چهارشنبه 26 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به روحانی: آقای روحانی نگذاريد دانشجويان از ادامه تحصيل بازمانند

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به رييس جمهوری ايران از اين مقام عالی اجرايی کشور خواست تا با رفع ممنوعيت از تحصيل برای برخی از دانشجويان، مانع تضييع حقوق شهروندی ايشان شده و نگذارد دانشجويان مستعد ايرانی از تحصيل بازمانند.

کانون مدافعان حقوق بشر پيش از اين نيز بر اساس يکی از وظايف سه گانه خود که همان «گزارش دهی منظم و مستمر در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران» است، نامه هايی را برای حسن روحانی، رييس جمهوری ايران و صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه ارسال کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين سازمان مردم نهاد که اينک دو تن از اعضای شورای عالی نظارتش به نام های عبدالفتاح سلطانی و سيد محمد سيف زاده در زندان هستند، يکی از آثار گزينش دانشجو براساس اعتقادات سياسی و مذهبی را مهاجرت نخبگان ايرانی دانسته است.

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به حسن روحانی به امضای شيرين عبادی که رياست اين کانون را برعهده دارد، رسيده است.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه کانون مدافعان حقوق بشر به حسن روحانی که در تاريخ ۲۶ شهريور ماه ۱۳۹۳ برای رييس جمهوری ايران ارسال شده، به شرح زير است:

آقای روحانی، رياست محترم جمهوری اسلامی ايران

شما هنگام مبارزات انتخاباتی، "شور و نشاط سياسی دانشجويان" را ضامن بقای جمهوری اسلامی دانسته و بر استقلال دانشگاه ها تاکيد و از محروميت دانشجويان از تحصيل انتقاد کرديد.

می دانيد که طبق اصول ۱۹ و ۳۰ قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ايران، دولت وظيفه دارد تا تحصيلات عالی‌ را برای همگان و بدون هيچ استثنائی گسترش دهد. همچنين طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ايران "مسئوليت اجرای قانون اساسی‌" بر عهده رئيس جمهور است و شما سوگند ياد کرده ايد که وظايف محوله را به درستی‌ انجام دهيد.

بر اين اساس به اطلاع می‌‌رساند که تعدادی از بهترين جوانان و دانشجويان ايرانی به جرم داشتن عقايد سياسی يا مذهبی از تحصيل در دانشگاه ها محروم شده اند. ادامه تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد و دوره دکترا، علاوه بر قبولی در امتحانات ورودی، مستلزم داشتن "صلاحيت سياسی" است. نهادهای امنيتی مرجع تشخيص چنين صلاحيتی هستند. همچنين يکی از شروط ورود به دانشگاه ها، مستلزم داشتن اعتقاد به دين اسلام يا يکی از اديان شناخته شده در قانون اساسی است. از همين رو تعدادی از قبول شدگان کنکور ورودی امسال نتوانستند در دانشگاه ثبت نام کنند.

آقای رييس جمهور؛

در نتيجه اتخاذ چنين روش هايی بسياری از نخبگان ايرانی برای هميشه از ادامه تحصيل محروم مانده يا راهی‌ کشور‌های غربی شده اند.

و اين گونه است که طبق آمار يونسکو، ايران بيشترين فرار مغزها را در بين کشور‌های کم توسعه دارد. البته شما بهتر می‌‌دانيد که نتايج دراز مدت اين امر، چه فجايعی به بار می‌‌آورد؛ که يکی‌ از آن نتايج، تنزل رتبه علمی‌ دانشگاه های ايران است که هم اکنون شاهد آن هستيم.

جناب آقای‌ روحانی؛

نظر به تداوم محروميت از تحصيل تعدادی از دانشجويان که ميراث سياست های نا کارآمد و ضد حقوق بشری گذشته است و ثبت نام نکردن تعدادی از دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاه ها به دليل اعمال گزينش های جديد، کانون مدافعان حقوق بشر بر اين نکته تأکيد می کند که حق تحصيل از مهم ترين حقوق مصرح در اعلاميه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران است.

کانون مدافعان حقوق بشر از جنابعالی خواهان است تا با رفع ممنوعيت از تحصيل برای برخی از دانشجويان، مانع تضييع حقوق شهروندی ايشان شويد و نگذاريد دانشجويان مستعد ايرانی از تحصيل بازمانند. همچنين در صورت اعمال فشار به قصد ناتوان کردن دولت در اين زمينه، اين کارشکنی ها را با افکار عمومی و به ويژه جوانان در ميان بگذاريد .

شيرين عبادی
کانون مدافعان حقوق بشر

۲۶ شهريور ماه ۱۳۹۳


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016