یکشنبه 30 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

لاریجانی: غش کردن آمریکا در مبارزه با تروریسم مضحک است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان "امر مضحک این است که با این کارنامه سیاه آمریکا امروز در راه مبارزه با تروریسم غش کرده است" گفت: اصولاً ساختار قدرت‌طلبی آمریکا با پدیده تروریسم گره خورده است، چه در افغانستان و پاکستان و چه در عراق.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور در جلسه علنی مجلس ضمن تبریک به‌مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گفت: این هفته یادآور سلحشوری، رشادت و شجاعت رزمندگان اسلام و ملت سربلند ایران اسلامی است.

وی در ادامه گفت: یاد شهیدان گرانقدر و عظیم الشأن دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و بر ارواح مطهر آنها درود می‌فرستیم. آغاز هفته دفاع مقدس با آغاز سال تحصیلی در کشور مصادف است. به‌تعبیری سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها با مدرسه دفاع مقدس و کلاس عشق به میهن آغاز می‌شود. امیدواریم اساتید و معلمان و دانشجویان و دانش‌آموزان عشق به تعلیم و تربیت را با عشق به مجاهدت در راه اسلام درآمیزند زیرا کلید سرافراز زیستن در این صراط مستقیم است.

رئیس مجلس ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب به‌دلیل ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری به دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد: قطعاً این سیاست‌ها در قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی دولت مبنا قرار خواهد گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه جنگی که رژیم بعثی عراق با حمایت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد، از مهمترین جنگ‌های معاصر در خاورمیانه بود، گفت: این جنگ در بستر بین‌المللی شکل گرفت به‌طوری که پشتیبانی قدرت‌های بزرگ و اکثر کشورهای عربی در طول جنگ همراه رژیم صدام بود و یکی از کم‌سابقه‌ترین رویدادها در عصر جهان دوقطبی، در این جنگ بروز نمود که آن جبهه واحد دو قطب همسو با رژیم بعثی عراق بود که با فراز و نشیب‌هایی در طول جنگ 8ساله وجود داشت.

وی در ادامه تأکید کرد: در دوران دفاع مقدس و جنگ 8ساله اکثر کشورهای عربی رژیم عراق را با کمک‌های وسیع مالی مورد حمایت قرار دادند. بعد از ظهر دوشنبه 31 شهریور سال 1359 ارتش رژیم صدام حمله سراسری خود را به خاک ایران آغاز کرد و در دو ماه نخست جنگ بیش از 15 هزار کیلومتر مربع از خاک ایران را اشغال کرد. این مقطع آزمون بزرگی برای ملت ایران بود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه بزرگ‌اندیشی و عزت نفس و غیرت ملی ملت‌ها در شرایط سخت قابل ارزیابی است، تصریح کرد: جوانان ایرانی و مردم و نیروهای مسلح ایران با مقاومتی بی‌نظیر بر شرایط سخت توفیق یافتند و دشمن را ناکام گذاشتند. با اینکه عراق حمله تهاجمی و غافلگیرانه خود را در همه ابعاد گسترش داد یعنی علاوه بر نبردهای گسترده زمینی و بمباران‌های هوایی از موشک‌های زمین به زمین برای حمله به مردم غیرنظامی و نیز سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، اما ملت ایران با نیروی ایمان و رهبری حکیمانه امام(ره) و ابداع شیوه‌های نوین جنگ و اجرای حدود 100 عملیات بزرگ، متوسط و کوچک تمام قوا و نیروهای ارتش متجاوز بعثی را از خاک ایران بیرون راند.

