دوشنبه 28 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

قائم مقام وزير کشور: اسيدپاشی‌های اصفهان زنجيره‌ای نيست، دستگيری ۴ متهم

قائم مقام وزير کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: اسيدپاشی‌های اصفهان زنجيره‌ای نبوده است و تاکنون سه تا چهار نفر به عنوان متهم دستگير شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرويس «شهری» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مرتضی ميرباقری در حاشيه شصت و هشتمين جلسه شورای اجتماعی کشور که امروز در وزارت کشور برگزار شد، با بيان مطالب بالا اظهار کرد: بر اساس گزارش استاندار اصفهان به هيچ وجه نگرانی در سطح استان اصفهان نسبت به اسيدپاشی وجود ندارد. البته با اين اقدامات جنون آميز مقابله می‌شود و نوع و شدت مقابله در کاهش اين گونه اقدامات موثر است.

وی در ادامه گفت:‌ پس از وقوع اسيدپاشی‌های اصفهان حوزه‌های ذيربط در استان اصفهان اقدامات در اين زمينه را انجام دادند و وزير کشور فردای روز اسيدپاشی با استاندار اصفهان همه ابعاد اين مسئله را بررسی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميرباقری درباره نامه وزير کشور به منظور اعتراض به طرح آمران به معروف به رئيس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در زمينه امر به معروف و نهی از منکر قوانين بالادستی وجود دارد و برای فعاليت در اين زمينه به قانون جديدی نياز نداريم. اگر تشخيص دهيم که اتفاقاتی که در صحن مجلس در زمينه اين طرح رخ می‌دهد نيازمند اصلاحاتی است، دولت وارد عمل می‌شود.

قائم مقام وزير کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصريح کرد:‌ در صورتی که اين طرح بار مالی داشته باشد شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند در زمينه حقوقی نيز افرادی مانند معاون حقوقی رئيس جمهور، حضور دارند و مباحث لازم را مطرح می‌کنند. در کل در زمينه امر به معروف و نهی از منکر نيازی به چنين طرح‌هايی نيست.

گزارش پليس فتا در مورد خريد و فروش مواد مخدر در فضای مجازی تا هفته آينده نهايی می‌شود

ميرباقری درباره اقدامات انجام شده در زمينه مبارزه با خريد و فروش مواد مخدر از طريق فضاهای مجازی مانند وايبر و اينستاگرام نيز اظهارکرد: از پليس فتا درخواست کرده‌ايم که در اين زمينه گزارشی را به ما ارائه بدهد و از شورای فضای مجازی نيز خواسته‌ايم که در اين زمينه به ما اطلاعاتی بدهد.

وی گفت: گزارش پليس فتا تا هفته آينده نهايی می‌شود و قرار است در زمينه چگونگی مقابله با افرادی که از طريق فضای مجازی اقدام به خريد و فروش مواد مخدر می‌کنند در ستاد مبارزه با مواد مخدر تصميم گيری شود. البته هنوز اطلاعات ما در اين زمينه کامل نشده است.

تصميمات نهايی برای ساماندهی کارتن خوابها اوايل هفته آينده ارائه می‌شود

ميرباقری در ادامه درباره اقدامات وزارت کشور برای ساماندهی کارتن خوابها اظهارکرد: در هفته جاری دو نشست با شهرداری تهران در اين زمينه به منظور اتخاذ تصميم نهايی برگزار کرديم و اوايل هفته آينده تصميمات گرفته شده را ارائه می‌دهيم.

به گزارش ايسنا، ميرباقری در بخش ديگری از صحبت‌های خود درباره مباحث مطرح شده در شصت و هشتمين جلسه شورای اجتماعی کشور افزود: در جلسه امروز سه موضوع اصلی مورد بحث قرار گرفت که نخستين آن ارائه گزارشی درباره ساماندهی سواحل ايران بود. متاسفانه در سالهای قبل افراد زيادی در سواحل شمالی کشور در فصل تابستان غرق می‌شدند. بنابراين از سال گذشته تدابيری را برای ساماندهی اين موضوع اتخاذ کرديم و ۲۶ ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافت.

وی افزود: تعداد طرح‌های اجرا شده در اين زمينه در سال گذشته ۱۰۰ طرح بود که در سال جاری به ۱۳۰ طرح افزايش يافت. از سوی ديگر تيرماه سال گذشته زمان آغاز استفاده مردم از طرح‌های ساماندهی سواحل بود و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با تابستان در سال گذشته ممنوعيت‌هايی برای استفاده از اين طرح در ماه مبارک اعمال شد.

