چهارشنبه 5 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

همسر سهيل عربی: از حکم اعدام همسرم ترسيده ام


سهیل عربی

مرکز حاميان حقوق بشر، مديار سميع‌نژاد: حکم اعدام سهيل عربی به اتهام سب النبی در ديوان عالی کشور تاييد و بلافاصاله پرونده او به اجرای احکام شعبه ۷۶ کيفری استان ارجاع شده است. نسترن نعيمی همسر سهيل عربی با تأييد اين خبر گفت: «حکم اعدام همسر من در شعبه ۴۱ ديوان عالی کشور به اتهام سب النبی تأييد شده است که به خاطر بازنشر يا کپی پيست کردن مطالبی در فيسبوک بوده که ضد دين و يا توهين به پيامبر تلقی شده است. از پنج قاضی دادگاه بدوی شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران دو نفر حکم ۷۴ ضربه شلاق دادند و سه نفر حکم اعدام داده بودند. در واقع حکم اعدام سهيل سه به دو شد.»

سهيل عربی متولد سال ۱۳۶۴ در تهران فارغ التحصل رشته عکاسی از دانشگاه هنر و معماری و دارای تحصيلات تکميلی در رشته عکاسی و تصوير برداری از مجتمع فنی تهران است که در تاريخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۲ ساعت هشت صبح در منزلش بازداشت و به سلول‌‌های انفرادی زندان اوين منتقل شد و در حدود دوماه تحت فشارهای روحی و جسمی مورد بازجويی قرار گرفت. دليل بازداشت وی فعاليت در شبکه‌ی اجتماعی فيسبوک و داشتن صفحاتی مثل «نسلی که ديگر نمی‌خواهد نسل سوخته باشد» بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نعيمی همسر سهيل عربی با اشاره به اين که «سهيل تنها يک شهروند است و هيچ فعاليت ديگری نداشته» به «مرکز حاميان حقوق بشر» گفت: «تنها چيزی که ارائه دادند پرينت صفحات فيسبوکی سهيل است و اقرارهايی که تحت فشار سپاه از او در بازجويی‌ها گرفته شده است. در آن صفحات هم مطلب خاصی نيست، مطالبی است که بازنشر شده يا کپی شده است. اين صفحات ادمين‌های مختلف داشته و اين‌ها حتا نتوانستند کارشناسی کنند که اين پست‌هايی که گذاشته شده از طرف چه کسی بوده است، در واقع اصلن کارشناسی رو پرونده سهيل نکردند.»

نسترين نعيمی به «اظهار ندامت» همسرش اشاره کرده و اقرارهايی که به «اجبار» از او گرفته شده است:«حتا در خيلی از برگه‌های بازجويی که از او اقرار گرفتند (که من به شخصه دو صفحه از آن‌ها را ديدم) سهيل اقرار کرده که من اين‌ها را خواندم و فقط مبادرت به برداشتن مطالب نکردم. اين يکی از اتهام‌ها و مصداق‌ها شده است. اين‌ها اما اصلن کارشناسی نشد، دو کارشناس مخابرات و دو کارشناس کامپيوتر بايد می‌آمد که اصلن چنين چيزی نشد. با توجه به اين که سهيل بارها ذکر کرده، حتا در اقراری که از سهيل گرفتند هم ذکر شده، پايين چند صفحه که بازپرس سهيل هم به من نشان داد، اين ذکر شده بود که اهانت به پيامبر را کسی ديگری گذاشته و سهيل چرا آن را برنداشته است. يعنی چرا پست ادمين ديگر را سهيل برنداشته است. در واقع جرم سهيل در برخی صفحات اين تعريف شده است. يا صفحه‌هايی که به سهيل منسوب شده بود و مطالبی که کپی يا «نقل قول» بوده است. اصلا نقل قول طبق ماده ۲۶۳ قانون مجازات حکمش اين نيست.»

در ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی جديد آمده است که «هرگاه متهم به سب، ادعاء کند که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو يا در حالت مستی يا غضب يا سبق لسان يا بدون توجه به معانی کلمات و يا نقل قول از ديگری بوده است سب النبی محسوب نمی‌شود.» اما طبق تبصره‌ی همين ماده اين موارد موجب بی‌کيفری نيست و «موجب تعزير تا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.» با اين وجود سهيل عربی به اعدام محکوم شده است.

مصاديق شکنجه

نسترن نعيمی که حالا همسرش يک سال است در زندان به سر می‌برد به مرکز حاميان حقوق بشر گفت: «اوائل، بازداشتش توسط دادسرای رسانه به صورت موقت تمديد می‌شد. سهيل بدون حکمِ بازداشت در منزل توسط مأموران سپاه دستگير شد. حدود چهار هفته در بند ۲ الف زندان اوين در دست اطلاعات سپاه بود و چهار هفته هم در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين و بعد هم به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد. وکيل هم داشت. اما وکيل سهيل تنها نيم ساعت قبل از دادگاه توانست اولين بار سهيل را پشت در دادگاه ببيند و با او صحبت کند.»

سلول انفرادی خود يکی از مصاديق شکنجه است که سهيل عربی در مجموع ۵۸ روز در سلول‌های انفرادی زندان اوين آن را تجربه کرده است، همسر وی با اشاره به اين دوره گفت: «من از لحاظ روحی چون شکننده هستم، نمی‌خواستم که در مورد زمانی که سهيل در سلول انفرادی بود چيزی زيادی بدانم. ولی خب همه‌ی ما می‌دانيم که در چنين شرايطی و در آن‌جا بچه‌ها چقدر تحت فشار هستند و اقرارهای که گرفته می‌شود تحت چه شرايطی هست. من اين‌ها را می‌دانم که سهيل مقداری از اعتراف‌های خود را به خاطر تهديد به بازداشت من انجام داده است و بقيه هم به خاطر ديگر فشارها. مثلن می‌گفتند که پايين اين صفحات را امضاء کن ما کمکت می‌کنيم. با سه بار تهديد بازداشت من از سهيل اقرار گرفتند، شما می‌دانيد از لحاظ روانی بچه‌ها در بند ۲ الف خيلی تحت فشار هستند.»

