دوشنبه 6 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شورای امنيت آتش‌بس فوری و بدون قيد و شرط در غزه را خواستار شد

شورای امنيت سازمان ملل در نشست فوق‌العاده امروز(دوشنبه) خود برای بررسی اوضاع نوار غزه با صدور بيانيه‌ای خواهان توقف فوری درگيری‌ها در نوار غزه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نيوز، شورای امنيت سازمان ملل در نشست فوق‌العاده خود که يکشنبه شب و در آستانه عيد فطر برگزار شد بيانيه رياستی را تصويب کرد.

در اين بيانيه که به تصويب تمامی ۱۵ عضو شورای امنيت رسيد از اسرائيل و حماس خواسته شده آتش بس انسانی را در دوران عيد و پس از آن به اجرا گذارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين شورای امنيت با تصويت پيش نويس اين بيانيه تاکيد کرده بود که براساس آتش بس ميان دو طرف کمک‌های لازم فورا به غزه تحويل داده شود.

همچنين شورای امنيت سازمان ملل در پيش نويس خود از دو طرف خواسته بود " تا در تلاش‌ها که هدف آن ايجاد آتش بس پايدار و مورد احترام براساس طرح مصر است مشارکت کنند".

کشور روآندا که رياست دوره‌ای شورای امنيت سازمان ملل را برعهده دارد يکشنبه شب اين بيانيه را اعلام کرد. اين بيانيه توسط اردن تنظيم شده بود.

در اين بيانيه صراحتا نام اسرائيل يا حماس آورده نشده است بلکه به جای آن نسبت به شرايط وخيم که در نتيجه بحران مربوط به غزه، کشتار غيرنظاميان و تلفات است به شدت ابراز نگرانی شده است.

در اين بيانيه بر ضرورت "احترام کامل" به قوانين انسانی بين‌المللی و "اتخاذ گامهای مناسب برای تضمين ايمنی و رفاه غيرنظاميان و حمايت از آن‌ها" تاکيد شده است.

در اين بيانيه از اقدامات بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا برای ايجاد اين آتش بس قدردانی شده است.

سفير عربستان در شورای امنيت نيز در کنفرانس خبری بعد از تصويب اين بيانيه عنوان داشت: از تلاش‌های اردن برای تصويب اين بيانيه قدردانی می‌کنيم. ما به مقاومت فلسطين در برابر حملات اسرائيل احترام می‌گذاريم و به مقاومت مردم فلسطين درود می‌فرستيم.

وی در ادامه افزود: عربستان در کنار مردم فلسطين می‌ايستد و از آنها حمايت می‌کند و اميدواريم که در آينده شاهد تحقق پيشرفت‌هايی در اين خصوص باشيم.

اين در حالی است که رياض منصور،نماينده فلسطين در شورای امنيت عنوان داشت: ما نسبت به صدور اين بيانيه ابراز نااميدی می‌کنيم چرا که در اين بيانيه حملات اسرائيل عليه نوار غزه محکوم نشده است.

وی در ادامه افزود:ما خواهان ارائه تضمين‌هايی برای عدم تکرار وقوع اين حملات اسرائيل عليه فلسطينی‌ها هستيم.

نماينده اردن نيز تاکيد کرد: نمی توان در برابر کشتار فلسطينی‌های بی‌گناه و زنان و کودکان سکوت کرد. وظيفه شورای امنيت حمايت از مردم بی‌گناه است و در بيانيه اين شورا بر ضرورت احترام گذاشتن به آتش بس ميان دو طرف تاکيد شده است تا بدين ترتيب فضايی به وجود آيد که در آن مردم فلسطين بتوانند کشور مستقل خود را به مرکزيت قدس شرقی تاسيس کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016