سه شنبه 31 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پافشاری حماس بر پیش‌‌شرط‌های آتش‌بس با اسرائیل

• سازمان شبه نظامی حماس می‌گوید تا زمانی که خواسته‌هایش برآورده نشود با آتش‌بس با اسرائیل موافق نخواهد کرد. در همین حال اسرائیل هشدار داده که حمله به نواز غزه ممکن است برای روزها و هفته‌ها ادامه پیدا کند.

دویچه وله ـ حماس روز دوشنبه ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) اعلام کردکه تا زمانی که خواسته‌هایش برآورده نشود با آتش بس موافق نخواهد کرد. این موضع در حالی اعلام شد که امیدهایی اندکی در مورد پایان یافتن جنگ ۱۴ روزه دیده می‌شود که تاکنون خسارت‌های جانی بسیاری بر جای گذاشته است.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که عملیات نظامی در غزه بر روی پیدا کردن و از بین بردن تونل‌های زیر زمینی متمرکز شده است و تا رسیدن به این هدف و بازگشت آرامش به اسرائیل ادامه خواهد داشت.

اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس در مقابل مدعی شد که نوار غزه به ''قبرستان مهاجمان'' تبدیل خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: «مبارزان حماس سلاح‌های خود بر زمین نخواهند گذاشت تا زمانی که اسرائیل و مصر برای بازکردن گذرگاه‌های مرزی، سهولت سفر و ورود کالا و همچنین آزادی زندانیان حماس که پس از کشته شدن سه نوجوان یهودی در کرانه باختری بازداشت شده‌اند توافق کنند.»

با ادامه بحران منطقه روز دوشنبه هفت سرباز اسرائیلی دیگر کشته شدند. آمار تلفات نیروهای نظامی اسرائیل به ۲۵ کشته رسیده است که بیش از دو برابر آخرین حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه در سال ۲۰۰۹ و بیش از تلفات این کشور در جنگ با حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ است. تاکنون دو غیر نظامی اسرائیلی نیز کشته شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس تا پایان روز دوشنبه نیز بیش از ۵۶۰ فلسطینی در غزه کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

حمله اسرائیل به یک بیمارستان

در رخدادی دیگر حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل روز دوشنبه به بیمارستان الاقصی در منطقه دیر البلا خساراتی را وارد کرد. به گفته منابع فلسطینی ۴ نفر در پی این حادثه کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

اسرائیل می‌گوید که حماس از مجاورت این بیمارستان برای مخفی کردن موشک‌های ضد تانک استفاده می‌کند است و شبه‌نظامیان گروه حماس در این منطقه فعال هستند.

در پی حمله به بیمارستان الاقصی، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای احتمال ارتکاب «جنایت جنگی» توسط ارتش اسرائیل را مطرح کرده است.

این سازمان خواهان انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل در مورد حمله به غیرنظامیان در غزه شد.

فلیپ لوتر، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل افزود: «حمله به بیمارستان الاقصی آخرین سری از تهاجم به مراکز پزشکی در غزه است. حملاتی که به هزاران نفر از ساکنان این منطقه آسیب وارد کرده است.»

افزایش تلاش‌های دیپلماتیک

با افزایش خشونت‌ها و تلفات، تلاش‌های دیپلماتیک برای تضمین آتش بس شدت یافته است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه در کاخ سفید گفت: «ما نمی‌خواهیم کشته شدن هیچ غیر نظامی را ببینیم.»

او افزود که جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا به دنبال برقراری یک آتش بس فوری میان حماس و اسرائیل است. جان کری شامگاه دوشنبه برای یافتن راه حلی برای بحران غزه وارد قاهره، پایتخت مصر شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و خالد مشعل، رهبر حماس در قطر دیدار کردند. به نوشته روزنامه اسرائیلی ها‌آرتص به نقل از مشاوران عباس، وی به دنبال برقراری یک آتش بس با میانجیگری است. آتش بسی که بر اساس بازگشت به توافق نوامبر ۲۰۱۲ میان اسرائیل و حماس خواهد بود.

در واکنشی دیگر، زیپی لیونی، وزیر دادگستری اسراییل و یک مذاکره کننده ارشد صلح گفت که همه از جمله اتحادیه عرب، تشکیلات خودگردان، آمریکا و اسرائیل از ابتکار مصر برای برقراری آتش بس حمایت می‌کنند.

لیونی حماس را متهم کرد که علی‌رغم تحت فشار بودن ساکنان غزه، تنها مانع و مخالف برقراری آتش‌بس است.

یک‌صد هزار آواره جنگ غزه

در همین حال آژانس پناهجویان فلسطینی وابسته به سازمان ملل روز ۲۱ ژوئیه گزارش داد که بیش از یک‌صد هزار فلسطینی در حمله دو هفته اخیر اسراییل به نوار غزه آواره شده‌اند.

کریستوفر گونس، سخنگوی این آژانس به خبرگزاری فرانسه می‌گوید:«این یک لحظه بحرانی برای سازمان ملل است. در حال حاضر تعدادی زیادی از ساکنان غزه به دنبال سرپناه هستند. تعدادی که بیش از دو برابر جنگ در غزه در سال ۲۰۰۹ است.»

سازمان ملل متحد در گزارشی دیگر گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از کشته شدگان جنگ غزه را غیر نظامیان تشکیل می‌دهند.

به گفته این گزارش، سازمان ملل تاکنون ۸۵هزار شهروند فلسطینی را در ۷۶ مرکز وابسته خود را پناه داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016