دوشنبه 30 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تبادل سفير تهران و لندن در انتظار رای مجلس

داغش را نماينده‌های مجلس تازه کردند وگرنه رييس جمهور در همان روزهای اول آغاز کارش باب گفت‌وگو با نخست وزير انگليس را که از ۱۰ سال پيش بسته شده،‌ باز کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) اول آذر ماه سال ۹۰ وقتی رشته تحريم‌ها عليه ايران می‌رفت که تنگ و تنگ‌تر شود،‌ وزارت خزانه‌داری انگليس اعلام کرد تحريم‌های جديدی عليه بانک مرکزی ايران اعمال خواهد کرد؛ در حالی که تا پيش از آن حجم مبادلات تجاری ايران و انگليس در آن زمان در پايين‌ترين حد خود قرار داشت.

يک هفته بعد ‌مجلس ايران مصوب کرد که روابط سياسی تهران و لندن بايد تا سطح کاردار کاهش پيدا کند‌، اما قبل از اين که جوهر امضای اين مصوبه خشک شود،‌ عده‌ای با تجمع در مقابل ساختمان سفارت انگليس خواهان قطع روابط تهران و لندن شدند.

تحصن اما آرام باقی نماند، برخی از ديوارهای سفارت بالا رفتند، ‌پرچم انگليس را پايين کشيدند‌،‌ برخی لوازم و اسناد را از ساختمان به خيابان ريختند. واحد مرکزی خبر در توصيف آن‌ها نوشت: «تعدادی از دانشجويان خشمگين که قصد تصرف سفارت (در خيابان فردوسی) را داشتند، کوکتل مولوتف و سنگ به داخل سفارت پرتاب کردند و شيشه‌های سفارت را شکستند و گوشه‌ای از ساختمان کوچک پشت درب اصلی سفارت نيز آتش گرفت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



هم زمان عده‌ای به ساختمان در اختيار کارمندان سفارت بريتانيا در باغ قلهک حمله کرده و چند نفر را محصور کردند، ماجرای اخير البته به سرعت تمام شد و کارکنان سفارت آزاد شدند؛ با اين حال چند ساعت بعدی، ايران را وارد يک بحران ديپلماتيک بی‌ثمر کرد.

با وجود اين که وزارت خارجه تلاش کرد با انتشار بيانيه‌ای از حوادث آن روز ابراز تاسف کند اما وزارت خارجه انگليس ديپلمات‌هايش را از ايران فراخواند،‌ به ديپلمات‌های ايرانی ۴۸ ساعت وقت داد تا اين کشور را ترک کنند و روابط ديپلماتيک تا آمدن دولت جديد متوقف شد.

حال که دوباره صحبت از سر گرفتن روابط ديپلماتيک ايران و انگلستان است برخی نماينده‌های مجلس يادآوری کرده‌اند که مجلس دولت را مکلف کرده که سطح روابط با انگليس را در حد کاردار نگه دارد.

در مجلس هميشه عده‌ای نسبت به انگليس بدبين بوده‌اند،‌ اين بدبينی تا آنجاست که وقتی حرف از حضور جک استراو، وزير خارجه پيشين انگليس در مراسم تحليف رييس جمهور جديد مطرح شد‌،‌ برخی نمايندگان تهديد کردند با «گوجه فرنگی» از او استقبال خواهند کرد، جک استراو که به مراسم تحليف نيامد اما تلاش دولت برای بهبود روابط با دولت انگليس هم متوقف نشد‌، رايزنی‌های وزرای خارجه تهران و لندن در نهايت‌،‌ مهر ماه سال گذشته، کار را به تعيين کاردار غير مقيم رساند.

وزير امور خارجه وقت انگليس هم اواخر خرداد ماه در اظهاراتی از برنامه‌های دولتش برای برقراری مجدد ارتباط ديپلماتيک بين تهران و لندن خبر داد،‌ ويليام هيگ البته گفت: «برای بازگشايی سفارت لندن در تهران بايد برخی نگرانی‌ها حل شود که دو نگرانی مهم در زمينه بازگشايی سفارت ما، يکی اطمينان از امنيت کارکنان سفارت و ديگری اطمينان آنها از اينکه می‌توانند وظايفشان را بدون مانع انجام دهند، است»

سخنگوی وزارت امور خارجه هم با تشريح روند آغاز شروع مجدد روابط ديپلماتيک ايران و انگليس گفت: «مسير تدريجی آغاز به کار سفارت‌های ايران و انگلستان در حال طی شدن است و با تصميماتی که دوطرف می‌گيرند کاردارهای غيرمقيم در فرصت مناسبی به کاردار مقيم تبديل خواهند شد تا بتوانند کارها را روان‌تر انجام داده و وارد فضاهای جديدتری بشويم.»

همين حرف‌ها دوباره نارضايتی‌هايی را در مجلس ايجاد کرده است،‌ اسمائيل کوثری عضو کميسيون امنيت ملی مجلس می گويد: «مسئولان ديپلماسی ما از مسئولان ديپلماسی انگليس بخواهند تا به دليل اقدامات گذشته عذرخواهی انجام دهند نه اينکه آنان هر کاری که خواستند در ايران انجام دهند. شايد چند نفری مشتاق به بازگشايی سفارت انگليس در ايران باشند اما ايرانی‌ها مشتاق به اين مسئله نيستند؛ زيرا اگر در سفارت بسته باشد به نفع ما است؛ همانگونه که در سال ۸۸ تاکنون بسته بود و اتفاقی نيز نيفتاده است.»

البته همه نمايندگان مجلس به اين تندی عليه رابطه با انگليس اظهار نظر نمی‌کنند،‌ عباس علی منصوری، رييس گروه دوستی ايران و انگليس در مجلس که قبلا از احتمال سفر هيات های پارلمانی ايران و انگليس به لندن و تهران خبر داده بود، گفته است که اگر انگليس به ارزش‌های ايران احترام بگذارد و با زبان تکريم با ايرانيان سخن بگويد ايران نيز مشکلی در ادامه روابط نخواهد داشت.

با وجود همه حرف‌های ضد و نقيضی که ممکن است از مجلس شنديده شود،‌ مشخص است که قانون کاهش سطح روابط تهران و لندن که در همان روزهای اول آذر ماه سال ۹۲ تصويب شد،‌ به تاييد شورای نگهبان رسيد و به دولت ابلاغ شد، هنوز بر قرار است و اجرای آن لازم.

هر چند که افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه از در جريان بودن کارها برای برقراری مجدد روابط به انگليس صحبت کند و مسوولان در ايران و انگليس به دنبال راه‌های عملی برای پايان دادن به قطع روباط ديپلماتيک باشند، در ايران،‌ تنها مجلس است که می‌تواند با تصويب طرح يا لايحه‌ای سنگ بزرگ ارتقای سطح روابط ايران و انگليس به سفير را از پيش پای دولت حسن روحانی بردارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016