پنجشنبه 8 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مکارم شیرازی: اسيدپاشی اصفهان، توطئه برای جلوگيری ازامر به معروف ونهی از منکر است

شيراز- ايرنا- آيت الله مکارم شيرازی ازمراجع تقليد گفت : هم اکنون مساله امر به معروف و نهی از منکر در مجلس مطرح است و اين توطئه اسيدپاشی اصفهان برای جلوگيری ازامر به معروف ونهی از منکر است.

به گزارش ايرنا، آيت الله مکارم شيرازی شامگاه چهارشنبه در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) افزود : اينک همه افکار متوجه مساله امر به معروف ونهی از منکر است که مجلس شورای اسلامی نيز در حال تدوين و تصويب اين قانون است لذا سنگ اندازی می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: مساله اسيد پاشی اصفهان يک توطئه است که يک آدم ديوانه و مزدور چنين جنايتی را انجام داده است که شخصيت های سياسی آمريکا اين موضوع را ملاک اسلام ستيزی قرار داده اند.

آيت الله مکارم شيرازی با بيان اينکه آيا مراجع وعلما بايد اسلام را به مردم معرفی کنند يا يک ديوانه مزدور بی دين که به چنين جنايتی دست زده است اظهارداشت: مساله اسيدپاشی را انجام دادند که اين جنايت را به فريضه الهی امر به معروف و نهی از منکر ربط دهند وجلوی آن را درمجلس بگيرند.

وی با بيان اينکه اسيدپاشی حرام وجنايت است وهرکسی اين کار را کرده بايد به اشد مجازات گرفتار شود اضافه کرد : دشمن بر طبق روال خود يک موضوع کوچک را بزرگ کرده وبرنامه ريزی می کند تا با بهره برداری از آن به اهداف خود برسد که همه مردم بايد درمقابل اين توطئه ها هوشيار وآگاه باشند.

اين مرجع تقليد ادامه داد : برخی مدعيان دين درشرايطی که درمجلس مساله امر به معروف مطرح است و درحال تدوين ماده قانونی وبرنامه اجرايی برای اين مهم هستند، ناراحت هستند که چرا مجلس شورای اسلامی وارد چنين مساله ای شده است.

او با بيان اينکه علمای اسلام اجازه جنايت هايی مانند اسيدپاشی را نداده و کسانی که تبليغات می کنند خيال خام دارند زيرا اين چيزی نيست که مسلمانان آن را انجام دهند عنوان کرد : بايد به اين افراد گفت قرآن و قيام امام حسين(ع) و پيام عاشورا را که قبول داريد پس چرا ناراحت و نگران می شويد.

آيت الله مکارم شيرازی افزود: برخی از اجرا و ريشه دار شدن امر به معروف و نهی از منکر به صورت همگانی ناراحت هستند.

وی گفت : با اجرايی شدن اين دو فريضه الهی به صورت همگانی زمينه بسياری از مفاسد برچيده می شود و رشوه خواری، کم فروشی، رباخواری، مواد مخدر، پولشويی وزمين خواری از بين می رود .

او بيان کرد: همه ما دريک جامعه و با سرنوشت مشترک زندگی می کنيم که اگر مفاسد اخلاقی واجتماعی دريک جامعه پيدا شود همه را درگير می کند لذا همه بايد برای زندگی وسرنوشت خود احساس مسووليت داشته باشيم که اين يک دليل منطقی روشن برای وجود امر به معروف و نهی از منکر درجامعه است.

آيت الله مکارم شيرازی اظهارداشت: گروهی به دنبال کمرنگ کردن امر به معروف ونهی ازمنکر وديگری نيز گمان می کند که امر به معروف به معنای خشونت است درحالی که دراين زمينه فعاليت ها بايد غيرمستقيم وبا زبان محترمانه و مودبانه انجام شود تا بهانه ايجاد نشود.

وی با بيان اينکه جامعه اسلامی ومسائل اخلاقی در پرتو دو فريضه الهی امر به معروف و نهی از منکر جان می گيرد اضافه کرد : اين درحالی است که نص صريح قرآن مجيد واجماع علمای اسلام برضرورت دين ووجود دو فريضه مهم امر به معروف ونهی از منکر تاکيد دارد لذا نمی توان اين مهم را تغيير داد.

آيت الله مکارم شيرازی ادامه داد: آحاد مردم وظيفه شان امر به معروف و نهی از منکر با زبان ادب واحترام است که گروه آمران به معروف و ناهيان از منکر به عنوان حکومت اسلامی و ماموران حکومت بايد درجامعه باشد تا در زمينه های لازم با قاچاقچی مواد مخدر، رباخواری، زمين خواری و مفاسد اخلاقی برخورد کنند.

اين مرجع تقليد عنوان کرد : اکنون نيز برخورد با مفاسد سياسی، اجتماعی و اقتصادی انجام می شود که اين برخوردها مربوط به حکومت ونه مردم است.

وی دربخش ديگری ازسخنان خود افزود: در ماه آينده کنگره ای برای مقابله با تکفيری ها با حضورعلمای شيعه واهل سنت از ۸۲ کشور در حوزه علميه قم برگزار می شود.

مکارم شيرازی با بيان اينکه حدود ۷۰۰ نفر ازداخل وخارج ازکشور برای شرکت دراين برنامه دعوت شده اند گفت : اجماع علما بيانگر اين است که تکفيری ها از اسلام بيگانه اند و ربطی به دين اسلام ندارند.

او بيان کرد : اين کنگره با دوهدف معرفی داعش بعنوان دولت گروه تروريستی وبيگانه ازاسلام و شفاف سازی برای عدم سوء استفاده ازشعارهای اسلام برای جذب جوانان برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016