شنبه 10 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

آمانو: پیشرفت ایران در اجرای تعهداتش از تابستان کند شده است

A200ECD3-1E3B-409A-9B54-CE2F84633FC8_w640_r1_s.jpg
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه ۹ آبان در واشینگتن گفت که ایران هنوز دو اقدام عملی بسیار مهم باقیمانده را اجرا نکرده است.

به گزارش رادیو فردا٬ آقای آمانو که در اندیشکده «بروکینگز» و در نشستی با موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران سخن می‌گفت، اظهار داشت: «از تابستان امسال پیشرفت ایران در اجرای تعهداتش کند شده و دو اقدام عملی مهم که می‌بایست دو ماه پیش انجام می‌شد هنوز اجرا نشده است».

اشاره مدیرکل آژانس به موضوع «آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» است که قرار بود ایران تا مردادماه امسال درباره آن‌ها شفاف‌سازی کند.

بر اساس گزارشی که آژانس روز ۳۱ اردیبهشت امسال منتشر کرد، ایران متعهد شده بود که در خصوص «مبادرت به انفجارهای پر قدرت از جمله در مقیاس بزرگ؛ همچنین ارائه اطلاعات و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و (یا) مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده» توضیح دهد.

به رغم سفرهای جداگانه آقای آمانو و هیات‌های کار‌شناسی آژانس به ایران، مقام‌های تهران هنوز به این دو مورد پاسخ روشنی نداده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همکاری ایران با آژانس در راستای گفت‌وگوهای میان تهران و شش قدرت جهانی برای حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است که بیش از یک دهه است به طول انجامیده.

بر اساس ضرب الاجل اعلام شده، طرفین باید تا روز سوم آذر امسال به توافق نهایی و جامع هسته‌ای دست پیدا کنند.

مدیرکل آژانس در سخنان روز جمعه خود همچنین گفت: «ایران هنوز قرارداد الحاقی را اجرا نکرده و این برخلاف قطعنامه شورای حکام (آژانس) و شورای امنیت سازمان ملل است. از نظر آژانس، اجرای قرارداد الحاقی برای اطمینان از اینکه ایران، مواد یا فعالیت هسته‌ای اعلام نشده ندارد، ضروری است».

آقای آمانو گفت: «برای تضمین اینکه مواد هسته‌ای موجود در ایران فقط برای مصارف صلح آمیز است، ایران باید ابهامات مربوط به فعالیت هسته‌ای نظامی‌اش را روشن کند و قرارداد الحاقی را به اجرا درآورد».

وی افزود: «آژانس نگفته است که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. ما از اطلاعاتی که درباره جنبه احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران در اختیار داریم، نتیجه‌گیری‌ نکرده‌ایم».

مدیرکل آژانس اظهار داشت: «آنچه که گفته‌ایم این است که ایران بایستی این مسائل را روشن کند، چون اطلاعات گسترده و معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد تهران درگیر چنین فعالیت‌هایی بوده است. به عبارت دیگر، ایران پرونده‌ای دارد که باید درباره آن پاسخگو باشد».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016