جمعه 3 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بان​کی مون به دیدار آیت​الله سیستانی در نجف رفت

بان​کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در سفر به عراق با آیت​الله سیستانی هم ملاقات کرد. مون انتخاب روسای جمهور و پارلمان عراق را تبریک گفت. اما بزرگ‌ترین چالش عراق، انتخاب نخست وزیر هنوز برطرف نشده است.

بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل در ادامه سفرش به منطقه خاورمیانه برای دیدار با رهبران سیاسی و دینی عراقی (۲۴ ژوئیه/ ۲ مرداد) وارد بغداد شد. دبیر کل سازمان ملل علاوه بر مقام‌های دولت عراق با آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در شهر نجف نیز دیدار کرد.
در این دیدار هیئت همراه از جمله معاونان و مشاوران وی در دفتر سازمان ملل متحد در نیویورک و بغداد نیز حضور داشتند. دبیر کل سامان ملل متحد در دیدار با سیستانی تحولات سیاسی عراق، تشکیل دولت جدید، اوضاع امنیتی و آواره شدن مسیحیان مقیم موصل را بررسی کرد.

مون پس از دیدار با آیت​الله سیستانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نیکولای ملادینوف نماینده ویژه خود در عراق شرکت کرد. وی گفت برای اولین بار با آقای سیستانی ملاقات می​کند و با او اتفاق‌نظر دارد.

دبیر کل سازمان ملل از "درایت و تدبیر" این شخصیت دینی عراق نیز تمجید کرد. وی همچنین انتخاب فواد معصوم، رئیس جمهوری جدید عراق را تبریک گفت و اعلام کرد که انتخاب روسای جمهور و پارلمان در عراق منجر به از بین رفتن شکاف در عراق خواهد شد.

اما اوضاع عراق هنوز بحرانی است. در جریان حمله‌‌ای سنگین به یک کاروان حامل زندانیان در عراق (۲۴ ژوئیه/ ۲ مرداد) دست کم شصت تن کشته‌شده‌اند. وزارت کشور عراق اعلام کرد که افزون بر زندانیان شماری از ماموران پلیس نیز جان خود را از دست داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در انتظار انتخاب نخست وزیر

گفتنی است براساس قانون اساسی جدید عراق، پست‌های ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست مجلس ملی باید به‌ترتیب در اختیار کردها، شیعیان و سنی‌ها قرار گیرد.
پس از هفته‌ها اختلاف نظر رئيس پارلمان عراق ( ۱۵ ژوئیه/ ۲۳ تیر) انتخاب شد. سلیم جبوری کاندیدای ائتلاف اصلی جریان‌های سنی توانست اکثریت آرای نمایندگان را به خود اختصاص دهد. نمایندگان پارلمان عراق به فواد معصوم از میان کردها برای احراز مقام ریاست جمهوری رای دادند.

حال نوبت انتخاب نخست وزیر عراق فرا رسیده است.

پست نخست وزیری مهم‌ترین قدرت سیاسی کشور است و در شرایط فعلی احراز این پست یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سیاسی این کشور بحران‌زده به حساب می‌آید.

گروه نوری مالکی، در انتخابات پارلمانی عراق با کسب ۹۲ کرسی از ۳۲۸ کرسی، قوی‌ترین فراکسیون در پارلمان جدید عراق است.

مالکی مایل است برای بار سوم ریاست دولت در عراق را بر عهده بگیرد. گروه‌های سنی و کردهای عراق و حتی بخش از شیعیان عراقی نیز با انتخاب مجدد وی مخالفند.

مالکی در ۸ سال دوره نخست وزیری خود با انحصار قدرت و بیرون راندن سنی‌های عراق از دایره قدرت سیاسی، کشور را به آستانه سقوط رسانده است.

درخواست کناره‌گیری مالکی

آیت​الله سیستانی مرجع شیعیان عراق درخواست کناره​گیری مالکی و روی کارآمدن یک دولت فراگیر مرکب از شیعیان، کردها و سنی‌ها شد. وی خواستار تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه جناح‌های سیاسی عراق شد.

او گفت: «نخست‌وزیر نوری مالکی در موقعیتی نیست که بتواند اوضاع عراق را تحت کنترل بگیرد. یک دولت جدید باید فورا کار خود را آغاز کند.ٰ»

خواست‌های آیت‌الله سیستانی از گروه‌های سیاسی اصلی عراق در عین‌حال خواست‌های ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی نیز هست، اما فعلا مشخص نیست که آیا نوری مالکی از مقام خود کناره گیری خواهد کرد یا خیر.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016