لاریجانی افزود: این جنگ خونین صدها هزار نفر از مردم ایران را شهید و مصدوم نمود و هزاران خانه و کاشانه را ویران کرد. صدها میلیارد دلار خسارات به کشور وارد آورد و یک دهه تحولات سیاسی خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داد. اما همت بلند ملت ایران در حماسه دفاع مقدس، استقلال و عزتمند زیستن را در کشور تثبیت نمود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بیان اینکه در 200 سال گذشته این جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که ایران توانست تمام سرزمین‌های خود را تنها با تکیه بر ملت و قوای مسلح خود و در شرایط تحریم تسلیحاتی از دشمن بازپس گیرد، گفت: رزمندگان اسلام و ملت ایران در دوران دفاع مقدس توانستند حیثیت اسلامی و ملی خود را حفظ کنند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه اظهار داشت: یکی از نکات مهم در تاریخ دفاع مقدس نقش آمریکا در معرکه جنگ تحمیلی است. آمریکا که در دوره شاه از ایران به‌عنوان پایگاه اصلی کنترل منطقه بهره می‌گرفت به‌طوری که ایران را مرکز اصلی پشتیبانی نیروهای آمریکایی مستقر بین تی‌تی‌تی (توکیو، تهران و تل‌آویو) قرار داده بود با حضور بیش از 40هزار مستشار آمریکایی عملاً مغز و قدرت فکری ارتش ایران را در اختیار داشت و تنها هیکل و اندام آن در اختیار رژیم شاهنشاهی بود با هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 آمریکا فروش 16 فروند هواپیما RF4E ، هفت فروند هواپیما آواکس، 160 فروند هواپیمای اف16، 170 موشک فونیکس، 174 موشک تورپیدو، 60 موشک ضدسطحی هارپون، 66 موشک هارپون هوا به سطح و 83 موشک هارپون از نوع ارجی‌ام به ایران را لغو کرد.
لاریجانی تصریح کرد: برخی کشورهای هم‌پیمان آمریکا نیز نظیر این اقدامات را انجام دادند، مثلاً آلمان قرارداد ساخت زیردریایی با ایران را لغو کرد. دولت انگلیس اجازه انتقال تانک‌های چیفتن خریداری شده از این کشور را به ایران نداد. ایتالیا از واگذاری بالگردهای بزرگ و نیروبر شینوک امتناع کرد. این در حالی بود که پول اکثر این معاملات را دریافت کرده بودند و فقط آمریکا 12 میلیارد دلار از این بابت به ایران بدهکار است که هنوز پرداخت نکرده است.
وی با بیان اینکه نوع دیگر اقدامات آمریکا کمک به جریانات تروریستی بود که بعد از گرفتن لانه جاسوسی اسناد آن منتشر شد، خاطرنشان کرد: در اکثر غائله‌های تجزیه‌طلبی یا تروریستی در ابتدای انقلاب ردپای آمریکا و عراق را مشاهده می‌کنیم، حتی در طراحی کودتای نقاب موسوم به نوژه در 19 تیرماه سال 59 یعنی تنها 2 ماه قبل از شروع رسمی جنگ، آمریکا و عراق نقش جدی داشتند.
رئیس مجلس افزود: نوع دیگر اقدامات آمریکا که نشانه دشمنی آشکار بود، در 19 فروردین سال 59 رخ داد که رابطه سیاسی خود را با ایران قطع و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد. آمریکا اموال ایران را بلوکه کرد و حساب‌های بانکی ایران را بست و ارتباط مستقیم بانکی با ایران را ممنوع کرد. از این تاریخ تحریم اقتصادی ایران به‌ویژه در حوزه مالی و روابط بانکی آغاز شد. البته امام پاسخ درخوری به این اقدام کارتر داد، امام در پیامی فرمود: اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح ملت مظلوم است، همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت به پا خاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یک چپاولگر عالم‌خوار همیشه به‌ضرر ملت مظلوم و به‌نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم چون این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران است.

لاریجانی در ادامه به اقدامات دیگر آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات آمریکا اعزام معاون وزیر خارجه خود نزد صدام و تحریک او به جنگ علیه ایران بود که در این ملاقات که قبل از جنگ انجام گرفت، به‌استناد گزارش مسئول اطلاعات ارتش عراق، آمریکا به صدام قول همکاری‌های مختلف من‌جمله در زمینه اطلاعات به نیروهای مسلح عراق داد و این کار از طرق گوناگون من‌جمله از طریق هواپیماهای آواکس انجام گرفت و در طول 8 سال جنگ ادامه داشت.
وی افزود: علاوه بر همه اینها با اشاره آمریکا سلاح‌های مختلف توسط کشورهای غربی در اختیار صدام قرار گرفت به‌طوری که فرانسوی‌ها به‌طور استثنایی هواپیماهای سوپر اتاندارد را به عراق اجاره دادند. هواپیماهای میراژ در اختیار عراق قرار دادند. برخی شرکت‌های آلمانی سلاح‌های شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند به‌طوری که در جریان جنگ، هواپیماهای عراقی 400 هزار پرواز جنگی علیه ایران داشتند و عراق 530 موشک به‌سمت شهرهای ایران شلیک کرد. اطلاعات نظامی را برای جنگ نفت‌کش‌ها در اختیار رژیم صدام قرار دادند به‌طوری که در دو سال اول جنگ نفت‌کش‌ها در دو روز یک کشتی مورد هدف قرار می‌گرفت و در یک سال و نیم آخر جنگ به‌طور متوسط هرروز یک نفت‌کش مورد اصابت واقع می‌شد.
رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان با بیان اینکه در دفاع مقدس 172 هزار نفر از فرزندان این ملت به شهادت رسیدند و 17 هزار نفر در اقدامات تروریستی شهید شدند ادامه داد: 23 هزار نفر در اقدامات تجزیه‌طلبانه و غائله‌های ابتدای انقلاب به شهادت رسیدند که 10 هزار نفر از شهدای جنگ مربوط به استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی بوده است. مجموعاً در جنگ تحمیلی 796 هزار نفر از ملت ایران شهید یا جانباز یا اسیر شدند و حدود یک میلیون نفر از رزمندگان اسلام مجروح شدند که 130 هزار نفر آنان ناشی از سلاح‌های شیمیایی بوده است و بر اساس بررسی کارشناسان جمع خسارات وارده به ایران در جنگ تحمیلی معادل هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

