شنبه 4 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

سازمان ملل: دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در فقر به سر می‌برند

دویچه وله: به گزارش سازمان ملل، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا یا فقیرند یا با درآمد بسیار کم می‌زیند. سازمان ملل خواهان تامین حداقل زندگی اعضای جامعه و حمایت از انسان‌های آسیب‌پذیر با تقویت خصلت "برگشت‌پذیری" در آنهاست.

سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی که روز پنج‌شنبه (۲۴ ژوئيه / ۲ مرداد) در توکیو منتشر کرده نوشته است که بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون انسان در سراسر جهان "فقیر یا تقریبا فقیر" هستند.

طبق این گزارش که توسط "برنامه توسعه انسانی" سازمان ملل انتشار یافته، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر مجبورند هر روز را با درآمدی حدود یک دلار و ۲۵ سنت یا کمتر بگذرانند.

حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در "فقر چند بعدی" به سر می‌برند. آنان محروم از بیمه و بهداشت، آموزش و استانداردهای معمولی زندگی هستند.

فجایع و کشمکش‌ها آسیب‌پذیر می‌سازد

به گزارش سازمان ملل، بحران‌های مالی، فجایع طبیعی، افزایش بهای مواد غذایی و کشمکش‌های خشونت‌بار خطر وخیم‌تر شدن این وضعیت را افزایش می‌دهند.

گزارش سازمان ملل می‌گوید در حالی‌که فقر در سراسر جهان رو به نقصان گذاشته است، نابرابری رشدیابنده و "آسیب‌پذیری‌های ساختاری" خطری جدی باقی مانده است.

حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در ۹۱ کشور در حال رشد در فقر زندگی می‌کنند و ۸۰۰ میلیون نفر دیگر نیز در یک موقعیت اقتصادی‌ متزلزل به سر می‌برند و هر آن ممکن است به دامان فقر بغلتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش سازمان ملل می‌گوید: «باید از کسانی که در برابر فجایع طبیعی، تغییرات جوی و شکست‌های مالی، بسیار آسیب‌پذیر هستند، حمایت کرد و باید به آنان نیرو بخشید.»

این گزارش می‌افزاید: «کاهش آسیب‌پذیری باید به موضوع محوری در برنامه‌های توسعه تبدیل شود و این تنها راهی است که می‌توان از طریق آن به پیشرفتی پیوسته دست یافت.»

به گفته مدیر "برنامه توسعه انسانی" سازمان ملل، هلن کلارک، این نخستین بار است که گزارش سالانه این نهاد به مفاهیم "آسیب‌پذیری (vulnerability)" و "برگشت‌پذیری (resilience)" با هم و "از میان عدسی پیشرفت انسانی" نگاه می‌کند.

کلارک در جلسه‌ای که به مناسبت انتشار گزارش سال ۲۰۱۴ "برنامه توسعه انسانی" سازمان ملل برگزار شده بود گفت: «من شک ندارم که اگر چرخ زندگی و آسیب‌پذیری ساختاری را در نظر بگیریم و آگاهانه برای ارتقاء برگشت‌پذیری پس از تحمل بحران‌ها و فجایع تلاش ورزیم، می‌توانیم جلوی بسیاری از انواع شکست‌هایی را بگیریم که امروزه جلوی پیشرفت انسان‌ها را گرفته‌اند.»

عنوان گزارش "برنامه توسعه انسانی" سازمان ملل "تقویت توسعه انسانی: کاهش آسیب‌پذیری و تقویت برگشت‌پذیری" است.

در این گزارش گفته شده که سرویس‌های اولیه اجتماعی باید در اختیار همه اعضای جامعه قرار گیرد و مهم‌ترین هدف باید مبارزه با بیکاری در جوامع باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016