سه شنبه 8 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

افت صادرات نفت ايران به آسيا به "زير يک ميليون بشکه"

برای اولين بار در سال جاری ميلادی، صادرات نفت ايران به کشورهای آسيايی در ماه اوت، ماه گذشته ميلادی، به زير يک ميليون بشکه در روز افت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ خبرگزاری رويترز روز سه‌شنبه،‌هشتم مهرماه، گزارش داد که علت اين امر بيشتر اين بوده که چين، بزرگ‌ترين مشتری نفتی ايران، در ماه گذشته کمترين ميزان واردات نفت ايران از زمان توافق موقت اتمی ژنو را داشته است.

توافق‌نامه ژنو سوم آذرماه سال گذشته ميان ايران و شش قدرت جهانی حاصل شد و از ۳۰ دی همان سال به مدت شش ماه به اجرا گذاشته شد و سپس در تيرماه سال جاری به مدت چهار ماه ديگر تمديد شد.

بر اساس توافق ژنو که منجر به لغو بخشی از تحريم‌ها عليه ايران شد، آمريکا انتظار داشت که صادرات نفت ايران در همان ميزان متوسط صادرات سال گذشته، يعنی يک ميليون بشکه در روز باقی بماند.

C6E31331-92E.jpg

اما گزارش‌های بين‌المللی، از جمله آژانس بين‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمريکا، حاکی از اوج گرفتن صادرات نفت ايران بعد از توافق ژنو بود.

در همين زمينه خبرگزاری رويترز می‌نويسد که برای نمونه واردات مشتری عمده آسيايی ايران در ماه فوريه به ۱.۳۷ ميليون بشکه در روز اوج گرفت.

اکنون همين خبرگزاری بر اساس اطلاعات رديابی کشتی‌ها و آمارهای دولتی می‌نويسد که چين، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه گذشته، اوت، در مجموع روزانه ۹۲۱ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده‌اند که کمترين ميزان از اکتبر سال ۲۰۱۳ به اين سو است.

اين رقم از متوسط واردات نفت ايران توسط اين چهار کشور در هفت ماهه نخست سال جاری ميلادی ۱۰.۵ درصد کمتر است.

در مجموع کشورهای آسيايی طی هشت ماه اول سال روزانه يک ميليون و ۱۵۰ هزار بشکه نفت از ايران خريده‌اند که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۲۳.۶ درصد افزايش را نشان می‌دهد.

چين، بزرگ‌ترين مشتری نفتی ايران، طی هشت ماه اول سال ۲۰۱۴ روزانه ۵۷۸ هزار و ۶۳۰ بشکه نفت از ايران خريده که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزايش را نشان می‌دهد، اما اين کشور در ماه گذشته واردات نفت ايران را به ۳۱۱ هزار و ۶۵۳ بشکه کاهش داد که کمترين ميزان طی ده ماه گذشته است.

واردات نفت هند از ايران طی ماه گذشته با بيش از ۸۱ درصد افزايش نسبت به اوت ۲۰۱۳ به ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ بشکه رسيد و متوسط واردات نفت اين کشور از ايران با نزديک به ۵۰ درصد افزايش در هشت ماه اول سال جاری به ۲۷۱ هزار بشکه در روز رسيد.

هند طی چندين ماه سال گذشته به خاطر مشکلات بيمه نفتکش‌ها، واردات نفت از ايران را به شکل چشمگيری کاهش داده بود.

ماه گذشته کره جنوبی واردات نفت از ايران را با دو برابر افزايش به بالای ۱۴۳ هزار بشکه در روز رساند، اما در مجموع واردات هشت ماهه نفت اين کشور از ايران با هشت درصد کاهش به حدود ۱۲۸ هزار بشکه در روز رسيد.

ژاپن نيز ماه اوت واردات نفت از ايران را بيش از شش درصد کاهش داد و به حدود ۲۰۲ هزار بشکه در روز رساند و در مجموع طی هشت ماه اول ۲۰۱۴ واردات نفت از ايران را با بيش از ۹ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۱۷۰ هزار و ۵۱۸ بشکه در روز رساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016