وی افزود:‌ در سال جاری نيز طرح ساماندهی سواحل از خردادماه آغاز شد و مردم در ماه رمضان نيز امکان استفاده از آن را داشتند. در سال ۹۲ حدود ۲۶ ميليون مسافر به استان‌های شمالی کشور از خرداد تا شهريور ماه سفر کرده بودند، اما اين تعداد در سال جاری به ۵۰ ميليون مسافر افزايش يافت. بنابراين تعداد مسافران به استان‌های شمالی کشور ۱۰۰ درصد در سال جاری بيشتر شده بود.

وی با اشاره به آمار افراد غرق شده اظهار کرد: در سال گذشته ۲۵۲ نفر در فصل تابستان در سواحل شمالی کشور غرق شدند که اين آمار در سال جاری به ۱۵۰ نفر کاهش يافت که با توجه به ازدياد مدت زمان طرح و افزايش تعداد مسافران ميزان افراد غرق شده بايد سه برابر افزايش می‌يافت، اما حدود ۴۰ درصد کاهش پيدا کرد و قرار است اين گزارش با جزئيات بيشتر به دولت ارائه شود.

ميرباقری افزود: اميدواريم بخش دوم حمايت‌ها برای ساماندهی سواحل کشور اختصاص يابد تا بتوانيم با فعال سازی بخش خصوصی و شهرداری‌ها اقدامات بهتری انجام دهيم.

وی با بيان اينکه ايمنی جاده‌ها دومين موضوع مطرح شده در جلسه امروز شورای اجتماعی کشور بود، اظهار کرد:‌ در اين حوزه چند موضوع مهم مانند تعداد کشته شدگان، تعداد تصادفات و تعداد مصدومان و مجروحان مطرح است. عليرغم تلاشهای خوب صورت گرفته از سال ۸۴ به بعد که منجر به کاهش آمار کشته شدگان از ۲۸ هزار نفر به ۱۸ هزار نفر در طول يک سال شد، اما ايران همچنان در وضعيت بسيار بد از نظر جاده‌ای و خودرويی است و تعداد تصادفات و کشته‌ها چند برابر استاندارد جهانی است.

ميرباقری اضافه کرد: قرار شد از نظر اجتماعی نيز در زمينه کاهش تصادفات اقداماتی انجام و هنجارهای مربوط به اين حوزه از طريق برنامه‌های صدا و سيما ، آموزش عمومی و عالی درونی شود و تاکيد شد که تشکل‌های غير دولتی در اين زمينه فعال شوند.

ميرباقری با اشاره به گزارش ايمنی راه‌ها اظهار کرد: بيشترين تصادفات در پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها رخ می‌دهد و بيشتر در راه‌های استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس شاهد تصادفات هستيم.

وی افزود: ۶۴ درصد تصادفات مربوط به سواری‌ها ، ۲۱ درصد وسايل حمل و نقل سنگين، ۱۲ درصد موتور و ۲.۵ درصد خودروهای عمومی است. در اين جلسه پيشنهاد شد که از ۱۴ تا ۲۵ آبان ماه به مدت ۱۲ روز دستگاه‌ها در زمينه ايمنی راه‌ها فرهنگ سازی کنند و برای هر روز يک نام نهاده شد. به عنوان نمونه يک روز به عنوان عابران پياده و ايمنی و روز ديگر به عنوان خانواده و ايمنی نامگذاری شده است.

وی درباره سومين موضوع مطرح شده در شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: دهه اول ماه محرم و دهه آخر ماه صفر دسته‌های سينه زنی و هيئت‌مذهبی رونق بيشتری دارند و فعاليت‌های بيشتری انجام می‌دهند. سازمان تبليغات اسلامی به عنوان مسئول ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبات فرهنگی گزارشی در زمينه تعداد هيئت‌های مذهبی و مساجد ارائه داد.

ميرباقری اضافه کرد: بر اساس اين گزارش در سطح کشور حدود ۸۰ هزار هيئت مذهبی و حدود ۷۰ هزار مسجد فعاليت می‌کنند. هيئت‌ها و مساجد ظرفيت‌های هنگفتی برای بيان معارف دينی هستند و موجب انسجام و ايجاد الفت ميان مردم می‌شوند و بايد در جهت همبستگی روحی و روانی مردم از اين هيئت‌ها و مساجد بهره ببريم.

در اين جلسه وزارت ارشاد هم گزارشی ارائه داد و لازم است در زمينه خرافه زدايی از عاشورا هم عمل کنيم. در اين جلسه درباره سخنرانی‌ها، مداحی‌ها و مجالس عزاداری و نوع حمايت دولت و مردم در اين ايام نيز صحبت شد.

وی تاکيد کرد: بين مذاهب اتحاد و انسجام بسيارعالی داريم و امام حسين (ع) حتی عامل ايجاد پيوند ميان مسلمانان و مسيحيان هستند.

ميرباقری در پايان اظهارکرد:‌ عليرغم اينکه در مناطق مرزی جريان‌های تکفيری شيطنت می‌کنند تاکيد شد که ظرفيت‌های علوی و حسينی اين ايام پاس داشته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016