یکشنبه 30 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

ولایت فقیه قدرت فراقانونی و آسمانی، مجید امیری


بعد از انقلاب ۵۷ ،کمتر کسی فکر ميکرد که اين روحانی لاغراندام و شعردوست مشهدی رهبر کشوری چون ايران را برعهده داشته باشد.وی که به سبب قدرت سخنوری خوبش به پيشنهاد ايت الله منتظری و تاييد رهبر وقت ايران،ايت الله خمينی،امام جمعه تهران شد،هم اکنون فرد اول کشور ۸۰ ميليونی ايران است که با سيستمی عجيب و پيچيده و مخوف و کاملا ديکتاتوری ،تمامی رقيبان و مخالفان خود را کنار زده و به حکمرانی خود ادامه ميدهد.دستگاه عريض وطويل بيتش با تکيه بر قدرت نظامی و مالی ،تقريبا تمامی امور کشور را زير نظر دارد و به شکل سيستماتيک وبا تشکيل دولتهای در سايه به ادره کشور می پردازد. بی جهت نيست که محمد خاتمی رييس جمهور را تدارکاتچی بيش ندانست و بعد از اتمام دوره رياست جمهوری خود ان را به زبان آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين نوشته سعی خواهيم کرد ابعاد قدرت رهبرايران را از منظر نظامی و مالی بررسی نماييم.

الف: قدرت نظامی
مشخصه اصلی همه ديکتاتورهای تاريخ،تکيه بر نيروی وفادار نظامی و شبه نظامی است تا بر پايگاه مردمی و عمومی. و رهبر ديکتاتور ايران نيز از اين قاعده مستثنی نيست.طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی،رهبر ايران فرماندهی کل نيروهای مسلح کشور است.که معمولا اختيارات خود در نيروی انتظامی را به وزير کشور تفويض ميکند.اما سپاه پاسداران با مجموعه ای بزرگ و بودجه ای هنگفت بازوی قوی و تاثيرگذار وی در امور سياسی داخلی است که به هيچ نهاد نظارتی پاسخگو نيست.حضور سپاه در همه بحرانهای سياسی و اجتماعی ايران در سالهای اخير بر هيچکس پوشيده نيست.
در سياست داخلی نقش دايره اطلاعات سپاه غيرقابل انکار است.در اعتراض های بعد از انتخابات ۸۸ نيز حضوری مستمر داشت.بيشتر بازداشت ها و برخوردها با مخالفان سياسی به اين نهاد امنيتی واگذار شد که عملا تحت نظارت هيچ نهادی نيست و مستقيما زير نظر خامنه ای است.وی با گماردن طائب بعنوان رييس اطلاعات سپاه،عرصه را برای فعالان سياسی تنگتر از گذشته کرد. سازمان بسيج زير نظر سردار نقدی مسئول سازماندهی و اموزش نيروهايی است که در مواقع لزوم برای سرکوب يا ايجاد فضای رعب و وحشت از انها استفاده ميشود.نماينده خامنه ای در سپاه ايت الله سعيدی است که ارتباط تنگاتگی با بيت رهبری دارد.بعبارتی اطلاعات سپاه بعنوان بازوی امنيتی و بسيج بعنوان بازوی عملياتی بطور هماهنگ در عرصه سياست داخلی ايران حضور دارند.رهبر ايران با نصب نمايندگان خود در همه نيروهای نظامی از نزديک بر همه امور نظارت دارد.اداره دستگاهی به اين گستردگی،نيازمند منابع مالی هنگفتی دارد که در بخش بعدی به ان خواهيم پرداخت.

ب: قدرت مالی
بدليل نداشتن پايگاه مردمی ،قدرت مالی و ثروت يکی از مهمترين عوامل بقای حکومتهای ديکتاتوريست.سال گذشته ،خبرگزاری رويترز از بزرگترين بنگاه اقتصادی تحت نظر رهبری پرده برداشت. خبرگزاری رويترز با انتشار يک گزارش تحقيقات «ستاد اجرايی فرمان امام»، را يک امپراتوری اقتصادی عظيم توصيف کرده است که کنترل آن در دست آيت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد.اين خبرگزاری ارزش مالی اين نهاد را رقمی بالغ بر ۹۵ ميليارد دلار براورد کرده است. بنياد مستضعفان نيز يکی ديگر از نهادهای پرقدرت تحت نظر رهبری است که در دوران تحريم رژيم بدون نظارت هيچ نهادی مسئولی اقدام به فروش نفت ميکند.
خبرگان رهبری نيز که مسئول نظارت بر رهبر و نهادهای وابسته به رهبريست کار جدی در اين زمينه انجام نداده است.اعضای خبرگان رهبری بايد توسط شورای نگهبانی تائيد شوند که خود توسط رهبری انتخاب ميشوند.دور تسلسلی که ريشه در نقص اشکار در قانون اساسی دارد. اين ديدگاه فقهی را در نظر بگيريد که عده ای از روحانيون تندرو اساسا ولايت فقيه را نماينده خدا در زمين ميدانند.اين اشکالات اساسی راهی غير از انقلاب و نغيير رژيم بر مردم باقی نميگذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016