چهارشنبه 30 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

مجلس ضرب و جرح و قتل در هنگام نهی از منکر را ممنوع کرد + ارتباط با اسیدپاشی های اصفهان

224866_PhotoA.jpg
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) با تصویب ماده‌ای از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب کردند که هیچ کس حق ندارد به عنوان امر به معروف و یا نهی از منکر به اعمال مجرمانه مبادرت کند.

به موجب ماده 6 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در جلسه‌ علنی امروز مجلس تصویب شد هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، ضرب، جرح، و قتل مبادرت کند.

به موجب این مصوبه مرتکب طبق قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شود.

نمایندگان مجلس با 155 رای موافق، 13 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر این ماده از طرح حمایت از آمران به معروف را به تصویب رساندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارتباط با اسیدپاشی های اصفهان

به گزارش بی بی سی بحث های مرتبط با ممنوعیت "ضرب و جرح و قتل" در حین امر به معروف و نهی از منکر، در شرایطی در مجلس ایران انجام شده که در روزهای گذشته، وقوع موارد پی در پی اسیدپاشی به زنان در اصفهان، حساسیت شدید افکار عمومی و رسانه های ایران را به دنبال داشته است.

روز گذشته، محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور، در جریان بررسی موادی از "طرح حمایت از آمران‌ به‌ معروف و ناهیان از منکر" در مجلس به نمایندگان گفته بود: "شاهد بودید که اخیرا چه اتفاقی در اصفهان رخ داد؛ واداشتن دیگران به معروف یک کار اجرایی است و آیا احتمال نمی‌دهید که باعث درگیری و ایجاد مشکل در جامعه شود؟"

در واکنشی جداگانه، سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی از نمایندگان مجلس خواسته است "واقعه اصفهان را هشداری تلقی کنند که می‌تواند به آنها در جریان بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر برای پی بردن به نقاط ضعف این طرح کمک کند".

ین روزنامه همچنین در مورد "بعضی زبان‌ها و قلم‌ها که همواره درحال ترویج فرهنگ خودسری هستند" هشدار داده و نوشته: "قضاوت‌های خودسرانه درباره موضوعات مختلف و صادر کردن احکام مرگ و زندان و شلاق و تکفیر و ارتداد برای این و آن توسط افرادی که نه در منصب قضا هستند و نه مسئولیتی درباره موضوعاتی که درباره آنها سخن می‌گویند و می‌نویسند برعهده دارند، بسیار خطرناک است."

پیش از آن، احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در اظهارنظری راجع به اسیدپاشی های اخیر گفته بود: "ممکن است افرادی دغدغه دینی و شرعی داشته باشند و به عنوان مدافع ارزش‌ها بخواهند اقدامی بکنند".

وی از "افرادی که دلسوز هستند و دغدغه دینی دارند" خواسته بود به جای برخورد با افراد "اطلاعات و موضوعات خود را به مراجع ذی ربط انتقال دهند تا از این طریق پیگیری شود".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016