چهارشنبه 8 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شبه‌نظامیان یک پایگاه‌ ارتش را در بنغازی تصرف کردند

• شبه‌‌نظامیان اسلامگرا یکی از مهمترین پایگاه‌های ارتش لیبی را در شهر بنغازی تصرف کردند. در جریان نبرد برای تصرف این پایگاه دستکم ۶۰ نفر کشته شدند. تلاش دولت انتقالی لیبی برای برقراری آتش‌بس در بنغازی بی‌نتیجه مانده است.

دویچه وله ـ شبه‌نظامیان اسلامگرا پس از چند روز نبرد، شامگاه سه‌شنبه (۲۹ ژوئیه/ ۷ مرداد) یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی ارتش لیبی را در شهر بنغازی تصرف کردند. ارتش لیبی و شبه‌نظامیان اسلامگرا هر دو تأیید کرده‌اند که کنترل این پایگاه در اختیار شبه‌نظامیان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به نقل از مقامات بهداشتی لیبی در جریان درگیری‌ها برای تصرف این پایگاه در شرق لیبی از روز شنبه (۲۷ ژوئیه/ ۵ مرداد) تا کنون حدود ۶۰ نفر کشته شدند.

اوضاع لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی همچنان ناآرام است. درگیری‌ها بر سر قدرت میان گروه‌های مختلف ادامه دارد.

دولت مرکزی که نیروی امنیتی کافی در اختیار ندارد نیز قادر به کنترل اوضاع نیست و حتی در برخی مناطق به حمایت گروه‌های شبه‌نظامی نیاز دارد.

شهر بندری بنغازی نیز صحنه درگیری گروه‌های مختلف است. علاوه بر نبرد میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان، یک ژنرال بازنشسته ارتش به نام خلیفه حفتر که رهبری شورشیان پیشین علیه دولت قذافی را بر عهده داشت‌، خودسرانه و با کمک سربازان ترک خدمت کرده، وارد نبرد با گروه‌های اسلامگرا شده است.

دولت لیبی روز سه‌شنبه از تمامی واحدهای ارتش این کشور در شهر بنغازی خواسته بود دست از نبرد بردارند. دولت همچنین از شبه‌نظا‌میان مسلح خواسته بود سلا‌ح‌های خود را زمین بگذارند.

یک سخنگوی دولت در توجیه این درخواست به "وضعیت غیرقابل تحمل" شهروندان بنغازی اشاره کرده و گفته بود که این شرایط نیازمند مداخله سریع دولت است.

به گفته او تمامی طرف‌های درگیر در بنغازی به یک نشست دعوت شده‌اند.

با این حال تا کنون تمامی تلاش‌‌ها برای برقرای آتش‌بس در بنغازی بی‌نتیجه مانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016