پنجشنبه 27 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حکايت شکست دمکراسی از قيمه پلو در تهرانتوی کانادا، طنزی از اسد مذنبی

کانادا را شايد بتوان مظهر دمکراسی با حال غربی دانست. ميدان نبردی که اقتصاد مهمترين اولويت سياستمداران است و چربتر بودن قيمه پلو و وليمه های سياسی بر آرای عمومی ارجحيت دارد. در دمکراسی کانادايی پول حلال مشکلات است و تصاحب کرسی های قدرت راهی است برای پولدارشدن. همه چيز به ساخت و پاخت های کاملا دمکراتيک پشت پرده وابسته است. و سياسی بودن مترادف است با برچسب تندروی. و حذف. حتی اگر اين فعاليت های سياسی در راستای حقوق از دست رفته موجود فلک زده ای باشد بنام بشر و دادگاهی که به ايران تربيونال شهرت يافته و هدفش کشاندن جمهوری اسلامی به پای ميز محاکمه بخاطر کشتار ۶۷ است. بلايی که بر سر کاوه شهروز وکيل جوان و فعال ايرانی ساکن تورنتو آمد. و اما حکايت حذف کاوه شهروز و پيروزی قيمه پلو.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


***
ثبت نام از کانديداهای منطقه ريچموندهيل که از مدتی قبل آغاز شده بود با پيروزی تيم قيمه پلو و شکست کاوه شهروز وکيل و فعال سرشناس جامعه ايرانيان تهرانتو(که بخصوص در جريان دادگاه ايران تربيونال بسيار خوش درخشيد) شروع نشده پايان يافت و تيم قيمه پلو که با يک لشکر در اين مسابقات شرکت کرده بود، توانست اميد ايرانيان تهرانتو، کاوه شهروز را از دور رقابت ها حذف کند. طبق گزارشات در اولين روز ثبت نام در يکشنبه سياه ، عده بيشماری کشته مرده ی دمکراسی، با بازشدن درهای انتخابات در منطقه ريچموند هيل به سالن هجوم بردند که تعدای کشته و عده زيادی نيز مرده شدند. و گزارش شده که حالِ تعدادی از مرده ها وخيم تر از وضعيت کشته هاست. قوه قضاييه کانادا نيز اعلام کرده اغوا کنندگان را تحت پيگرد قانونی قرار خواهد داد. در همين حال بستگان و نبسته گان کشته مرده ها، ديگ بزرگ حلوا را مقصر اصلی تلفات انسانی انتخابات يکشنبه سياه قلم داد کردند. اما سازمان مرکزی حلوا وابسته به مرکز گسترش و اشاعه دمکراسی سازمان ملل ضمن رد اتهامات ازديگ حلوا، اين موجود بی زبان را موجب خير و برکت در جهانِ سياست دانسته و در مقابل سازندگان کرسی های جلد چرمی اعلای ساخت دلالان ايرانی را باعث و بانی اين تلفت انسانی معرفی کرده و ضمن اطلاعيه ای اعلام کرده وقتی دلالان ايرانی که در کار خريد و فروش صندوق های جواهر نشان رای گيری مشارکت فعال دارند، بخاطر گل روی دمکراسی، کرسی های چرمی را حراج می کنند و جار می زنند يکی بخر دوتا ببر، نتيجه اش همين می شود. آنان ضمن کشيدن آهی افزوده اند، دمکراسی به دلالان کاميونيتی ايرانی نيامده.
و اما واکنش نشريات و رسانه ها و شخصيت های بين المللی به پيروزی قاطع قيمه پلو در رقابت های يکشنبه سياه ريچموند هيل شهر تهرانتوچگونه بود.

نشريه معتبرديلی کوکونات چاپ هندوستان در گزارشی نوشت پيروزی تيم قيمه پلو، ايرانيان تهرانتو را بُهوت مبهوت کرتاهه.

روزنامه دمبک تلگراف چاپ بندگلادش نيز با اشاره به پيروزی قيمه پلو در زمين دمکراسی با درج گزارشی ضمن خنديدن به ريش انتخابات آزاد، خبرداده که آب رودخانه گنگ از شنيدن خبر پيروزی قيمه پلو در تهرانتو از شدت خجالت چهل مرتبه زردتر شدن هه. اين روزنامه همچنين اضافه کرده خداوند شفای عاجل عنايت فرماهه.

مرحوم پيرترودوی بزرگ رهبر فقيد کانادا از مرکز بهشت ضمن صدور اطلاعيه ای گفته بُن ژورنو، ايشان همچنين با توجه به برد شيرين قيمه پلو گفته، اخوی چی می خواستيم چی شد. مرحوم ترودو با بيان اينکه راههای پردرآمد تری جهت خدمت کردن به جامعه وجود دارد خطاب به تيم قيمه پلو و حاميانش تاکيد کرده ايکاش يک ذره از خلاقيت خدابيامرز استيو جابز به شما ارث می رسيد.

بيف استرگانف ريويو، چاپ کلگری کانادا نيز از قول توليدکنندگان بيف برگرهای اين شهر نوشته، مگر بيل به کمر ما خورده که نتوانيم به پارلمان برويم و اسمی دربکنيم. چون حالا که قرار است قيمه پلو جلودار انتخابات کانادا باشد، ما هم هستيم.

اسوه تقوا و شهادت، سخنگوی اصولگرايان آمريکايی که هيچ هنری ندارد اما خودش را هُنری کسينجر می نامد، گفته خدايی اش ما که زيرش زاييده ايم اگر کسی توانست موفق به کشف رمز پيروزی خون بر شمشير در کاميونيتی ايرانيان تهرانتو بشود، خداوکيلی مارا بی خبر نگذارد. بعدا سخنگوی هنری کيسينجر گفت که منظور وی از پيروزی خون بر شمشير، غلبه قيمه پلو بر خدابيامرز دمکراسی است.

اما نامزد پيروز انتخابات يکشنبه سياه کسی نبود جز جناب قيمه پلو که توانست با شکست دادن اميد کاوه شهروز اميد جامعه ايرانی، به دور نهايی اين رقابت ها راه يابد. وی که از خوشحالی در کرسی جلد چرمی پارلمان نمی گنجيد گفت مهمترين دليل پيروزی بنده اين است که سياسی نيستم. از ايشان پرسيدند اگر شما سياسی نيستيد پس چرا دنبال شغل بهتری نرفتيد؟ چون پارلمان جای سياستمداران است. جناب قيمه پور پاسخ داد هدف از حضور در پارلمان پخت و پز می باشد. ايشان افزود، هم خودمان پخته می شويم وهم بقيه را می پزانيم. جناب قيمه پور که با خبرنگاران گفتگو نمی کرد، همچنين گفت سياست اصولا خيلی خشک است و هدف ما اين است که قدری چربش بکنيم تا بهتر فرو برود. از ايشان پرسيدند اولويت شما چيست؟ ايشان ضمن تاکيد بر وحدت اصولگرايان حول مسايل اقتصادی، جلب سرمايه های سرگردانی که پس از فرار قهرمانانه خاوری از خاور وزيدن گرفته را اولويت اول و آخرتيم قيمه پلو معرفی کرد و افزود که ما به هيچوجه من الوجوه داخل سياست نمی شويم. از وی سوال شد شما که مصمم هستيد داخل سياست نشويد اما آمديم و سياست داخل شما شد، آنوقت چه خاکی بر سرتان می ريزيد؟ نام نبرده پاسخ داد، سعی خواهيم کرد با نرمش قهرمانانه و به شيوه مسالمت آميز آنرا از خودمان خارج کنيم!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016