جمعه 10 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بناهای تاریخی و دینی که داعش با خاک یکسان کرده است + تصاویر

رادیو فردا - گروه شبه‌نظامیان دولت اسلامی عراق و شام یا داعش که در پی برپایی دوران خلافت اسلامی است، با گرفتن موصل به تدریج به حاشیه مناطقی که در اختیار خود دارد رفت و نمادهایی که می‌گوید با «تفسیر اسلام» در تضاد هستند را تخریب کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، چند ناحیه و بنا تاکنون با خاک یکسان شده است. بناهایی که مرتبط با شیعیان، مسیحیان و یا دیگر مذاهب و ادیان شناخته شده، به این بهانه که این‌ها «مراکز ارتداد» است، از بین رفته است.

banatarikhiDaeshT1.jpg
یکی از مساجد شیعیان در موصل که داعش تخریب کرده است

تل‌عفر

banatarikhiDaeshT2.jpg
پس از ورود شبه‌نظامیان داعش به تل‌عفر، اماکن و بناهای دینی تخریب شد. عکس‌های منتشر شده، تخریب مساجد و مقبره‌هایی چون قادر الیاس، سعدابن‌عقیل، مقبره امام الحکیم، مقبره اهل بیت و حسینیه صدیق را نشان می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موصل

banatarikhiDaeshT4.jpg
در موصل که مرکز استان نینوا است، بیشترین تخریب اماکن دینی صورت گرفته است.

مسجد یونس

banatarikhiDaeshT5.jpg
مقبره یونس که در قرآن و انجیل روایت شده که در شکم یک نهنگ زندگی کرد و مورد احترام مسلمانان، یهودیان و مسیحیان بود، بمب‌گذاری شده و با خاک یکسان شد.


شبه‌نظامیان دیواری از مواد منفجره اطراف این مقبره به پا کرده و آن را منفجر کردند.


مقتدی صدر، از روحانی‌های شیعه عراقی که از لبنان به عراق بازگشته، این حمله را محکوم کرده و گفت مقبره یونس مورد احترام تمامی ادیان بوده است.

مقبره يونس از سال ۱۹۱۲ بازسازی و تعمير شده بود و در ۲۰۱۴ با خاک يکسان شد.

مسجد شیث

مسجد شیث که در سفر پیدایش تورات روایت شده فرزند سوم آدم و حوا پس از هابیل و قابیل است، در موصل قرار داشت. این مکان هم مورد احترام مسلمانان، یهودیان و مسیحیان بود و به دست شبه‌نظامیان داعش با خاک یکسان شد. یکی از شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفت: «شبه‌نظامیان دیواری از مواد انفجاری دور مسجد کشیده و به همه گفتند از آن فاصله بگیرند و در مقابل چشم مردم، آن را منفجر کردند.»

عون الدین


بنای دینی عون‌الدین هم با مواد منفجره از بین رفت.

مقبره جرجیس

مقبره موسوم به جرجیس نبی هم در موصل توسط شبه‌نظامیان داعش با خاک یکسان شد.

صومعه ماربهنام

تمامی صلیب‌ها از ساختمان صومعه ماربهنام جمع‌آوری شده است. این صومعه در قرن چهارم در جنوب موصل بنا شد. تمامی ساکنان مسیحی صومعه ابتدا قرار شد بین مسلمان شدن یا پرداخت جزیه یکی را انتخاب کنند ولی بعد انتخاب مزبور به مرگ یا گرایش به اسلام تغییر پیدا کرد و میسحیان از موصل گریختند. تمامی نشانه‌های صومعه کنده شده ولی بنای آن هنوز تخریب نشده است.

منار الحدباء
banatarikhiDaeshT3.jpg
منار الحدباء که به خاطر کج بودن آن به برج پیزای شهر موصل معروف است هم به دست شبه‌نظامیان داعش از بین رفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016