جمعه 28 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

گزارش بانک مرکزی از گرانی میوه در آستانه ی شب یلدا

n00007435-r-b-001.jpgبه گزارش ایسکانیوز٬ گزارش هفتگی بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی در تهران نشان دهنده گرانی بیش از 50 درصدی برخی از اقلام پر مصرف در شب یلدا از جمله هندوانه است. بر اساس گزارش هفتگی بانک مرکزی در هفته منتهی به 21 آذرماه قیمت هنداونه 52 درصد افزایش یافته است اما در طرف مقابل روایت مردم از قیمت ها است که افزایش قیمت هنداونه در بازار را بیش از 200 درصد اعلام می کنند. به هر روی این روزها با نزدیک شدن به بلندترین شب سال و افزایش تقاضا برای برخی اقلام از جمله،انار،آجیل و هندوانه، پیش بینی می شود گزارش بعدی بانک مرکزی نوعی اعتراف به ناکارآمدی نظام تنظیم بازار کشور باشد چراکه قیمت میوه این روزها صعودی است. فارغ از گزارش بانک مرکزی در حال حاضر هر کیلو گرم هنداونه در تهران تا 4 هزار تومان و هر کیلو گرم انار نیز تا 6500 تومان فروخته می شود این در حالی است که بانک مرکزی و نهادهای متولی تنظیم بازار در گزارش های خود قیمت هنداونه را کمتر از 2 هزار تومان و انار را تا 4 هزار تومان اعلام می کنند.

به هر حال بانک مرکزی با معیارها و مناطق خاص برای بررسی قیمت ها، گزارش قیمت خرده فروشی در هفته مورد نظر را منتشر کرده است که بر همین اساس ، قیمت 5 قلم کالا در هفته مورد بررسی افزایش، یک قلم کاهش و 5 قلم نیز ثابت مانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در هفته مورد بررسی بانک مرکزی ، در میادن زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نمی شد چراکه قیمت تعیین شده از سوی سازمان میادین پایین تر از نرخ واقعی این محصول در بازار بود . در این هفته انگور عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد. میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای هنداونه معادل 52.1 درصد و انار 0.3 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.2 درصد تا 5.4 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی های تازه بهای پیاز معادل 2 درصد و سبزی های برگی 0.1 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.1 درصد تا 11 درصد کاهش داشت.

در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود. قیمت گوشت مرغ معادل 0.5 درصد کاهش یافت. در این هفته بهای قند و شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود. در گروه لبنیات قیمت پنیر غیر پاستوریزهن نسبت به هفته قبل معادل 0.5 درصد کاهش داشت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. تخم مرغ معادل 4.1 درصد افزایش یافت و شانه ای 83000 الی 109000 ریال فروش می رفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016