سه شنبه 29 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

مدير عامل شرکت توتال در فرودگاه مسکو کشته شد

Total.jpg
رادیو فردا - به گفته سخنگوی فرودگاه «ونوکوو» مسکو، کریستف دومارژری، مدیرعامل شرکت نفتی توتال در سانحه‌ای که برای هواپیمایش در این فرودگاه پیش آمده، کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز النا کریلووا، سخنگوی فرودگاه «ونوکوو» مسکو، گفته است «امشب (۲۸ مهر ماه) یک هواپیما با ماشین برف‌روب تصادف کرده است. سه خدمه و مسافر آن کشته شده‌اند. می‌توانم تائید کنم که مسافر هواپیما مدیرعامل شرکت توتال، [کریستف] دومارژی بوده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای دومارژری ۶۳ ساله، دست‌کم ۱۵ سال است که بر فعالیت‌های شرکت چندملیتی نفتی فرانسه نظارت می‌کند.

او طی ۴۰ سال گذشته کارمند همین شرکت بوده و فعالیت خود را در بخش مالی آغاز کرده بود.

به گفته بلومبرگ، دومارژری بر فعالیت‌های توتال در مناطقی دورافتاده از اندونزی تا خاورمیانه تا قراقستان نظارت می‌کرد.

او در آغاز سال جاری میلادی به مذاکرات برای پیوستن توتال به حفاری‌هایی در منطقه سیبری کمک کرده بود. در عین حال توتال با روسیه در توسعه منطقه گازی «یامال» روسیه، همکاری می‌کند.

سایت خودنویس: "مدیر رشوه دهنده توتال کشته شد"
سال پیش، دادستانی فرانسه از پرداخت ده‌ها میلیون دلار پول شرکت توتال به مهدی هاشمی از طریق عباس یزدانپناه یزدی خبر داد. عباس یزدانپناه ربوده و ناپدید شد و مدیر توتال نیز در یک تصادف هواپیمایی جان باخت.

به گزارش خودنویس، نام دومارژری سال پیش و بعد از جریمه بزرگ شرکت توتال به خاطر پرداخت رشوه به یک مقام نفتی ایرانی در برخی رسانه‌های فارسی زبان بر سر زبان‌ها افتاد. دادستانی فرانسه نیز خواستار رسیدگی به پرونده‌های دونفر از کسانی شد که متهم به دست داشتن در پول‌شویی و انتقال پول به این مقام نفتی بوده‌اند. این مقام نفتی کسی نبود جز مهدی هاشمی و یکی از آن دو نفر، عباس یزدانپناه یزدی بود. در سال ۲۰۰۷، گزارش‌های زیادی در باره این پرداخت رشوه در روزنامه‌های معتبر دنیا از جمله نیویورک تایمز منتشر شد.

چند ماه بعد از آن، عباس یزدانپناه در روزهای ابتدای تابستان ۹۲ در دوبی ربوده و عملا دستیابی به بسیاری از اطلاعات مربوط به معاملات نفتی خانواده هاشمی، غیر ممکن شد. بر اساس گزارش‌های موجود، عباس یزدانپناه یزدی در روزهای نخست آدم‌ربایی، جان باخته است.

اما مرگ دومارژری درحالی اتفاق افتاده که بر اساس کیفرخواست مهدی هاشمی که در هفته‌های اخیر منتشر شده، فرزند هاشمی رفسنجانی ۷۰ میلیون دلار از این شرکت فرانسوی دریافت کرده است. البته بر اساس گزارش‌ها، این رقم ۸۰ میلیون دلار بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016