چهارشنبه 5 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

واکنشی به اظهارات اسدالله بادامچيان عليه میرحسین موسوی

فرشاد مؤمنی به عنوان يکی از کسانی که از روزهای نخست تأسيس حزب جمهوری اسلامی در کنار شهيد بهشتی بود، از مديريت آن شهيد و اينکه چطور در درون اين حزب افرادی با تفکرات مختلف را در کنار يکديگر حفظ می‌کرد، سخن گفت.
مؤمنی در بخش‌هايی از گفت‌وگوی خود با «خبرآنلاين» درباره اينکه چگونه شهيد بهشتی يک نفر از حزب زحمتکشان را کنار اعضای حزب مؤتلفه می‌نشاند، به منطق آن شهيد اشاره کرد و گفت: مثلا وقتی شهيد آيت يک اشتباهات فاحشی را در رفتار و گفتار می‌کرد کسی او را طرد نمی‌کرد و با او رفتار خشن نمی‌کرد. ولی بر اساس مديريت شهيد بهشتی و بر اساس يک سری اصول و ضوابط هیأتی مامور می‌شدند، کارهای ايشان را بررسی می‌کردند و در نهايت حکم خاص خود را صادر می‌کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه "يکی از گرفتاری‌های بزرگ امروز اين است که کسانی فرصت‌طلبانه و به دروغ چيزهايی را مطرح می‌کنند"، افزود: مثلاً چيزهايی که امروز آقای بادامچيان مطرح می‌کنند، بيش از حد کينه­‌جويانه و اغلب نادرست و بعضاً دروغ است. من بسيار برای ايشان متأسفم که در اين سال‌های آخر عمرشان با هر دليل و انگيزه‌ای خودشان را در چنين مسيری می‌اندازند. آن حرف‌هايی که ايشان درباره شهيد آيت و جهت‌گيری‌های حزب جمهوری اسلامی می‌زنند، همه آزادانه و به لطف مديريت شهيد بهشتی مطرح می‌شد.

مؤمنی ادامه داد: شهيد آيت هم با اينکه اشکالات جدی در زمينه رفتار و اخلاق داشتند و خيلی گزنده‌گو و بی‌پروا صحبت می‌کردند، اما در عين حال بسيار مورد احترام بودند و با موازين مورد نظر شهيد بهشتی، هم به مطالب ايشان توجه می‌شد و هم تصميم‌گيری می‌شد. آقای بهشتی بعد از اينکه همه مطالب شهيد آيت را شنيدند، آقای مهندس موسوی را به قائم مقامی خودشان منصوب کردند و آقای بادامچيان متأسفانه با اين حرف‌های بی‌ضابطه و سستی که می‌زنند، فقط خودشان و شخصيتشان را به نمايش می‌گذارند وگرنه اينکه شهيد بهشتی هر بار، پس از هر اعتراضی که امثال آيت يا بادامچيان به مهندس موسوی می‌کرد، يک جايگاه والاتر برای ايشان در نظر می‌گرفتند، امری قطعی است.

اين عضو پيشين حزب جمهوری اسلامی با بيان مثالی گفت: مثلاً وقتی ايشان (ميرحسين موسوی) مسئول روزنامه جمهوری اسلامی بودند در اولين موج حملاتی که از طرف اين افراد درباره مواضع روزنامه مطرح شد وقتی شهيد بهشتی کاملا رسيدگی کردند، مسئوليت دفتر سياسی حزب را هم به مهندس موسوی دادند. آقای بادامچيان و امثال ايشان اگر می­‌توانند اين واقعيت را انکار يا تکذيب کنند. در موج بعدی که باز اين‌ها يک حملاتی را به ايشان کردند، شهيد بهشتی، مهندس موسوی را قائم مقام دبيرکل کردند و خيلی باعث تأسف است که افراد با انگيزه‌های پست مادی می‌آيند و وارونه‌سازی تاريخ و دروغ‌سازی‌های شگفت‌انگيز را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: حساب و کتاب‌ها تا زمانی که شهيد بهشتی در قيد حيات بودند کاملاً روشن بود و دقيقاً معلوم بود که آن خصلت عالمانه و عادلانه‌ای که شهيد بهشتی داشتند کفه را در ارزيابی‌هايشان به کدام سمت سنگين‌تر کرده بود. در آن زمان هم اختلاف پيش می‌آمد و اين کاملاً طبيعی بود، چراکه خاستگاه اجتماعی و فکری آن مجموعه از جهات متعددی با هم تفاوت‌های بنيادی داشت وليکن هم فضای کلی آن ايام و هم طرز مديريت شهيد بهشتی همه اين‌ها را به سامان می‌رساند. انصاف اين است که مثلاً همه ما با يک احساس تعلق، با يک احساس نشاط و عبادت فعاليت می‌کرديم و به درگاه خداوند هم شاکر بوديم که در چنين مجموعه‌ای فعاليت می‌کنيم.

مؤمنی همچنين گفت: شايد برای شما جالب باشد که همين الان هم که نزديک به چهار دهه از آن ايام می‌گذرد، من وقتی آن مجموعه‌ای که شهيد بهشتی دور هم جمع کرده بودند را با همه مجموعه‌هايی که بعدا در معرض همکاری با آن‌ها قرار گرفتم، مقايسه می‌کنم، خيلی صريح بگويم که آن مجموعه منحصر به فرد بود. اين به معنای آن نبود که نقص و ضعف در آن وجود نداشت. بالاخره همه ما بشريم و در مجموعه بشری هم خطا و سهو و کاستی وجود دارد. اما وقتی به صورت نسبی مقايسه می‌کنيم با همه مجموعه‌هايی که ما در آن‌ها مشارکت داشتيم، صميمانه می‌گويم که چه از نظر کيفيت و چه از نظر معنويت و خلوص منحصر به فرد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016