شنبه 29 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
19 آذر» واکنش‌ها به انتشار گزارش سنا از اعمال شکنجه توسط سازمان سیا
پرخواننده ترین ها

دلایل جلوگیری از انتشار اسناد وزارت خارجه آمریکا درباره ۲۸ مرداد

createthumb_text_WM.aspx.jfif
خبرگزاری ایرانشهر - در پی گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس دایر بر اینکه وزارت خارجه آمریکا انتشار یک جلد از تاریخ روابط خارجی این کشور را که به سرنگونی دکتر محمد مصدق نخست وزیر ایران در دهه ۱۹۵۰ میلادی(۱۳۳۲) با حمایت سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا می پردازد، به تعویق انداخته‌است، گمانه زنی‌هایی در خصوص محتوای این اسناد در بین صاحب نظران آغاز شده است.

اسناد مورد اشاره در این کتاب مربوط به روابط خارجی ایالات متحده آمریکا با دولت‌های انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی و در برگیرنده برخی از اسناد محرمانه سازمان CIA است که اشاره مستقیم به نحوه عمل و دلایل مداخله دولت وقت ایالات متحده آمریکا در ایران داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عدم انتشار این اسناد بر اساس تصمیمی است که در ماه ستپامبر گذشته، در کمیسیون مشورتی انتشار اسناد دیپلماتیک تاریخی وزارت امور خارجه اتخاذ شده است. حال آنکه بر اساس قانون گردش آزاد اطلاعات، دولت فدرال موظف است کلیه اسناد مربوط به روابط خارجی خود را حداکثر پس از گذشت سی سال به صورت عمومی منتشر کند.

کارشناسان روابط ایران و آمریکا با توجه به آنکه دلیل چنین تصمیمی نگرانی از تاثیر انتشار این اسناد بر روند مذاکرات جاری بین دو کشور در خصوص پرونده هسته‌ای مشکوک جمهوری اسلامی عنوان شده است، معتقدند اشاره به نقش آیت الله کاشانی رهبر مذهبی وقت ایران و افشای برخی معادلات پشت پرده که وی و روحانیت در آن نقش داشته است، می‌تواند عمده‌ترین دلیل نگرانی کارشناسان آمریکایی از واکنش تهران به انتشار این اسناد باشد.

اسوشیتد پرس یادآور می‌شود مسئله سرنگونی محمد مصدق، نخست وزیر ایران در سال ۱۹۵۳ (۱۳۳۲) بر کسی پوشیده نیست. اما در سال گذشته اسناد تازه‌ای به دست آمده که جزئیات بیشتری از انگیزه‌های آمریکا و بریتانیا را برای انجام عملیات مخفی و نحوه اجرای این برنامه، به دست داده است.

دولت جمهوری اسلامی که با ساقط کردن نظام پادشاهی در ایران به قدرت رسید، همواره در خصوص دکتر مصدق موضع تدافعی داشته و هرگز نقش او را به رسمیت نشناخته است. از سوی دیگر دولتمردان جمهوری اسلامی با همفکران دکتر مصدق که در جبهه ملی ایران و سایر تشکل‌های سیاسی مشابه حضور یافته‌اند، به عنوان دشمن داخلی مواجهه کرده است.

پیش از این تاریخ نویسان نزدیک به جمهوری اسلامی کوشیده‌اند که نقش آیت‌الله کاشانی را در به قدرت رسیدن دکتر مصدق پر رنگ کنند و دوری دکتر مصدق پس از رسیدن به قدرت از آیت الله کاشانی را به عنوان یکی از مهمترین دلایل سقوط او مطرح نمایند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016