سه شنبه 4 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاریس: "حق آموختن زبان مادری" یا" آموزش همه علوم به زبان مادری"، سخنرانی علیرضا مناف زاده و ماشاالله رزمی، ۵ دسامبر

نشست صدو یکم انجمن گفتگو و دموکراسی
"حق آموختن زبان مادری" یا" آموزش همه علوم به زبان مادری" ،کدام یک حق شهروندان را تامین می کند؟

اولین احساسات و تجربه های انسانی ، ابتدا به یاری زبان مادری درک و سپس بیان می شوند. انسان در دامان زبان مادری است که فرایند شکل گیری شخصیت و هویت شخصی و اجتماعی خود را آغاز می کند. با این حال تحولات زمانه نشان می دهند که به دلیل سیاست های قدرت های تمرکز گرا از یکسو و گسترش و تنوع ارتباطات میان جوامع از سویی دیگر ، بسیاری از مرزها کم رنگ تر می شوند و خودکفائی نه تنها در حوزه ی اقتصاد و فرهنگ ، بلکه در پهنه ی زبان نیز به چالش کشیده شده است.

چه بسا زبان ها که در مصاف با نوآوری های زمانه ، گنجایش مفاهیم پیچیده علمی و فلسفی و هنر و تکنولوژی را از دست می دهند و به حاشیه رانده می شوند. در ایران که دارای گنجینه گرانقدری از زبان های مختلف است ، موضوع بقاء و زبان های مادری دهه ها ست که با منازعات سیاسی و قومی گره خورده است. به نظر می رسد نیک بختی و پیشرفت اجتماعی ایرانیان و زیستن صلح طلبانه آنها در کنار یکدیگر در گروی برخورد درست به پدیده ی زبان های مادری در کشور است.

از همین روست که موضوع صد و یکمین نشست انجمن گفتگو و دموکراسی را به تعیین نقش و جایگاه زبان های مادری در ایجاد همبستگی میان شهروندان مختلف کشور اختصاص داده ایم.

به راستی چگونه می توان به زبان های متنوع مادری در درون کشور ارج گذاشت و جایگاهی برای هر کدامشان درنظر گرفت که رشگی بر نینگیزد و به آتش اختلافات قومی دامن نزند؟

سخنرانان این جلسه عبارتند از :
- علیرضا مناف زاده پژوهشگر و جامعه شناس : زبان های مادری و زبان ملی
- ماشاالله رزمی تحلیلگر مسائل آذربایجان : زبان مادری و پیشرفت اجتماعی
- گرداننده نشست: بیژن برهمندی

زمان:
جمعه ۵ دسامبر ۲۰۱۴ ساعت ۱۸ (شش بعد از ظهر)
مکان :
75 Bd Vincent Auriol, 75013 Paris
Métro Chevaleret, ligne 6, Paris



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016