دوشنبه 24 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ناطق‌نوری: ۳۵ سال روی موج حرکت کرديم و کشور بر روی موج اداره شد

ایلنا ـ عضو مجمع تشخيص مصلحت تاکيد کرد: برای يک جامعه سعادتمند هم قانون درست و صحيح لازم است و هم مجريان لايق و درست مانند‌‌ همان که برای اسلام هم کتاب قرآن لازم بود و هم پيامبری که بتواند در بين مردم رسالت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام والمسلمين علی اکبر ناطق نوری در سومين همايش نقش پژوهش در فرآيند قانون‌گذاری که امروز صبح در ساختمان مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، با تشکر از رياست مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: يکی از زيبا‌ترين خاطرات من زمانی است که در مجلس شورای اسلامی خدمت می‌کردم. وقتی ياد آن دوران می‌افتم آرامش خاطری دارم. يکی از کارهای من که باعث آرامش خاطر من می‌شود تاسيس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که در آن زمان با همت بعضی از عزيزان از جمله محمدجواد لاريجانی آن را تاسيس کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: از ديرباز آن چيزی که مطرح است، اين بحث بوده است که چگونه می‌توانيم جامعه‌ای سعادتمند داشته باشيم که در پاسخ به اين سوال بعضی از حکما لايق بودن مجريان را عامل اصلی دانسته‌اند و بعضی ديگر به قانون درست و صحيح تاکيد کرده‌اند. اما بايد توجه کنيم برای يک جامعه سعادتمند هم قانون درست و صحيح لازم است و هم مجريان لايق و درست مانند‌‌ همان که برای اسلام هم کتاب قرآن لازم بود و هم پيامبری که بتواند در بين مردم رسالت داشته باشد.

رئيس اسبق مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه مجلس مرکز دموکراسی در همه کشورهای دنياست که در کشور ما نيز از عهد مشروطه تا به امروز وجود داشته است، اظهار داشت: از اوايل انقلاب اسلامی تا به امروز بيست سال سابقه کار پارلمانی دارم بنابراين به عنوان يک کار‌شناس می‌توانم در اين حوزه صاحب‌نظر باشم.

ناطق نوری با اشاره به جايگاه قانون اساسی تصريح کرد: بر اساس قانون اساسی، مجلس ما يکی از مقتدر‌ترين مجلس‌های دنياست که بر اساس قانون اساسی اين اقتدار به آن داده شده است. به طور مثال، ما اينطور اقتداری را حتی در کنگره آمريکا مشاهده نمی‌کنيم زيرا در بعضی از مواقع خود کنگره آمريکا قابليت انحلال و برخی از مصوبات آن قابل وتو هستند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی هيچ کسی حق انحلال آن را ندارد حتی در زمان بازنگری قانون اساسی برخی از افراد پيشنهاد انحلال آن را داده بودند که يکی از کسانی که با اين پبشنهاد مخالفت کرد، مقام معظم رهبری بود. بنابراين مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی قابل انحلال نيست و مصوبات آن هم بعد از تاييد شورای نگهبان هيچ کس نمی‌تواند آن را ناديده بگيرد که ما در کل دنيا چنين اقتداری را کمتر سراغ داريم.

وی با بيان اينکه اين مجلس بر اساس قانون اساسی علاوه بر قانون‌گذاری وظيفه نظارت بر قوای ديگر را نيز دارد، يادآور شد: همه نمايندگان حق دارند در برابر هر موضوعی که احساس می‌کنند سوال کنند و حتی می‌توانند به عدم کفايت سياسی نيز رای دهند، وزير را استيضاح کنند بنابراين نظام ما و قانون اساسی جايگاه خاصی برای مجلس شورای اسلامی قائل است.

رئيس دفتر بازرسی دفترمقام معظم رهبری افزود: با توجه به اين جايگاه حساس و پر مسئوليت همين نمايندگانی که انتخاب می‌شوند که اختيار نظارت و دخالت در همه امور طبق قانون را دارند مسئوليت سنگينی را خواهند داشت اما در اين رابطه ما مشکل داريم زيرا دموکراسی ابزار خودش را می‌خواهد و مجلس که مظهر دموکراسی و افتخار ماست و ما افتخار داريم که در طول سی و پنج سال هر يکسال انتخابات برگزار کرده‌ايم و حتی در طول دفاع مقدس تعطيل نشد.

ناطق نوری با يادآوری اينکه اين دموکراسی نياز به ابزار دارد که ابزار دموکراسی احزاب است و بدون حزب نمی‌شود دموکراسی داشته باشيم، خاطرنشان کرد: مردم هر جايی که بخواهند برای انتخاب خبره‌ها بايد ابزاری باشد زيرا مردم عادی از کارگران، ‌کارمندان، ‌دانشجويان و... اينها اهل خبره نيستند که بتوانند کسی را انتخاب کنند و آنها به خبره‌ای نياز دارند تا چارچوب‌ها را برای آنها مشخص کند و گرنه در جمهوری اسلامی که ما هر يکسال يک انتخاب در آن داشته‌ايم دچار قوميت‌گرايی قبيله بازی يا موج می‌شويم.

رئيس اسبق مجلس شورای اسلامی با تاکيد براينکه در طی اين ۳۵ سال روی موج حرکت کرده‌ايم و کشور بر روی موج اداره شده است، ابراز داشت: يک روز يک موج می‌آيد عده‌ای با آن موج می‌آيند و عده‌ای با آن موج می‌روند و به طور مثال جناح A که می‌آيد همه جناح B را تصفيه می‌کند. در همه جای دنيا قواعد بازی وجود دارد اما ما قواعد بازی را بلد نيستيم. يک رئيس جمهور می‌تواند فقط معاونين و مشاورين و وزرا را به تشخيص خود عوض کند اما ما می‌بينيم چون قاعده بازی را بلد نيستيم حتی فراش يک مدرسه نيز عوض می‌شود.

وی تاکيد کرد: ما بعد از ۳۵ سال نمی‌توانيم، مبتدی هستيم و اين قابل قبول نيست بنابراين امروز ما نه قواعد بازی را بلديم، نه ابزار دموکراسی که حزب است را داريم زيرا مردم در انتخابات‌ها بايد به حرف رئيس حزب توجه کنند و بايد اعتماد کنند و او نيز کار‌شناس و متخصصين را معرفی کند و مردم به حزب و برنامه‌ها اعتماد کنند اما در طی اين مدت آسيب‌های بسياری از اين بی‌قاعدگی‌ها خورده‌ايم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به خاطره‌ای در زمانی که نماينده مجلس بوده است، عنوان کرد: زمانی که من در مجلس اول، دوم و سوم بودم سالی يک‌بار خدمت امام خمينی شرفياب می‌شديم و ايشان تاکيد داشتند از کار‌شناسان خارج از دانشگاه در جهت اهداف مجلس استفاده کنيم که من اين موضوع را به ياد داشتم تا زمانی که خدا توفيق داد و رئيس مجلس شدم و با جناب آقای لاريجانی اين کار را شروع کرديم.

ناطق نوری اضافه کرد: در سال ۱۳۷۴ مرکز پژوهش‌های مجلس قانونی شد و اين مرکز به صورت مستقل تشکيل شد و در آن زمان آقای لاريجانی از متخصصان بسياری برای اين کار دعوت کردند. اين مرکز از آن روز تا به امروز شکل تکاملی داشته است و به خصوص در زمان مسئوليت آقای لاريجانی حرکت مثبتی را در آن مشاهده کرده‌ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016