لاریجانی ادامه داد: ملت ایران هزینه سنگینی برای استقلال و عزت خود داده است. آیا آمریکا امروز هم نباید این واقعیت را بفهمد؟ آیا این توقع زیادی است که در مقابل عظمت ملتی که در راه انقلاب خود حدود 200 هزار شهید داده است، آمریکا بعد از حدود 3 دهه حداقل بفهمد که به چه جنایتی علیه ملت ایران دست زده است؟ ما به پاکی خون شهدای خود ایمان داریم. ما به وعده الهی اطمینان داریم و همان‌طور که رژیم صدام با ذلت از بین رفت اعتبار آمریکا در منطقه زایل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امر مضحک این است که با این کارنامه سیاه آمریکا امروز در راه مبارزه با تروریسم غش کرده است، گفت: اصولاً ساختار قدرت‌طلبی آمریکا با پدیده تروریسم گره خورده است، چه در افغانستان و پاکستان و چه در عراق و سوریه. به همین جهت به‌خوبی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از رفع نقاهت در بیمارستان فرمودند: در بیمارستان تفریحی داشتیم و آن عبارت بود از مبارزه با تروریسم توسط آمریکا، و فرمودند: "ما اعتمادی به این گفته‌ها نداریم و مشارکت در چنین امری نخواهیم داشت" که موضعی بسیار دقیق و حکیمانه بود.

رئیس مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه برخی اظهارات مسئولان آمریکا در مسئله هسته‌ای ایران شیطنت‌آمیز است، تصریح کرد: اینکه در آستانه مذاکرات هسته‌ای با حرف‌های نسنجیده و کودکانه قصد انحراف در بحث هسته‌ای را دارند، رویه دیگر همان خوی استکباری آمریکاست که وقتی در مبارزه با ایران عاجز شدند و در مذاکرات هم نتوانستند تحمیلی ایجاد نمایند و ضمنا به قدرت انتظام‌بخش و امنیت‌ساز ایران در منطقه وقوف یافتند که در اصلاح گفتار وزیر خارجه آمریکا در شورای امنیت تا حدی دیده شد، به باید و نبایدهای غیرمنطقی در حد و اندازه فعالیت‌های هسته‌ای ایران روی آوردند و خط و نشان کشیدند.

لاریجانی در همین زمینه ادامه داد: اگر این اقدامات را به‌عنوان مانور روانی انجام می‌دهند، باید این امر را فهم کرده باشند که ایران در مذاکرات هسته‌ای پایبند منطق است و علاقه‌ای به کرشمه‌های بی‌خاصیت سیاسی آمریکا ندارد که اتلاف وقت است و اگر واقعاً معتقد به این خط و نشان‌ها هستند، چرا دنبال مذاکره می‌گردند؟ این چه مذاکره‌ای است که نتیجه آن از قبل با خط و نشان مشخص می‌شود؟ اگر فکر می‌کنند با این‌گونه شلوغ‌کاری در مذاکرات، ایران طناب محدودیت اتمی را با دست خود به گردن می‌نهد، این تصور اشتباهی است.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای صرفاً بر پایه مقررات بین‌المللی که برای همه کشورها یکسان است مفهوم دارد، خاطرنشان کرد: این مذاکرات با گردن‌کشی و گران‌فروشی مفهوم ندارد. جالب این است که در حالی که خودشان به نفوذ و قدرت ایران در منطقه برای ایجاد ثبات و امنیت نیاز دارند، سخنان سبک در باید و نباید در نتیجه مذاکرات بر زبان می‌رانند، این هم یک نوع کلاه‌برداری مدرن است. البته ایرانیان صبورند و صحنه را می‌پایند و همت خود را مصروف بهبود اقتصاد درونی کشور می‌کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز پیشبرد اهداف انقلاب در گروی مجاهدت در پیشرفت و آبادانی و رفع فقر در کشور است خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله ملت ایران در این مقطع از مبارزات خود موفق خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016