شنبه 1 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

احمد پورنجاتی: پاره‌کردن عکس خمینی دراعتراضات ۸۸ احتمالا کار صداوسیما بود


احمد پورنجاتی

رادیو فردا ـ با گذشت نزدیک به پنج سال از اتهام صداوسیمای جمهوری اسلامی به معترضان انتخابات سال ۸۸، احمد پورنجاتی، قائم مقام پیشین این سازمان، می‌گوید پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی در روز ۱۶ آذر این سال احتمالا در «استودیوی صداوسیما اتفاق افتاده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در جريان تجمع اعتراضی دانشجويان در ۱۶ آذر ۸۸ شبکه‌های تلويزيون دولتی ايران تصاويری را پخش کردند که در آن عکس آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، به دست فردی نامعلوم پاره می‌شد و سپس دانشجويان مخالف را به انجام این کار متهم کردند.

در مقابل این ادعا، رهبران معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ ضمن متهم کردن صداوسیمای جمهوری اسلامی به «تنش‌آفرينی و زمينه‌سازی برای سرکوب معترضان» پخش این تصاویر را «مشکوک» خواندند.

در همین زمینه احمد پورنجاتی که خود پیشتر قائم مقام صداوسیما بوده است روز جمعه، ۳۰ آبان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس ضمن رد ادعای این خبرگزاری درباره برخورد «خشونت‌آمیز جریان اصلاحات در سال ۸۸» گفت: «من نمی‌توانم برخورد خشونت‌آمیز را بپذیرم، خشونت‌آمیز یعنی قبول حرف شما، کدام اصلاح‌طلبی رفته و سنگ به شیشه زده است؟»

وی تصریح کرد: «یک مورد اگر یک اصلاح‌طلب را آوردید که بگویند حتی از او اعتراف گرفته‌ایم، با همان مکانیزم‌های اعتراف‌گیری که در دوره احمدی‌نژاد اتفاق افتاد و ما قبول نداریم، باشد اما بسیاری از اینها اصلا حضور نداشتند.»

قائم مقام سازمان صداوسیما در دوره مدیریت علی لاریجانی بر این سازمان گفت: «خشونت بوده، ولی این خشونت به عنوان یک حادثه توسط جریانی بوده و من به عنوان کسی که در صداوسیما فعالیت کرده‌ام، احتمال می‌دهم پاره کردن عکس امام در استودیو اتفاق افتاده است.»

پیش از این رضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در روز ۲۸ مرداد در نامه‌ای به محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، نوشته بود: «از سال ۸۸ تا ۹۳، پنج سال مي‌گذرد، راستی معلوم ساختيد... که پاره‌کنندگان عکس امام چه کسانی بودند و چرا محاکمه نشدند و به مردم معرفی نشدند؟»

آقای پورنجاتی روز جمعه در ادامه سخنان خود «سازوکارهای» اجرا و شمارش آرای انتخابات سال ۸۸ را نیز «متناقض» با قانون دانست.

وی اضافه کرد: «اگر جامعه‌ای که در انتخابات شرکت کرده... پرسش خود را به صورت اجتماعی و خودجوش در رسانه و خیابان مطرح می‌کند؛ آن اجتماع چند میلیونی به فرمان کسی در خیابان نیامد که امروز به عنوان این که مطرح می‌کنند، سران فتنه دعوت کرده باشند.»

این نماینده مجلس ششم گفت: «شما اگر امروز برای دفاع از جمهوری اسلامی دعوت به اجتماع کنید یا اگر برای تشییع جنازه یک هنرمند برنامه داشته باشید، هیچ بعید نیست که چهار نفر هم از این طرف و آن طرف سوءاستفاده کنند، اما نسبت دادن آن چند نفر به کلیت یک جریان به عنوان ضدانقلاب و مواجب‌بگیر خارجی توهین به اکثریت جامعه است.»

مقامات قوه قضائیه ایران و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران خشونت‌های رخ داده در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را به معترضان نسبت می‌دهند و آنان را به حمله به برخی مراکز دولتی نظیر پایگاه‌های بسیج متهم می‌کنند.

این در حالی است که رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و رسانه‌های نزدیک به آنان نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی را به شلیک مستقیم به معترضان و سرکوب تجمع‌های مسالمت‌آمیز متهم می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016