پنجشنبه 9 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان‌ملل: اسرائیل عامدانه قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد

بی بی سی - ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان‌ملل می‌گوید اسرائیل عامدانه قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.

در عین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که نیروهای اسرائیلی تا نابود کردن شبکه تونل‌ها در غزه به عملیات خود ادامه می‌دهند. نخست‌وزیر اسرائیل گفته است عملیات تخریب تونل‌ها فارغ از اینکه آتش‌بس برقرار شود یا نه ادامه خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارتش اسرائیل می‌گوید که تا به حال ۳۲ تونل را در مرز غزه کشف کرده، اما فقط ۱۶ تای آنها را نابود کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده است که با توجه به ادامه عملیات نظامی در نوار غزه، دستور احضار ۱۶ هزار نفر دیگر از افراد ذخیره ارتش را صادر شده است. تا کنون، ۸۶ هزار تن از افراد ذخیره ارتش اسرائیل به خدمت احضار شده‌اند.

به رغم درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس پایدار به نتیجه نرسیده است. شمار بالای قربانیان غیرنظامی فلسطینی انتقادهای زیادی را علیه اسرائیل برانگیخته است.

ناوی پیلای استفاده نظامی از اماکن غیرنظامی و همچنین هدف قرار دادن آنها را خلاف قواعد بین‌المللی دانسته و به همین اعتبار هم اسرائیل و هم حماس را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده است.

دیروز اسرائیل یک مدرسه تحت نظر سازمان ملل را در نوار غزه هدف قرار داد که در آن دست کم ۱۵ نفر کشته شدند. سازمان ملل می‌گوید بارها به اسرائیل هشدار داده بود که این مدرسه پناهگاه غیرنظامیان است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل دیروز این حمله را محکوم کرد و آن را گستاخانه و غیرقابل توجیه خواند. او گفت که چیزی شرآورتر از حمله به کودکان در خواب نیست.

دولت آمریکا هم این حمله را محکوم کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که موضوع هدف قرار گرفتن این مدرسه در دست بررسی است. وی افزود در صورتی که نیروهای اسرائیلی این مدرسه را به اشتباه هدف قرار داده باشند، ارتش اسرائیل رسما از این واقعه پوزش خواهد خواست.

در بیش از سه هفته‌ای که از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه می‌گذرد بیش از ۱۳۶۰ فلسطینی کشته شده‌اند که بیشتر از سه چهارم آنها غیرنظامی بوده‌اند.

در مقابل ۵۶ سرباز اسرائیلی توسط شبه‌نظامیان فلسطینی کشته شده‌اند. همچنین دو غیرنظامی اسرائیلی و یک کارگر تایلندی با راکت‌هایی که از غزه شلیک شدند کشته شدند.

عملیات اسرائیل با تمرکز بر تضعیف توان راکتی حماس آغاز شد اما هم‌اکنون تخریب تونل‌ها به یکی از اولویت‌های آن تبدیل شده است.

شبه‌نظامیان حماس چندین بار از طریق این تونل‌ها، که از نوار غزه به سوی اسرائیل کشیده شده‌اند، به نیروهای اسرائیلی حمله کرده و شماری از آنان را کشته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016