پنجشنبه 2 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

نظر رهبری و ساقط شدن نظر دیگران

ف. م. سخن - خبرنامه گویا

سیدعلی خامنه ای٬ رهبر حکومت اسلامی٬ طی بیاناتی که توسط روزنامه «اعتماد» مهم ارزیابی شده است٬ اظهار داشته که نظر رهبری به معنای ساقط شدن نظر دیگران نیست و تصور صحیحی نیست که مواضع آحاد مردم باید از رهبری الگو بگیرد.

این در حالی ست که مهم ترین تصمیات کشور٬ بر اساس نظر رهبری گرفته می شود و به دلیل اختلاف نظر با رهبری هم اکنون عده ی زیادی از بهترین فرزندان کشور ما در زندان ها هستند.

کار به همین جا ختم نمی شود. عمال حکومت برای نزدیک کردن نظر مردم به نظر رهبری دست به هر کار تبلیغی و ترویجی می زنند. صدا و سیما به عنوان مهمترین و اثرگذارترین رسانه حکومتی هرگز نظری جز نظر رهبری ارائه نمی دهد و همه چیز مطابق منویات رهبری اداره می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جالب توجه اینجاست که دست اندرکاران حکومت برای نشان دادن نزدیکی نظر مردم به نظر رهبری٬ در عملکرد جامعه هم دست می برند و مثلا ترتیبی می دهند که در روز قدس تمام خیابان های تهران و شهرستان های بزرگ از جمعیت پر شود و نظر رهبر مبنی بر حضور گسترده ی مردم واقعیت پیدا کند. به عبارتی نظر رهبر نه صرفا به عنوان نظر بل که به عنوان نظری که باید صورت واقعیت پیدا کند مطرح است و دستگاه های مختلفی در صدد جامه ی عمل پوشاندن به نظر رهبر هستند.

در جایی هم که واقعیت ها خارج از نظر رهبر عمل کنند٬ دستگاه تبلیغاتی حکومت دست به کار وارونه نمایی واقعیت می شوند. در سال های اخیر تنها حادثه ای که نتوانستند آن را مطابق نظر رهبری نشان دهند جریان انتخابات سال ۸۸ بود که به علت گستردگی اعتراضات و شدت سرکوب٬ قادر به دگرگون جلوه دادن آن نبودند هر چند زمزمه هایی مثل حضور گسترده ی مردم برای شرکت در انتخابات حکومت به گوش رسید ولی تاثیری بر افکار عمومی نداشت و مردم واقعیت را به چشم خود دیدند.

نه تنها نظر رهبر نظر برتری که مردم باید پیرو آن باشند معرفی می شود بلکه جدیدا دستگاه تبلیغات حکومت٬ این نظر را نظری استثنایی و خارج از چهارچوب های عادی معرفی می کند و با بیان این که رهبر بیش و بهتر از همه می داند سعی در مقدس ساختن نظر او دارد.

همه ی این ها در حالی ست که سیدعلی خامنه ای شاهد این تحمیل نظرها و بزرگ نمایی ها ست ولی هیچ اقدامی در جهت متوقف کردن آن ها نمی کند.

بهترین ملاک برای نشان دادن این که «نظر رهبری به معنای ساقط شدن نظر دیگران نیست» اجازه دادن به رسانه ها و مطبوعات برای اظهار نظر آزادانه پیرامون مسائل مهمی چون انرژی هسته ای٬ جریان لبنان و حزب الله٬ آزادی های سیاسی و اجتماعی٬ وضعیت قوه ی قضاییه و زندان ها٬ و امثال این هاست تا نظر واقعی مردم در کنار نظر رهبری مطرح شود و واقعا نشان داده شود که نظر مردم در متن حکومت اسلامی به رهبری سید علی خامنه ای ساقط نمی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016