يكشنبه 2 شهريور 1393

مصاحبه‌ منتشرنشده از مهدی هاشمی: پدرم مخالف ولایت فقیه است

Mehdi-Hashemi.jpg
تقاطع: درحالی‌که این روزها محاکمه‌ی مهدی هاشمی، فرزند علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در دادگاه انقلاب تهران در جریان است، مصاحبه‌ای مربوط به دو سال قبل از او منتشر شده که در آن می‌گوید خودش و پدرش “مخالف ولایت فقیه” هستند اما با نظام جمهوری اسلامی «مخالف» نیست.

آقای هاشمی در این گفتگو که دو سال پیش با بیژن فرهودی، خبرنگار وقت صدای امریکا در لندن انجام داده و روز چهارشنبه (۲۹ مرداد-۲۰ آگست) امسال در وب‌سایت “کیهان لندن” منتشر شده، با بیان این‌که خود را “جزیی از حکومت” نمی‌داند و “التزامی به ولایت فقیه” ندارد، گفته که پدرش نیز مخالف ولایت فقیه است و این موضوع را «دارای اشکال» می‌داند.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل ابقای پدرش بر ریاست “مجمع تشخیص مصلحت نظام” از سوی علی خامنه‌ای خاطرنشان کرده که این پست برای پدرش “مهم نیست” و اگر به این سمت منصوب نمی‌شد، «می‌رفت قم و می‌شد رییس بزرگ‌ترین گروه اپوزیسیون کشور» که «این به نفع آقای خامنه‌ای نبود».

او بلافاصله اضافه کرده: «البته بابام که این کار را نمی‌کرد… این عاطفیه… پنجاه ساله دوستند با هم.»

فرزند علی‌اکبر رفسنجانی با اشاره به مطلع بودن پدرش از ماجرای قتل شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر ایران پیش از انقلاب بهمن ۵۷، مرگ بختیار را «وصیت آیت‌الله خمینی» عنوان کرده و مدعی شده که بختیار “دلیل حمله عراق به ایران” بوده و به همین دلیل «در دادگاهی به ریاست آیت‌الله یزدی، به عنوان یک مجرم جنگی شناخته شده بود».

وی درباره‌ی وضعیت سلامت علی خامنه‌ای نیز گفته که «سرطانش خوب شده» اما «بعضی مواقع دچار دپرسیون [افسردگی] می‌شود».

مهدی هاشمی با ابراز بی‌اطلاعی از اعتیاد رهبر جمهوری اسلامی افزوده: «الان سیگار و پیپ می‌کشه، دیدم. کسی ندیده تریاک بکشه… می‌گن ولی کسی ندیده… من نمی‌گم آره یا نه… هر وقت می‌اومد خونه ما شب‌ها تو اتاق من می‌خوابید.»

به گفته وی، علی خامنه‌ای «چهار پنج» خانه دارد و «بعضی وقت‌ها در خانه‌ی نیاوران و بیشتر شب‌ها نیز در پاستور می‌خوابد».

مهدی هاشمی دعوا میان روسای قوا در جمهوری اسلامی را نیز با “تشویق” خامنه‌ای دانسته و اضافه کرده: «همین دعوا‌ها جمهوری اسلامی را نگه داشته. این دعوا‌ها منجر به ثبات این حکومت شده چون مردم این دعوا‌ها را دموکراسی می‌بینند. جنگ زرگری نیست واقعا دعوا است. البته این دعوا‌ها در میان خودشونه… داخل حکومت خودمون دموکراسیه… اینا در میان خودشون دموکراسی دارن ولی خارج از نخبگان سیستم دیکتاتوری است.»

او درباره‌ی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز گفته که «موسوی در مرحله اول دو درصد جلو‌تر از احمدی‌نژاد بود حدود ۴۸ به ۴۶».

مهدی هاشمی با «دروغ محض» خواندن شایعات درباره‌ی فساد مالی و ثروت هنگفت خودش و پدرش نیز مدعی شده که غیر از یک حساب در دوبی، هیچ حساب و خانه‌ای در خارج از کشور ندارد و برخلاف شایعه‌ها در کانادا خانه‌سازی نمی‌کند.

فرزند هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های رضا پهلوی برای تشکیل نهادی به نام “شورای ملی” نیز گفت که او «بچه خوبی» است اما «به جایی نمی‌رسد، ولی همین که تلاش دارد تا نیرو‌ها را به یک سمت جلب کند کار خوبی» است.

گفتنی است مهدی هاشمی، دو ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از کشور خارج شد و بعد از ایراد اتهاماتی به او از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران در ارتباط با نقش او در اعتراضات به نتایج آن انتخابات، بعد از سه سال، در روز ۲ مهرماه ۱۳۹۱به ایران بازگشت.

او یک روز بعد بازداشت و روانه زندان اوین شد و پس از نزدیک به سه ماه بازداشت، اواخر آذرماه همان سال با سپردن وثیقه‌ای به ارزش ۱۰ میلیارد تومان از زندان آزاد شد. چهارمین جلسه‌ی دادگاه او روز ۲۷ مردادماه در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2009 news.gooya.com
All rights reserved for the original source