوطالبی است. آمریکا نیز قانونا صدور روادید را برای او ممنوع کرده و سخنگوی وزارت خارجه آن کشور نیز گفته است «با توجه به نفش او (حمید ابوطالبی) در وقایع سال ۱۹۷۹ که برای مردم آمریکا بسیار اهمیت دارد، برای آمریکا غیرقابل قبول است که چنین ویزایی صادر کند».

به جز دولت ایران، در آخرین روز ماه گذشته، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران خواستار معرفی شخصی دیگر به جای حمید ابوطالبی شده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد باقر‌زاده از فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح، از وزارت خارجه این کشور درخواست کرده است که از اعزام حمید ابوطالبی به امریکا انصراف داده و شخص دیگری را به این ماموریت بفرستد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016