پنجشنبه 27 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش اعضای کارزار لگام به مناسبت اولين سالگرد آغاز کارزار

به تلاش و تکاپوی خود برای لغو مجازات اعدام ادامه ميدهيم

هم ميهنان آزاده و انسان دوست
در آغاز از سيمين بهبهانی، شاعر آزاديخواه و مردم دوست و از پايه گذاران کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام ( لگام ) ياد می کنيم که در ۲۸ مرداد امسال درگذشت و جای خالی خود را برای هميشه در ميان ما باقی گذاشت. سيمين بهبهانی تا آخرين لحظه ی هشياری و حيات خويش با ما همراه و همدل بود و ازشنيدن خبر اجرای هرمجازات اعدام دلش دريايی از تاثر می شد و قطرات اشک گرم از چشمان نگران او برگونه اش جاری می شدند. او پشتيبان و قوت قلب لگام و همه ی فعالان حقوق بشر، به ويژه زنان آزاديخواه ميهن ما بود. يادش گرامی باد.

يک سال از زمان پايه گذاری کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) در ايران می گذرد. دراين مدت، اعضا و همراهان لگام تا آنجا که در توان داشتند و امکاناتشان اجازه می داد در راه تحقق آرمانهای اين کارزار تلاش و همکاری کردند. به ويژه اعضای هيئت موسس و هيئت اجرايی ما برای پيشبرد هدفها و اجرای مصوبات کارزار به طور مداوم فعاليت کردند. ما دراين مدت نيرويمان را برای تحقق اصلی ترين هدفمان، لغو مجازات اعدام، به کار برديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متاسفانه، دراين مدت اجرای مجازات اعدام در ايران بی وقفه ادامه يافت و حتی شمار و نسبت آن در مقايسه با گذشته فزونی گرفت و ايران همچنان دومين مقام را از حيث شمار اعدامها و مقام نخست را از لحاظ نسبت اعدامها در جهان حفظ کرد. ساختار قضايی و روند تصميم گيری درباره ی مجازاتها به گونه ای است که درمقابل اين خواست انسانی ومترقی مقاومت می کند وهرگونه تحليل کارشناسی را درباره ی ناموثر بودن بلکه منفی بودن تأثير اعدامها در روند کاهش جرايم ناديده می گيرد. نگرانی ما درباره ی صدور احکام اعدام، ازجمله برای مخالفان سياسی و دگرانديشان است که با کمال تاسف ادامه داشته است؛ وحال آنکه افکار عمومی و خواست مردم ايران به طور اساسی حذف اين شيوه ی مجازات است.

با وجود اين، ما به تلاشمان در مسيرهای ممکن ادامه داده ايم و بيانيه های متعدد منتشر کرده و به روشنگری پرداخته ايم. ملاقاتهايی چند با خانواده ی محکومانی که درشمار کنشگران سياسی و عقيدتی بوده اند داشته ايم. ما همچنين با اوليای دم درباره ی متهمان به قتل نفس تماس گرفته ايم و از شماری از خانواده ها که اعلام عفو کرده اند به طور حضوری قدردانی کرده ايم و سپاس خود از آنها را به عنوان نمايندگان بخشی از افکار عمومی جامعه اعلام کرده ايم. همراه با ما يا در ادامه ی کار گروههای فرهنگی و هنری و کنشگران اجتماعی به اين عرصه ی انسانی گام نهادند و توانستند به تحقق نمونه هايی از عفو دست يابند.

کار ما درهمه ی موارد کامل يا برای خودمان رضايتبخش نبوده است؛ اما ناظر موفقيتهايی نيز بوده ايم که شامل تعويق يا شايد هم ايجاد زمينه های انصراف از اجرای مجازات اعدام درباره ی تنی چند از فعالان سياسی و عقيدتی و دستيابی به تصميم عفو به همت شماری از خانواده های مقتولان بوده است. از همه مهمتر موفقيت ما دربرانگيختن خواست جدّی لغو اعدام مخالفان و ايجاد روحيه يگذشت درآنان بوده است که دراين زمينه مديون کنشگران اين عرصه ها هستيم.

ما از مردم شريف کشورمان می خواهيم که تا زمان لغو کامل مجازات اعدام در جهت رفع نواقص کنونی ، هر گاه که در مقام ولیّ دم قرارگيرند، پيش از برپايی چوبه ی دار انصراف خويش را از اجرای حکم اعلام کنند که اين کار گامی کارساز در راستای خشونت زدايی است.

در زمينه های ارتکاب قتل يا نقص عضو که از جرايم دردناک برای همه ی ماست، متاسفانه هنوز روحيه ی انتقامجويی حاکم است. ما هنوز نتوانسته ايم اين ديدگاه درست و آزموده را بقبولانيم که راه حل مبارزه با اعتياد، اعدام قاچاقچيان ريز و درشت نيست، بلکه تقويت روحيه ی برخورد اجتماعی با مسايل اجتماعی و رفع تبعيض ميان مردم و محروميت فرودستان جامعه، به ويژه جوانان است. هنوز روحيه ی برخورد حذفی با مخالفان سياسی و دگرانديش جريان دارد. ما هنوز نتوانسته ايم کار پژوهشی و برگزاری نشستهای فرهنگی را برای روشنگری ريشه ای در پهنه ی کارزار برای حذف مجازات اعدام وگسترش سلامت اجتماعی آغاز کنيم؛ زيرا با مخالفهای رسمی و غير رسمی رو به رو بوده ايم. ما هنوز در آغاز کاريم.

مردم شريف و انساندوست ايران
ما اعضای لگام بازهم به تلاش و تکاپوی خود برای لغو مجازات اعدام و حذف روحيه ی انتقامجويی عليرغم تمامی فشارها ادامه خواهيم داد. کاراصلی ما نشان گيری افکارعمومی، ايجاد باور به ضرورت لغو مجازاتهای اعدام در ميان مسئولان وجلب توجه کارشناسان به حذف اين شيوه ی مجازات، به سان گامی بسيارمهم و ريشه ای در زمينه ی سالم سازی جامعه و کاهش جرايم است. با وجود اين، درشرايطی خاص هم که بتوانيم در کنار هنرمندان، فعالان و مصلحان اجتماعی برای اثرگذاری در ساختار و اراده ی تصميم گيری درزمينه ی انواع مجازات اعدام در راستای تغيير و توقف آن و نيز تشويق به عفو فعاليت خواهيم کرد. يادآور می شويم که ما سخت نيازمند ياری مؤثر شما، به هر شکل و اندازه، مستقيم ونامستقيم، هستيم. لغو مجازات اعدام به تحرک بخشيدن به اراده ی توانمند و پيگيرهمگانی نيازمند است.

اعضای کارزار لگام: بابک احمدی، جعفر پناهی، علی رضا جباری، فريبرز رئيس دانا، نسرين ستوده، اصغر فرهادی، نرگس محمدی، اسماعيل مفتی زاده، محمد ملکی، محمد نوری زاد، و با ياد جاويدان سيمين بهبهانی

https://www.facebook.com/karzar.legam


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016