سه شنبه 7 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه وضع می‌کند

بی بی سی ـ اتحادیه اروپا وضع تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه را در دست بررسی دارد و آمریکا دولت روسیه را به تخطی از یک پیمان محدودیت تسلیحاتی متهم کرده است.

روز سه‌شنبه، ۷ مرداد (۲۹ ژوئیه)، مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا آنچه را که ادامه مداخله دولت روسیه در امور داخلی اوکراین می‌خوانند مورد بررسی قرار خواهند داد و در نظر دارند روسیه را به دلیل ادامه این رویه هدف تحریم‌های شدیدتر قرار دهند.

انتظار می رود تحریم‌های جدید بخش‌های عمده اقتصاد روسیه را هدف قرار دهد.

روز گذشته، رهبران آمریکا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و فرانسه در یک کنفرانس تلفنی بر سر "لزوم تنبیه روسیه به خاطر دخالت هرچه بیشتر در اوکراین" به توافق رسیدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از زمان آغاز درگیری بین جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و دولت اوکراین، کشورهای غربی یک رشته تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه روسیه و برخی مقامات و شهروندان متنفذ آن کشور به اجرا گذاشته‌اند هر چند در مورد تشدید تحریم بین کشورهای اروپایی اختلاف نظرهایی وجود داشت.

در حالیکه بریتانیا و فرانسه و تعدادی از کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا خواستار تشدید تحریم تجاری عله روسیه بودند، آلمان به دلیل روابط گسترده تجاری رویکرد ملایم‌تری را توصیه می‌کرد. سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین، که به شلیک موشک ضدهوایی روسی توسط جدایی‌طلبان نسبت داده شده، باعث اتخاذ موضع شدیدتر اروپاییان علیه روسیه شده است.

اکثر حدود سیصد قربانی این واقعه از شهروندان هلند بودند و موضعگیری شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در برابر خواست کشورهای دیگر برای دسترسی سریع به محل سقوط هواپیما، این شبهه را ایجاد کرد که آنان، شاید با همکاری و به توصیه روسیه، در صدد جلوگیری از کشف واقعیت این ماجرا باشند. این اتهام افکار عمومی در کشورهای اروپایی را به شدت علیه روسیه تحریک کرده است.

روز دوشنبه، مقامات دولت اوکراین گفتند که بررسی جعبه سیاه پرواز نشان می‌دهد که سقوط هواپیما در اثر اصابت ترکش موشک ضدهوایی بوده است. در همانحال، رئیس پلیس هلند به پارلمان این کشور گفته است که عدم دسترسی کامل و به موقع به محل سانحه به معنی آن است که "احتمالا هرگز همه ماجرا" کشف نخواهد شد.

روز گذشته، تیراندازی در نزدیکی محل سقوط هواپیما باعث شد تا کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا که برای بررسی بقایای هواپیما به محل عزیمت کرده بودند قادر به بررسی محل سقوط نباشند. همزمان، رهبر شبه‌نظامیان جدایی طلب در نخستین نشست خبری خود از زمان سرنگونی این هواپیما، گفته است که نفرات او مسئول این واقعه نیستند.

نقض پیمان محدودیت تسلیحاتی

همزمان، مقامات آمریکایی گفته‌اند که روسیه یک پیمان مربوط به جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی بین دو طرف را نقض کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده در گزارشی که به کنگره این کشور تسلیم کرده گفته است که دولت روسیه "پیمان توانمندی هسته‌ای میان برد" مربوط به منع تحقیقات، ساخت و آزمایش موشک‌های با برد بین پانصد و پنجهزار کیلومتر را نادیده گرفته و به آزمایش یک موشک میان‌برد مبادرت کرده است.

ه گفته مقامات آمریکایی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با ارسال نامه‌ای برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، این اقدام را "موضوعی بسیار جدی" توصیف کرده و گفته است که از مدتها پیش این مساله مطرح بوده است.

یک مقام دولت آمریکا گفته است که این کشور آمادگی دارد تا در جلسه‌ای فوری در سطح بالا، در مورد "عزم خود" برای تضمین اجرای دقیق این پیمان با طرف روسی گفتگو کند. وی افزوده است که "ایالات متحده به اجرای پیمان توانمندی هسته‌ای میان‌برد متعهد است و از روسیه انتظار دارد که به اجرای آن ادامه دهد و هر گونه تجهیزات ممنوع براساس این پیمان را به نحوی قابل تایید از میان ببرد."

پیمان توانمندی هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ بین رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، رئیسان جمهوری وقت آمریکا و شوروی، امضا شد تا ساخت تمامی موشک‌های میان‌برد زمین به زمین مجهز به کلاهک متعارف یا هسته‌ای را متوقف کند.

قامات آمریکایی گفته‌اند این پیمان نه تنها امنیت روسیه، بلکه امنیت یازده جمهوری سابق شوروی را نیز تضمین می‌کند و تخطی از آن، موضوعی بسیار جدی برای همه طرف‌هاست. به گفته آنان، این پیمان در عین حال متضمن امنیت "متحدان آمریکا" در اروپاست.

برخی منابع آمریکایی گفته‌اند که آزمایش موشک‌های میان‌برد توسط روسیه اقدامی جدید نیست بلکه از چند سال پیش، گزارش‌های پراکنده‌ای در این مورد منتشر شده است.

گزارش اخیر در حالی انتشار یافته که طی سه سال گذشته، روابط روسیه و غرب به دلیل اختلاف شدید بر سر مسایلی مانند بحران سوریه و حرکت جدایی‌طلبانه در اوکراین به تیرگی گراییده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016