سه شنبه 31 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوی جمال موسوی، مجری بی‌بی‌سی فارسی با وزير اطلاعات اسرائيل

بی‌بی‌سی فارسی ـ وزیر اطلاعات اسرائیل می‌گوید که این کشور آماده پذيرش آتش‌بس فوری، بدون قيد و شرط است

يووال استاينيتز، وزير اطلاعات اسرائيل در مصاحبه با تلويزيون بی‌بی‌سی فارسی گفت که در جريان حمله به غزه "تقريبا نيمی از ذخيره راکت های حماس" از بين رفته است.

آقای استاينيتز در بخش ديگری از گفتگوی خود با جمال موسوی، مجری بی‌بی‌سی فارسی برای برنامه شصت دقيقه، افزود که اسرائيل آماده پذيرش "آتش بس بدون قيد و شرط" است.

***

* صدها نفر کشته شده اند، از جمله زنان و کودکان، شما در کابينه دولت اسرائيل پست‌های مهمی داريد، اين کشته ها شما را ناراحت نمی کند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- ببينيد اين وظيفه هر کشوری، هر حکومت دموکراتيکی است که از مردم خودش دفاع کند. وقتی حماس ده دوازده روز پيش شروع به پرتاب صدها، هزاران موشک به طرف اسرائيل کرد، ما چاره ای جز اين نداشتيم که مقابله به مثل کنيم تا حملات آنها را ريشه کن کنيم يا حداقل محدودشان کنيم، تا از مردم خودمان محافظت کنيم. متاسفانه حماس از مناطق پر جمعيت در حومه غزه راکت و موشک پرتاب می کند. بايد يادآوری کنم که قرار بود براساس تمام توافق های بين المللی، غزه کاملا غيرنظامی شود. حملات آنها به اين شکل باعث شد ما به مناطق غيرنظامی هم حمله کنيم. از کشته شدن هر غير نظامی ای در غزه متاسفيم. ولی در نهايت اگر حماس حاضر به پذيرش آتش بس نشود، مثل چند روز پيش، و اگر به پرتاب صدها راکت به طرف شهرهای اسرائيل را ادامه دهد، ما چاره ای جز دفاع از شهروندانمان نخواهيم داشت.

* آيا هيچ نشانه ای از آتش بس ديده می شود، اصلا تمايلی وجود دارد؟
- اميدواريم. چند روز پيش مصر پيشنهاد آتش بس داد. ما قبول کرديم و حملات را متوقف کرديم، اما حماس رد کرد. بعد از شش ساعت که پرتاب راکت و موشک به سمت اسرائيل را ادامه دادند، ما هم دوباره حمله کرديم.

* جدا از اينکه کدام طرف مقصر است، در غزه غير نظاميان کشته می شوند، زنان، کودکان، چرا شما پيشنهاد آتش بس نمی دهيد؟
- ببينيد اسرائيل قبلا اعلام کرده، هنوز هم موضع ما همين است. ما پيشنهاد مصر را برای آتش بس فوری قبول کرده ايم. البته طرف ديگر، حماس، هم بايد اين پيشنهاد را بپذيرد. به محض اينکه حماس اعلام کندکه پيشنهاد آتش بس فوری را پذيرفته، بدون هيچ شرط و شروطی، البته که ما گفته ايم که آتش بس را خواهيم پذيرفت. پس اين ديگر به عهده حماس است که پرتاب راکت ها و رنج مردم غيرنظامی فلسطينی و اسرائيلی را متوقف کند. بايد يادآوری کنم که اغلب راکت هايی که از سمت غزه به سمت اسرائيل پرتاب می شوند ساخت ايران هستند و از طرف رژيم ايران به حماس و جهاد اسلامی داده شده اند.

* دو هفته از دور جديد خشونتها می گذرد، اسرائيل در اين دو هفته چه دستاوردی داشته؟
- ببينيد ما تا به حال صدها نفر از اعضای حماس را کشته ايم. تقريبا نيمی از ذخيره راکت هايشان را از بين برده ايم. هنوز چند هزار راکت دارند ولی ما هم چند هزار راکت را قبل از اينکه به سمت اراضی ما پرتاب شوند در بمباران هايمان از بين برده ايم. تعداد زيادی از تونل های زير زمينی که از غزه به اسرائيل کشيده شده اند و تروريست ها از طريق آنها به خاک اسرائيل نفوذ می کنند را از بين برده ايم و بخشی از صنعت راکت سازی آنها را از بين برده ايم. در نتيجه ضربات بزرگی به حماس زده ايم ولی همانطور که می بينيد، درگيری تمام نشده و حماس به خشونت ادامه می دهد، اگر چه مردم غيرنظامی از هر دو طرف رنج می کشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016