چهارشنبه 1 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ولايتی: مذاکره‌کنندگان همه خطوط ترسيم شده رهبر را رعايت کردند

فرارو - رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه ايران به دنيا نشان داد که اهل مذاکره است، گفت: مذاکره کنندگان ما تمام خطوط ترسيم شده از جانب مقام معظم رهبری را در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ رعايت کردند.

علی اکبر ولايتی رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت ر در نشستی با اصحاب رسانه که در ساختمان اين مرکز برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته ای ايران با کشورهای ۱+۵ اظهار کرد: مذاکرات هسته ای يک نبرد ديپلماتيک است و اين نبرد تنها پشت ميز مذاکره کامل نخواهد شد. بلکه در کنار آن نيز مذاکرات خصوصی و دو جانبه با مسئولان سياسی ساير کشورهای مذاکره کننده نيز همواره انجام می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزيده سخنان ولايتی را در ادامه می خوانيد:

مذاکرات هسته ای بسيار سخت و پيچيده است و مذاکره کنندگان ايرانی تاکنون از حقوق هسته ای ايران دفاع کرده اند. تمام ملتها می دانند که جمهوری اسلامی ايران قصد استفاده نظامی از نيروی هسته ای ندارد و در اين چند نوبت مذاکرات ايران با انجام تمام تعهدات خود نشان داده که به دنبال استفاده نظامی از اين انرژی نبوده و نيست.

تمام فعاليتها و اقداماتی که در زمينه هسته ای در کشور انجام می شود تحت نظارت کامل بازرسان انرژی هسته ای است و طبق گزارشهايی که آنها اعلام کرده اند تا کنون هيچ تغييری در کاربرد انرژی هسته ای در ايران مشاهده نشده و وجود ندارد.

مذاکرات ايران و ۱+۵ فوايد بسياری در عرصه سياست خارجی برای کشورمان داشت، ايران با انجام اين مذاکرات به دنيا نشان داد که اهل مذاکره است و همچنين هيچ خواسته ای خارج از حق قانونی و بين المللی خود ندارد، حتی حاضر است با کشورهای مختلف در زمينه انرژی هسته ای همکاری مشترک داشته باشد. همانند همکاری ايران با روسيه در ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر که تمام دنيا نيز در جريانند.

در زمينه همکاری ها با ساير کشورها نيز چين و روسيه پيشنهاداتی را مطرح کردند در حالی که ما قبلا هم همکاری هسته ای با اين دو کشور داشته ايم.
ما هيچ کار پنهانی در حوزه هسته ای نداريم، ما به تمام تعهدات خود عمل کرده ايم و اجازه نخواهيم داد آنها از خط قرمز عبور کنند، اينکه گفته شده ايران يا بايد در اين دوره مذاکرات به خواسته های ما پاسخ مثبت دهد يا مذاکرات تمام خواهد شد اين موضوع جنگ روانی است که از سوی غربی ها مطرح شده است.

کشورهای ۱+۵ بيش از ايران تمايل داشتند اين دوره مذاکرات ادامه پيدا کند زيرا می دانند اگر قرار باشد با ايران به تفاهم برسند بايد در موضع برابر با ما گفتگو و مذاکره کنند.

مذاکره کنندگان ما تمام خطوط ترسيم شده از جانب رهبر معظم انقلاب را رعايت کرده اند. دولت يازدهم بيشتر در مساله هسته ای تمرکز داشته و تلاشهای زيادی انجام داده و در اين حوزه به توفيقاتی دست پيدا کرده است.

دولت در حمايت از مردم عراق، مردم مظلوم فلسطين بسيار فعال عمل کرده است و موضع رئيس جمهور در رابطه با غزه و فلسطين موضع گيری بسيار قوی بود که مورد تاييد مقام معظم رهبری بوده است و ايشان تاييد کرده اند.

حمايت از دولت قانونی عراق پس از خرابکاری های گروهک تروريستی داعش نشان می دهد که دولت در همان چارچوبهايی که مقام معظم رهبری ترسيم کرده اند حرکت می کنند.

کشورهای عضو ۱+۵ در عرصه سياست خارجی در ابعاد مختلف با يکديگر تعارض دارند و نمونه بارز آن را می توان مشکلات اخير بين روسيه و آمريکا در موضوع اوکراين اشاره کرد.

اميدواريم که با استمرار مقاومت مردم و تبعيت مذاکره کنندگان از خطوط ترسيم شده توسط مقام معظم رهبری نتيجه مذاکرات موفقيت آميز باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016