پنجشنبه 2 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سازمان ملل: ساکنان غزه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

بی بی سی ـ یک مقام سازمان ملل متحد در مورد وخامت شرایط ساکنان غزه هشدار داده و خواستار برقراری آتش‌بس به منظور کمک‌رسانی به آنان شده است.

بارونس والری ایموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده عملیات اضطراری، گفته است که با ادامه بی‌وقفه درگیری در نوار غزه، چند هزار تن از ساکنان این سرزمین با کمبود مواد غذایی و آب مواجه هستند و در شرایط بسیار دشواری قرار دارند.

خانم ایموس، ضمن ابراز نگرانی شدید در مورد شرایط ساکنان غزه پس از بیش از دو هفته عملیات نظامی اسرائیل، گفته است که اکثر کشته‌شدگان درگیری روزهای اخیر افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکانی بوده‌اند که ارتباطی با اقدامات مسلحانه نداشته‌اند.

وی گفته است که یکی از نگرانی‌های اصلی، وضعیت کودکان است که تعداد زیادی از آنان در خشونت‌های روزهای اخیر کشته و زخمی شده‌اند و شرایط کنونی را "بسیار، بسیار وخیم" توصیف کرده است. سازمان ملل مراکز امنی را در غزه ایجاد کرده و هزاران تن از ساکنان این سرزمین به دلیل درگیری، خانه‌های خود را ترک کرده و به این مراکز و همچنین مراکز امن دیگر پناه برده‌اند و نیاز به دریافت کمک دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


والری ایموس که در اجلاس "تجهیز امکانان برای کمک‌رسانی در آسیا" در توکیو سخن می‌گفت، در عین حال تاکید کرد که امکانات سازمان ملل برای اقدامات بشردوستانه ناکافی است.

وی گفت که آثار وخیم انسانی بحران‌های کنونی در سوریه و عراق و شرایط دشوار چند میلیون نفر از مردم این کشورها و سایر مناطق، به معنی آن بوده که بیش از پنجاه میلیون نفر باید تحت پوشش سازمان‌های امدادرسانی قرار گیرند.

این مقام سازمان ملل گفته است که بودجه مورد نیاز برای این عملیات به حدود هفده میلیارد دلار در سال جاری می‌رسد در حالیکه ده سال پیش، برای عملیات امدادرسانی سازمان ملل تنها چهار میلیارد دلار کفایت می‌کرد. وی خواستار دریافت کمک بیشتر از کشورهای عضو سازمان ملل شده است.

از زمان آغاز دور جدید درگیری در غزه در بیش از دو هفته پیش، تنها یک بار دو طرف درگیری با درخواست سازمان ملل برای چند ساعت آتش بس‌موافقت کردند تا ساکنان غزه بتوانند برای خرید و ذخیره کردن مواد غذایی و سایر مایجتاج خود اقدام کنند. پیش از آن، اسرائیل با قبول آتش بس‌پیشنهادی مصر، حمله هوایی به غزه را متوقف کرد اما حماس این پیشنهاد را رد کرد و درگیری پس از چند ساعت، از سر گرفته شد. با اینهمه، در همین مدت کوتاه، تصاویری از بازگشت غزه به شرایط عادی زندگی از جمله مراجعه تعدادی زیادی از مردم به بازارهای و مراکز خرید انتشار یافت.

جنگ کنونی، که شدیدترین درگیری از زمان برقراری آتش بس در سال ٢٠١٢ است، تلفات انسانی سنگینی را در غزه در پی داشته و به گفته منابع حماس، شمار کشته‌شدگان این جنگ تا کنون به ٧٠١ نفر و تعداد زخمی‌ها به بیش از چهار هزار و پانصد تن رسیده است. جدیدترین تلفات از شهر خان یونس گزارش شده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه‌های حقوق بشری محلی، گفته است که طی هفده روز درگیری، شمار تلفات در غزه ٧١٨ نفر بوده است.

براساس همین گزارش، شمار تلفات اسرائیل از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه در روز ١٧ ژوئیه، ٣٢ نظامی و دو غیرنظامی بوده است.

تلفات غیرنظامیان در غزه باعث انتقاد شدید بین‌المللی از نحوه اداره عملیات نظامی اسرائیل در غزه شده و مقامات کشورهای غربی نیز از دولت اسرائیل خواسته‌اند به امنیت غیرنظامیان در عملیات جنگی توجه کند. در مقابل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که نیروهای اسرائیلی با اقداماتی مانند هشدار قبلی در مورد هدف‌های حملات هوایی و توجه به مراکز امن، می‌کوشند مانع از تلفات غیرنظامی در غزه شوند و متقابلا حماس را متهم کرده است که با استفاده از اماکن غیرنظامی برای مقاصد نظامی، جان غیرنظامیان را به مخاطره می‌اندازد.

در خبری دیگر در مورد جنگ غزه، شامگاه گذشته سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا تصمیم گرفت ممنوعیت پرواز به اسرائیل را که به دلیل شرایط جنگی در منطقه به اجرا گذاشته بود لغو کند. این سازمان در عین حال به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی هشدار داده است که به دلیل درگیری سنگین در نوار غزه، وضعیت پروازی در منطقه "بسیار سیال" است.

سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا روز سه‌شنبه در واکنش به اصابت یک موشک به ساختمانی در نزدیک فرودگاه بن گوریون تل آویو، فرودگاه اصلی اسرائیل، به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی دستور داد از پرواز به اسرائیل خودداری ورزند. این ممنوعیت ساعاتی بعد لعو و بار دیگر اواسط روز چهارشنبه، به اجرا گذاشته شد. برخی از کشورهای اروپایی نیز ممنوعیت مشابهی را وضع کردند.

سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا در اطلاعیه‌ای که چند ساعت پیش منتشر شد، با اعلام لغو ممنوعیت پرواز به اسرائیل، گفته است که پیش از اتخاذ این تصمیم، اطلاعات جدیدی از شرایط ایمنی پرواز در اسرائیل و اقدامات دولت آن کشور در این زمینه دریافت کرده و در هر حال، اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.

ممنوعیت پرواز به اسرائیل با واکنش مقامات آن کشور مواجه شد که ضمن ابراز نگرانی از آثار اقتصادی این اقدام برای کشورشان، گفتند که این وضعیت باعث بهره‌برداری تبلیغاتی حماس و تشویق این گروه به خودداری از قبول آتش‌بس می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016