پنجشنبه 2 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

رئیس جدید بنیاد مستضعفان؛ نامزد رد صلاحیت‌شده‌ ریاست جمهوری

• آیت‌الله خامنه‌ای طی حکمی محمد سعیدی‌کیا را به سمت ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کرد. سعیدی کیا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ خود را نامزد کرده بود اما صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تایید نشد.

دویچه وله ـ وزیر وزارت‌خانه‌های راه و ترابری، جهاد سازندگی و مسکن و شهرسازی در دولت‌های میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، اینک با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان منصوب شد.

محمد سعیدی‌کیا از روز اول مرداد ۱۳۹۳ به جای محمد فروزنده ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان را بر عهده گرفت. فروزنده سه دوره و جمعا به مدت ۱۵ سال این سمت را بر عهده داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سعیدی‌کیا اولین بار در دولت دوم میرحسین موسوی به وزارت راه و ترابری منصوب شد. ماموریت او در همین سمت در دولت اول هاشمی رفسنجانی نیز ادامه پیدا کرد. محمد خاتمی در دور اول ریاست جمهوری‌اش، سعیدی‌کیا را به وزارت مسکن برگزید و احمدی‌نژاد نیز در اولین دولتش همین سمت را به او داد.

از دوره دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد سعیدی‌کیا دیگر پست دولتی نداشت تا این‌که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ خود را نامزد ریاست جمهوری کرد؛ اما شورای نگهبان صلاحیت وی را رد کرد.

حالا رهبر جمهوری اسلامی طی حکمی نامزد رد صلاحیت‌شده ریاست جمهوری را به ریاست یکی از قوی‌ترین موسسات اقتصادی ایران برگزیده است.

تاریخچه بنیاد مستضعفان و جانبازان

بنیاد مستضعفان و جانبازان در اسفند ۱۳۵۷ یعنی کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دستور آیت‌الله خمینی تاسیس شد. بر اساس این دستور تمامی اموال منقول و غیرمنقول خاندان پهلوی و وابستگان به آن به نفع "مستضعفان و کارگران و کارمندان ضعیف" مصادره شد.

اساسنامه بنیاد مستضعفان، وظایف آن را "تأمین اشتغال و ایجاد مسکن برای محرومان جامعه، کمک به تأمین بودجه‌ی طرح ویژه‌ی فرزندان شهدا و ارائه‌ی کمک‌های بلاعوض به فقرا" تعریف کرده است.

این بنیاد در بخش اقتصادی، دارای چندین سازمان و مرکز و مؤسسه‌ی دیگر هست که از آن جمله می‌توان به مؤسسه‌ی املاک و مستغلات، بنیاد علوی، مؤسسه‌ی مالی ـ اعتباری بنیاد و مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر اشاره کرد.

همچنین چندین موسسه و سازمان اقتصادی مستقل نیز تحت نظر بنیاد اداره می‌شوند که از آن جمله می‌توان به سازمان صنایع و معادن و فرآورده‌های نفتی، سازمان کشاورزی، سازمان عمران و مسکن، سازمان سیاحتی و تفریحی، سازمان حمل و نقل جاده‌ای و دریایی و سازمان بازرگانی اشاره کرد.

صدها هتل و مرکز تفریحی و چندین خطوط هوایی از جمله خط هوایی "بنیاد ایر" نیز متعلق به بنیاد مستضعفان هستند.

در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، وزارت نفت ایران تفاهم نامه‌ای را با بنیاد مستضعفان امضا کرد که بر اساس آن، این بنیاد وارد تجارت نفت شد.

تغییر نام بنیاد مستضعفان و جانبازان

در سال ۱۳۸۳ بخش جانبازان "بنیاد مستضعفان و جانبازان" از آن جدا و همراه با بنیاد شهید و ستاد امور آزادگان، "بنیاد شهید و امور ایثارگران" را تشکیل داد. از آن زمان نام این بنیاد به "بنیاد مستضعفان" تغییر پیدا کرد.

میرحسین موسوی از سال ۱۳۶۰ تا ۶۸ ریاست این بنیاد را برعهده داشت. پس از موسوی، ریاست بنیاد مستضعفان برای مدت ده سال به محسن رفیق‌دوست سپرده شد. در همین فاصله زمانی، سال ۱۳۷۴ اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی در بانک صادرات ایران روی داد که متهم ردیف دوم آن مرتضی رفیق‌دوست، برادر محسن رفیق‌دوست بود.

بنیاد مستضعفان جزو موسساتی است که مستقیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود و تحت نظارت هیچ نهاد و ارگان دیگری نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016