نسترن نعيمی خودش نيز به بازداشت تهديد شده است: «من يک بار تهديد به بازداشت شدم، آن هم مستقيم نه، با منزل مادرم تماس گرفتند و گفتند ‌که ما حکم بازداشت دخترت را داريم. اين در صورتی بود که من مدام در دادسراها و دادگاه بودم، ولی خب از طريق خانواده‌ام من را تهديد کردند.»


همسر و دختر سهیل عربی

دخترم فکر می‌کند پدرش در ماموريت است

همسر سهيل عربی در ابتدا فکر می‌کرده که پرونده‌ی همسرش سبک است و جای نگرانی نيست، به همين خاطر به دخترش روژان گفته است که پدرش در مأموريت کاری است: «روژان، دختر پنج ساله من هنوز نمی‌داند که پدرش اوين است، ما فکر می‌کرديم امروز، فردا آزاد می‌شود، يعنی پرونده آنقدر سبک بود، ولی خب متأسفانه جريان اصلا به گونه‌ای ديگر پيش رفت و دارد پيش می‌رود.»

سهيل عربی در حالی يک سال است که در زندان به سر می‌برد و محکوم به اعدام شده که خانواده و نزديکان وی نيز اطلاع رسانی چندانی در اين مورد نکرده بودند. نعيمی با توجه به اين که فکر نمی‌کرده پرونده‌ی همسرش به چنين جايی برسد و اصلن نيازی به چنين کاری باشد، گفت: «از اول پرونده، از روزی که سهيل بازداشت شد، به من می‌گفتند که حتا به خانواده‌‌اش اطلاع ندهيد. حتا به من گفته بودند که ۴۸ ساعت ديگر سهيل را آزاد می‌کنيم. اتهام و جرم سهيل صرفا بازنشر و پست گذاشتن در فيسبوک است، اما ۴۸ ساعت شد يک ماه، دو ماه و به اين شکل پرونده تشکيل شد. نمی‌دانم، می‌دانيد يا نه که همسرم از يک پرونده ديگر از آقای قاضی صلواتی به اتهام تبليغ عليه نظام و توهين به رهبری به سه سال زندان محکوم شد. الان ولی من بابت اين پرونده سب‌النبی دارم صحبت می‌کنم. از اول هم به من گفته بودند اطلاع‌رسانی نکنيد، من هم فکر می‌کردم که اطلاع رسانی کردن يک جور در برابرشان ايستادن است. حالا که حرف می‌زنم برای اين است که پرونده رفته اجرای احکام و روند پرونده تسريع شده است. من می‌خواهم فقط بدانم چرا؟ چرا اين روند پرونده اين‌طور سريع به چنين نتيجه‌ای رسيد؟ ما ترسيديم، يعنی من ترسيده‌ام. از اين که حکم هسمرم به اجرای احکام رفته ترسيده‌ام.»

صحبت‌های همسر سهيل عربی چندين بار به خاطر ناراحتی زياد او قطع شد: «سهيل ديروز فهميد که حکمش تأييد شده است. ما ديروز ملاقات حضوری داشتيم و من تحت بدترين شرايط اين قضيه را به سهيل منتقل کردم. او تنها به خاطر دخترمان خيلی سعی کرد که خودش را حفظ کند، ولی خب … ما اصلن نمی‌توانيم بفهميم که چرا پرونده اين‌طور دارد جلو می‌رود. من تنها خواسته‌ام اين است که شوهرم از زندان بيايد بيرون. چون واقعا هيچ چيزی در پرونده شوهر من نبوده و اين که پرونده دستخوش چه تغييراتی دارد می‌شود من نمی‌دانم. حتا اگر چيزی بود من می‌خواهم رأفت اسلامی شامل حال دختر پنج ساله من بشود و او بتواند پدرش را در آغوش بگيرد. من می‌خواهم شوهرم را در کنارمان داشته باشم. شما واقعا نمی‌توانيد فکر کنيد چقدر سخت است که چطور بايد يک سال جواب يک دختر پنج ساله‌ای را بدهم که خيلی به پدرش وابسته است. »

سهيل عربی که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می‌برد، اولين دادگاهش در تاريخ ۲۰ فروردين سال ۱۳۹۳ در دادگاه رسانه و فرهنگ به اتهام توهين به مقامات و رييس جمهوری برگزار و منجر به صدور حکم ۱ ميليون جريمه و ۷۳ ضربه شلاق برای وی شد. اين فعال سايبری در پرونده‌ی ديگری در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان به رياست قاضی مدير خراسانی و چهار قاضی ديگر در تاريخ ۲۵ خرداد ۹۳ محاکمه شد که به اتهام سب النبی به اعدام محکوم شده است. اين حکم در شعبه ۴۱ ديوان عالی کشور تأييد شده است. همسر سهيل عربی گفت که وکيل او امروز با درخواست اعاده دادرسی به دادگاه خواهد رفت.

همچنين عربی در تاريخ ۱۰ شهريور ۹۳ در شعبه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی محاکمه و به اتهام توهين به رهبری و تبليغ عليه نظام صدور به سه سال حبس تعزيری محکوم شد که اين حکم در شعبه ۵۴ تجديد نظر به رياست قاضی پورعرب تأييد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016