شنبه 11 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جنگ ویدئویی ایران علیه داعش آغاز شد: سرهایتان را می‌بریم، از جمجمه‌هایتان قلعه می‌سازیم!

وبلاگ ناظران، رادیو فرانسه - خیلی وقت است که بسیاری از رسانه های دنیا به جنگ رسانه ای داعش توجه نشان داده اند.

ویدئوهای فراوان در یوتیوب که به خوبی فیلم برداری و تدوین شده اند و در آن حجم فراوانی از خشونت و شعارها و پیام های تند مذهبی گنجانده شده، روزنامه رنگی به چند زبان و حضور بسیار پررنگ در شبکه های اجتماعی همچون توییتر.

حالا به نظر میرسد کم کم، طرف دیگری از این ماجرا هم متوجه اهمیت نبرد رسانه ای با داعش و حضور در این عرصه شده است و حالا ویدئوهای بیشتری با موضوع حمله به داعش منتشر میشود.

anti--isis.jpg
ویدئوها، کلیپ ها و تولید چند رسانه ای ضد داعشی دارند کم کم سر از شبکه های مجازی در می آورند. اما همچنان به نظر میرسد تفاوت بزرگی بین این دو حضور و جنگ رسانه ای وجود دارد، در حالی که داعش در بسیاری از ویدئوها و محصولات رسانه ای خود «طرفداران» بلقوه خود را در کشورهای غربی نشانه گرفته و بسیاری از این محصولات به زبان هایی مانند انگلیسی، فرانسوی و ... است اما تاکنون اکثر محصولات طرف مقابل به زبان عربی و فارسی تولید شده است و حضوری در آن سوی مرزهای منطقه خاورمیانه ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



نکته جالب اینکه یکی از مهمترین پایگاه های انتشار اینگونه ویدئوهای ضد داعش نیز «نصر تی وی» است، چندی پیش ناظران گزارشی با موضوع جنگ رسانه ای ایران و اسراییل منتشر کرده بود و در آن به تولید انیمیشن های ضد اسراییلی توسط این تلویزیون اینترنتی پرداخته بود. در راستا سازنده های کلیپ مانند چشمه و یا سید محصولات خود را برای انتشار در اختیار این تلویزیون اینترنتی قرار میدهند. برخی از محصولات این شبکه مورد تقدیر شخصی سید حسن نصرالله پرداخته است، با اینکه به نظر میرسد هویتی ایرانی دارد اما بسیاری از محتویات آن به خصوص صفحه آن در شبکه های اجتماعی به زبان عربی است، با این حال حجم زیادی از تولیدات این شبکه در داخل ایران است، در نتیجه این احتمال وجود دارد که این شبکه ارتباط نزدیکی با نهادهایی همچون سپاه و حزب الله لبنان داشته باشد.

البته این شبکه تلویزیونی تنها تولید کننده محصولات رسانه ای ضد داعش این روزها نیست، به نظر میرسد شیعیان عراق نیز دست به کار شده اند و در این میان ساخت کلیپ های موسیقی با محتواهای خشن و ضد داعش را در پیش گرفته اند که البته در مقایسه با تولیداتی که به نوعی میشود حدس زد ارتباطی با تولید کنندگان ایرانی دارند از کیفیت پایین تری برخوردارند.


کلیپ موسیقی ضد داعش که به نظر میرسد در عراق ساخته شده است


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016