چهارشنبه 26 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آمريکا مناسبات با کوبا را از سر می گيرد

صدای آمريکا ـ رئيس جمهوری آمريکا می گويد به جان کری وزير امور خارجه دستور داده است در باره عادی سازی مناسبات با کوبا اقدام کند.

آقای اوباما ، که روز چهارشنبه در پی اعلام آزادی يک پيمانکار آمريکايی در کوبا در کاخ سفيد سخن می گفت، اظهار داشت پافشاری پاپ فرانسيس برای آزادی آلن گروس به گرم شدن مناسات دو کشور کمک کرد. او از واتيکان و نيز از کانادا بخاطر حمايت های لجستيکی آنها سپاسگرازی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



پرزيدنت اوباما گفت سياست جديد آمريکا سفر آمريکائيان به کوبا را آسانتر خواهد ساخت و افزود به اعتقاد او می توان با تعامل با دولت کوبا کارهای بيشتری برای کمک به کوبائی ها انجام داد.

آلن گروس بامداد چهارشنبه با يک هواپيمای دولت آمريکا همراه با سه عضو کنگره از کوبا رهسپار ايالات متحده شد، و آمريکا سه جاسوس کوبائی را که از سال ۱۹۸۱ در آمريکا زندانی بودند پس فرستاد. مقامات آمريکايی گفتند سه جاسوس با يک مامور اطلاعاتی آمريکا که نزديک ۲۰ سال در کوبا زندانی بود مبادله شدند. آنها گفتند گروس عملا بخشی از معاوضه نبود و آزادی او بر اساس زمينه های انسانی صورت گرفت.

گزارش ها حاکی است آزادی آلن گروس برآيند مذاکرات محرمانه ای است که ۱۸ ماه بيشتر با ميانجيگری کانادا و تشويق پاپ فرانسيس جريان داشت. پرزيدنت اوباما و رائول کاسترو رئيس جمهوری کوبا در گفت و گوی تلفنی موافقت کردند ده ها سال خصومت بين دو کشور را کنار بگذارند و راهی برای برقراری مناسات جديد بين دو کشور پيدا کنند.

افزون بر اين آمريکا محدويت های جاری بر ميزان پولی را که کوبائی ها ی مقيم آمريکا به کشورشان می فرستند، و نيز محدوديت های مسافرتی و مناسبات بانکی را کاهش خواهد داد.کوبا ۵۳ زندانی کوبائی را که آمريکا زندانی سياسی می شناسد آزاد خواهد کرد.

کاخ سفيد در بيانيه ای گفت : « امروز، آمريکا گام های تاريخی برای آغاز مسير تازه در مناسبات با کوبا و افزايش قدرت مردم کوبا بر می دارد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016