شنبه 4 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دیدبان حقوق بشر: ارتش اوکراین مرتکب "جنایت جنگی" می‌شود

به گزارش رادیو فردا٬ دیدبان حقوق بشر ارتش اوکراین را متهم کرد که با پرتاب موشک‌های "کاتیوشا" باعث مرگ غیرنظامیان شده است. به گفته‌ی این نهاد، بکارگیری این نوع تسلیحات در مناطق مسکونی، می‌تواند به عنوان جنایت جنگی ارزیابی ‌شود.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های دیدبان حقوق بشر، نیروهای نظامی اوکراین در فاصله‌ی میان ۱۲ تا ۲۱ ژوئیه‌ی ۲۰۱۴ برای از بین بردن مراکز واحدهای جدایی‌طلبان هوادار روسیه در دونتسک موشک‌های "کاتیوشا" ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق به مناطق مسکونی پرتاب کرده‌اند و باعث مرگ ۱۶ غیرنظامی شده‌اند.

اولگ سولوانگ، نماینده‌ی این نهاد حقوق بشری گفت که بکارگیری این موشک‌ها در مناطق مسکونی، به دلیل این که از قدرت هدف‌گیری دقیقی برخوردار نیستند، می‌تواند به مثابه جنایت جنگی محسوب ‌شود. ارتش اوکراین این اتهام را رد کرده است.

موشک‌های "کاتیوشا" در جنگ جهانی دوم از سوی ارتش اتحادیه جماهیر شوروی سابق در مقابله با نیروهای نظامی آلمان هیتلری بکار گرفته می‌شد.

بنا بر گزارش این نهاد حقوق بشری، جدایی طلبان طرفدار روسیه نیز برای تصرف مناطق شرقی اوکراین از چنین موشک‌های غیرهدایت‌شونده استفاده کرده‌اند. نماینده‌ی دیدبان حقوق بشر از هر دو طرف‌ درگیری در این کشور خواست از پرتاپ موشک‌های "کاتیوشا" به مناطق مسکونی خودداری کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حمله به اوکراین از خاک روسیه

از سوی دیگر وزارت خارجه‌ی آمریکا اعلام کرد که در ماه‌های گذشته، مراکز نظامی اوکراین از سوی واحدهای روسی و از خاک این کشور مورد هدف توپخانه قرار گرفته است.

سخن‌گوی این وزارت‌خانه هم‌چنین تاکید کرد که روسیه علاوه بر این در نظر دارد، "موشک‌اندازهای قوی‌تر و سنگین‌تری" در اختیار جدایی‌طلبان اوکراینی قرار دهد.
مقامات آمریکایی یادآور شده‌اند که این اطلاعات از "منابع امنیتی کشورهای دوست" کسب شده است.

روسیه همواره ارسال موشک‌انداز برای شورشیان اوکراین را رد کرده است.

گسترش تجهیزات نظامی روسیه

وزارت دفاع آمریکا هم‌چنین از تقویت نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین خبر می‌دهد. به گفته‌ی سخن‌گوی پنتاگون، شمار سربازان مستقر در مناطق مرزی اوکراین در هفته‌های گذشته به ۱۵ هزار تن افزایش یافته است.

به نظر این مقام آمریکایی "روسیه، در حال گسترش تجهیزات نظامی خود در این مناطق است". بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، روسیه تجهیزات نظامی خود را به پادگانی در شهر روستف درجنوب روسیه منتقل می‌کند و از این مرکز، سلاح‌های مورد نیاز شورشیان را به شرق اوکراین ارسال می‌دارد. موشک‌اندازهای قوی، از جمله‌ی این تجهیزات هستند.

دولت اوکراین، بارها روسیه را به حمایت نظامی از جدایی‌طلبان شرق اوکراین متهم کرده است. روز ۴ شنبه (۲۳ ژوییه) کیف گزارش داد که دو هواپیمای جنگنده‌ی اوکراینی از سوی توپخانه‌های روسیه از خاک این کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند.

کارشناسان معتقدند که انتشار این اطلاعات از سوی مقامات آمریکایی در رابطه با سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هوایی مالزی که بر فراز شرق اوکراین مورد اصابت موشک قرار گرفت، حائز اهمیت بسیار است. آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا، شورشیان اوکراینی و حامی آنان، روسیه را مسئول اصلی این رویداد می‌دانند.

یک "گروه تجسسی چندملیتی"، در حال بررسی دلیل سرنگونی این هواپیما که پرواز خود را از فرودگاه آمستردام آغاز کرده بود، هستند. تمامی ۲۹۸ سرنشین و خدمه‌ی این بوئینگ ۷۷۷ کشته شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016