یکشنبه 9 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تدابير جديد دولت برای نجات درياچه اروميه

قائم مقام وزير نيرو با اعلام اينکه دولت برای نجات درياچه اروميه متوليانی تعيين کرده است، گفت: کارگروه ويژه نجات، به صورت دوره ای گزارش های مستقيمی را به رئيس جمهور ارائه می‌کند.

ستار محمودی در گفتگو با مهر درباره آخرين اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت نيرو برای نجات درياچه اروميه و اينکه آيا شرايط فعلی اين درياچه قابل جبران است؟ گفت: برای درياچه اروميه مجموعه ای از برنامه ريزی ها صورت گرفته و برای آن نيز متوليانی در نظر گرفته شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قائم مقام وزير نيرو اظهارداشت: شرايط فعلی درياچه اروميه حاصل کار طبيعت و ما انسان ها است و ما به عنوان بهره بردار از منابع آب استفاده درستی نکرده ايم. با اين حال، برای نجات درياچه اروميه قرار است نسخه هايی تهيه شود.

محمودی خاطرنشان کرد: اگر بتوان نسخه های پيش بينی شده را عملياتی کرد، ممکن است درياچه به شرايط اول خود برنگردد، اما می توان به ميزان بسيار زيادی آن را احياء کرد.

وی با تاکيد بر آسيب شناسی درباره وضعيت درياچه اروميه بيان داشت: از سوی کارگروه نجات درياچه اروميه گزارش های مستقيمی به آقای رئيس جمهور ارائه می شود. گزارشات به صورت دوره ای تهيه و به رئيس جمهور ارائه می شود.

همچنين مرتضی موسوی نيز درباره آخرين اقدامات صورت گرفته برای نجات درياچه اروميه گفت: ميزان بارش در حوضه آبريز درياچه اروميه تا سال ۷۴ به‌ طور متوسط سالانه ۳۸۵ ميليمتر بوده که اين مقدار بارش ۸.۸ ميليارد مترمکعب روان‌آب ايجاد می‌کرده است.

مديرکل دفتر مديريت بهم‌پيوسته حوضه آبريز درياچه اروميه افزود: با توجه به زمان‌بر بودن اجرای برخی طرح‌ها برای احيای درياچه اروميه، حدود ۳ سال با کاهش مصرف آب کشاورزی، بازگشايی مسيرهای ورودی به درياچه و همچنين رهاسازی آب از سدها به درياچه تراز آب تثبيت و با بهره‌برداری از طرح‌های تصويب‌ شده؛ روند احيا آغاز می‌شود.

وی افزود: از سال آبی ۷۶-۷۵ به بعد شاهد کاهش حجم بارش و روان‌آب‌ها در اين حوضه بوده‌ايم به‌ طوری که ميزان بارش‌ها در حوضه ۶۸ ميليمتر و روان‌آب‌ها با کاهش ۲۰ درصدی به ۷ ميليارد مترمکعب رسيد که اين موضوع موجب شد ميزان آب‌های منتهی به درياچه اروميه کاهش يابد.

موسوی با اشاره به تاثير توسعه کشاورزی سنتی در تشديد وضعيت کنونی درياچه اروميه گفت: ميزان سطح زيرکشت منطقه در اوايل انقلاب ۳۰۰ هزار هکتار بود که اکنون اين رقم به ۵۰۰ هزار هکتار رسيده است، ضمن اينکه سطح کشت ديم نيز افزايش قابل‌ توجهی يافته و افزون‌ بر آن ميزان جمعيت و مصارف شرب، بهداشت و صنعت در منطقه افزايش يافته است.

وی از مصرف ۷۰ درصد آب تجديدشونده در حوضه آبريز درياچه اروميه معادل حدود ۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون مترمکعب خبر داد و تاکيد کرد: اين درحالی است که حجم آب تجديدشونده نيز يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون مترمکعب کاهش يافته است.

مديرکل دفتر مديريت بهم‌پيوسته حوضه آبريز درياچه اروميه اظهار داشت: تراز اکولوژيکی درياچه اروميه ۱۲۷۴ متر است که اين ميزان هم‌اکنون با ۳.۷۵ متر کاهش به ۱۲۷۰.۲۵ متر رسيده است.

موسوی با بيان اينکه دولت فعاليت‌های خود را برای نجات درياچه اروميه با همکاری دانشگاه‌های سراسر کشور و با محوريت دانشگاه شريف آغاز کرده است گفت: تاکنون ۲۶ مصوبه و ۹۸ پروژه در اين زمينه به‌طور رسمی اعلام شده است.

وی ساماندهی چاه‌های آب و جلوگيری از برداشت‌های غيرمجاز و همچنين انتقال آب از حوضه‌های مجاور را از برنامه‌های در دست اجرا عنوان کرد و تصريح کرد: طرح‌های توسعه‌ای منابع آبی همچون طرح‌های سدسازی در حوضه درياچه اروميه متوقف شده، تا بتوان از اين طريق ميزان آب ورودی به درياچه را افزايش داد.

مديرکل دفتر مديريت بهم‌پيوسته حوضه آبريز درياچه اروميه تصريح کرد: ساخت سدهای باران‌ دوز، سيمينه‌ رود، ليلان‌ چای و نازلو به همراه شبکه‌های پايين‌ دست آبياری و زهکشی در حوضه آبريز درياچه اروميه متوقف شده است.

موسوی درباره کاهش استفاده از منابع آب در بخش کشاورزی گفت: کارگروه ملی درياچه اروميه مصوبه‌هايی را برای وزارت جهادکشاورزی جهت کاهش ۴۰ درصدی استفاده از منابع آبی داشته است که براساس آن، بدون کاهش توليد محصول کشاورزی و درآمد کشاورزان، آب کمتری مصرف شود.

وی از کاهش ۱۱ درصدی روان‌آب‌ها در حوضه درياچه اروميه در مقايسه با سال گذشته و کاهش ۵۶ درصدی درمقايسه با متوسط بلندمدت خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ ريزی‌ های صورت‌ گرفته تا ۱۰ سال آينده با صرف هزينه‌ ای افزو‌ن‌بر ۱۵ هزار ميليارد تومان به تراز اکولوژيکی می‌رسيم که از امسال به‌ مدت ۳ سال دوره تثبيت تراز درياچه و از سال ۹۶ روند احيای درياچه اروميه آغاز می‌شود.

مديرکل دفتر مديريت بهم‌پيوسته حوضه آبريز درياچه اروميه يادآور شد: وضعيت ديگر حوضه‌های آبريز و دشت‌ها، همچون درياچه اروميه است که بايد با توجه به تغيير اقليم صورت‌ گرفته، مصارف خود را با شرايط و ميزان آب تجديدشونده تطبيق دهيم چرا که ميزان مصرف آب تجديدشونده در ايران دو برابر استاندارد جهانی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016