پنجشنبه 1 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
24 مهر» دلار اندکی ارزان شد
17 مهر» سکون دلار پس از ۴۰ روز
پرخواننده ترین ها

نوسان هفتاد تومانی دلار در ۳۰ روز

دنيای اقتصاد ـ شاخص بازار ارز در مهرماه تحت‌تاثير عوامل روانی و انتظاری قرار داشت. با پايان مذاکرات نيويورک قيمت دلار چند نوسان افزايشی را تجربه کرد و از سطح ۳۲۵۰‌تومان عبور کرد. با اين حال با پايان دور هشتم مذاکرات وين بهای اين ارز در مسير کاهشی قرار گرفت. قيمت سکه نيز در ماه گذشته عمدتا در دو کانال ۹۳۰ هزار تومان و ۹۴۰ هزار تومان نوسان کرد.

افزايش، سکون، کاهش

شاخص بازار ارز از ابتدای مهرماه در مسير افزايشی قرار گرفت. دلار در ۶ روز ابتدايی مهر از دو سطح قيمتی۳۲۰۰ تومان و ۳۲۵۰‌تومان عبور کرد.

بهای اين ارز از يکم مهر تا ۶ مهر مجموعا ۷۰‌تومان افزايش قيمت را تجربه کرد و از ۳۱۹۵ تومان به ۳۲۶۵ تومان رسيد.

برخی کارشناسان افزايش قيمتی دلار در اين محدوده زمانی را ناشی از اخبار و عامل انتظارات می‌دانستند. به باور آنها بی‌نتيجه ماندن مذاکرات نيويورک عامل اصلی جهش قيمتی دلار در اوايل مهرماه(۵ مهر و ۶ مهر) بود.

پس از گذشت ۱۰ روز از ابتدای ماه پيش، فضای بازار آرام‌تر شد و شاخص بازار از تاريخ ۱۰ مهر تا ۲۷ مهر در محدوده نوسانی ۳۲۴۰تومان تا ۳۲۶۰ تومان قرار گرفت. در اين بازه زمانی دلار تنها نوسانات ۵ تومانی تا ۱۰ تومانی راتجربه کرد و حتی در چند روز کاری بهای اين ارز نوسانی نداشت و نرخ روز گذشته خود را حفظ کرد. با پايان دور هشتم مذاکرات وين، بهای دلار در هفته انتهايی مهر در مسير کاهشی قرار گرفت. قيمت اين ارز از تاريخ ۲۶ تا ۲۹ مهر در ۴ روز متوالی افت کرد.

همچنين در تاريخ ۲۷ مهر نيز بهای دلار به زير ۳۲۴۰ تومان پايين آمد و از محدوده نوسانی ۱۸ روزه خارج شد. به‌نظر می‌رسد افت قيمتی دلار در هفته انتهايی مهرماه بيشتر ناشی از انتشار اخبار مثبت پيرامون مذاکرات وين بود. اظهارات برخی از مسوولان در خصوص «ممکن بودن توافق تا ۳ آذرماه» و انتشار خبر واريز قسط سوم دارايی‌های بلوکه شده ايران در تاريخ ۲۶ مهرماه از سوی برخی منابع هندی، از عوامل مهم کاهشی قيمت در روزهای پايانی مهر بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌کل بانک مرکزی نيز يک هفته قبل از قرار گرفتن دلار در مسير کاهشی، پيش‌بينی کرده بود با انتشار اخبار واريز قسط‌های جديد از دارايی‌های بلوکه‌شده، قيمت‌ها در بازار مقداری کاهش خواهد يافت. با وجود ۴ روز کاهش قيمتی، بهای دلار در روز پايانی مهرماه افزايش يافت.

روز گذشته بهای دلار با ۳ تومان افزايش نسبت به روز پيشين به ۳۲۳۰ تومان رسيد. به اين ترتيب شاخص بازار ارز، روز انتهايی مهرماه را همچون روز ابتدايی اين ماه با افزايش به پايان برد.

آمار و ارقام سکه و دلار در مهرماه

دلار در تاريخ يکم مهرماه با قيمت ۳۱۹۵‌تومان کار خود را آغاز کرد و در تاريخ ۳۰ مهرماه با قيمت ۳۲۳۰ تومان به کار خود در اولين ماه پاييز پايان داد.

کف قيمتی دلار در اين ماه در روز ابتدايی مهرماه که قيمت دلار ۳۱۹۵ تومان بود، ثبت شد و در ساير روزها بهای اين ارز بالاتر از ۳۲۰۰ تومان قرار گرفت. از طرفی سقف قيمتی دلار در ماه سپری شده نيز به روز ۶‌مهر بازمی‌گردد که قيمت دلار با ۴۰‌تومان افزايش نسبت به روز قبل به ۳۲۶۵ تومان بالا رفت. ثبت قيمت ۳۲۶۵ تومان در اين روز از دو جهت يک رکورد برای شاخص بازار ارز محسوب می‌شد.

از يکسو «مقدار نوسان» و از‌سوی ديگر «رقم ثبت شده» در اين روز يک رکورد به حساب می‌آمد. پيش از اين تاريخ آخرين نوسان ۴۰ تومانی برای نرخ دلار در ۲۷ ارديبهشت سال جاری رقم خورده بود. در ۲۷ ارديبهشت‌ماه بهای اين ارز با ۶۵ تومان افزايش نسبت به روز پيشين از ۳۲۴۵ تومان به ۳۳۱۰ تومان صعود کرد.

از تاريخ ۱۷خرداد تا ۶ مهرماه نيز سابقه نداشت که نرخ دلار به بالاتر از ۳۲۶۵ تومان برسد. به اين ترتيب از لحاظ مقدار قيمتی دلار در اين ماه يک رکورد ۱۲۰ روزه و از جهت بيشترين نوسان در يک روز، يک رکورد ۱۴۰ روزه را ثبت کرد.

افزايش دلار، افت سکه

محاسبات «دنيای اقتصاد» با استفاده از داده‌های قيمتی يک ماه گذشته نشان می‌دهد ميانگين نرخ دلار در مهرماه ۳۲۴۰ تومان بوده است. به اين ترتيب متوسط نرخ فروش شاخص بازار ارز در اولين ماه پاييز به ميزان ۷۰ تومان از ميانگين قيمتی اين ارز در شهريورماه بيشتر شد. ميانگين قيمتی سکه نيز در مهرماه ۹۳۶ هزار تومان بوده است که به ميزان ۲۸۰۰ تومان از متوسط قيمتی اين فلز گرانبها در شهريورماه کمتر بوده است.

همچنين سقف قيمتی سکه در مهرماه ۹۴۳‌هزار تومان و کف قيمتی اين فلز گرانبها ۹۲۵ هزار تومان بود. بهای سکه در ۱۵ روز ابتدايی مهرماه عمدتا در کانال ۹۳۰ هزار تومان و در ۱۵ روز انتهايی اين ماه عمدتا در کانال ۹۴۰ هزار تومانی قرار داشت. بانک مرکزی نيز در مهرماه نرخ رسمی دلار را ۴۶‌ريال افزايش داد.

نرخ رسمی دلار در اين ماه از ۲۶ هزار و ۶۵۳ ريال ابتدای ماه، به ۲۶ هزار و ۶۹۹ ريال در انتهای ماه افزايش يافت. به اين ترتيب در حالی‌که بانک مرکزی در ماه‌های تير و مرداد نرخ رسمی دلار را ۵۰ تومان و ۴۰‌تومان افزايش داده بود، در شهريور و مهر نرخ رسمی دلار را روی هم رفته تنها ۱۳ تومان افزايش داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016