دوشنبه 1 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش وزير کار از خطر نابودی ۲۴۳ هزار شغل

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طراحی کلينيک‌هايی برای بررسی وضعيت کارگاه‌ها به منظور حفظ اشتغال خبرداد و گفت: در بحث امنيت شغلی کارگران با سفيد امضاها بشدت مقابله می‌کنيم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربيعی که در مراسم عزاداری کارگران شرکت سيمان ساوه شرکت کرده بود، با بيان اينکه ديپلماسی صادراتی سيمان را بايد افزايش دهيم تا به واسطه اين رويکرد بتوانيم اشتغال را هرچه بيشتر در اين بخش توسعه دهيم، برنامه وزارت تعاون کار و رفاه برای کاهش حوادث ناشی از کار و رونق توليد را اعلام کرد.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ايحاد و حفظ اشتغال موجود را از برنامه های مهم دولت تدبير و اميد دانست و گفت: مازاد ۲۰ ميليون تن توليد سيمان در کشور ناشی از وجود رکود در ساخت و ساز کشور است.

وی از انجام مطالعات مشترک با وزارت راه و شهر سازی خبر داد و گفت: سيمان می تواند نقش مهمی در جاده سازی داشته باشد، هرچند دولت يازدهم برنامه های زيادی در بخش ريل سازی و جاده سازی دارد که می توان از سيمان برای اجرای آنها ياری گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مشاغل سخت و زيان آور

وی با بيان اينکه برخی از مشاغل سخت و زيان آور سلامت کارگران را همواره تهديد می کند، يادآور شد: در صورتی که ۱۰ روز وقفه در مشاغل سخت و زيان آور ايجاد می شد، نوع سختی و زيان آوری شغل ابطال می شد؛ اما هم اکنون با تلاشهايی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده فاصله ۱۰ روز وقفه به يکسال افزايش يافته است.

ربيعی ادامه داد: برخی از مشاغل نظير کار در عمق دريا و يا کار با برخی از اشعه های زيان آور، از کارهای سخت و زيان آور محسوب می شوند، هرچند بايد سختی های بسياری از مشاغل را با استانداردسازی آنها کاهش داد.

وی با اشاره به اينکه بايد ويژگی های مشاغل سخت و زيان آور تغيير کند، افزود: امروز بخش مهمی از سختی و زيان آوری مشاغلی که بار مالی زيادی دارند را می توان سختی آن ها را با استانداردسازی کاهش داد.

به گفته وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نبود آموزش، نامناسب بودن ارگونومی مناسب در کار، ماهيت زيان آور فيلتراسيون و در نهايت نبود ايمنی در کار برخی از مشاغل را در زمره مشاغل سخت و زيان آور قرار داده است.

وی ادامه داد: با حمايت کارفرمايان می توان برخی از ويژگی های کار را تغيير داد و ميزان بروز شرايط نامناسب در کار را دگرگون کرد به طوری که با استانداردسازی و آموزش می توان ماهيت زيان آوری را در کار تغيير داد.

وزير کار با بيان اينکه از آنجا که برخی از مشاغل در ذات خود سخت هستند، بايد تلاش کنيم با استانداردسازی زيان آوری آنها را کم کنيم، يادآور شد: سخت و زيان آوری کار، بار مالی برای تامين اجتماعی دارد که با مطالعه می توان اين بار مالی را کاهش داد. يکی از راههای کاهش زيان آوری در مشاغل سخت، استانداردسازی و آموزش است که متاسفانه دوره های آموزش برای سلامت کار ناچيز و کم است که بايد ارتقا يابد.

وی با اشاره به اينکه امسال وزارت کار تلاش کرده که مشاغل سخت و زيان آور را به سوی مشاغلی که در ذات خود زيان آوری ندارند، هدايت کند، توضيح داد: برای اين مهم کميته های حفاظت کار را افزايش داده ايم و کارهای مطالعاتی زيادی در اين خصوص در حال انجام است.

ربيعی درباره شرايط کار در صنعت سيمان نيز اظهار داشت: خوشبختانه صنعت سيمان در زمينه ايمنی کار عملکرد خوبی داشته و بخش محيط زيستی در کنار اين صنعت فعال شده که بتواند شرايط بهتری را برای کارگران و شهرهای همجوار کارخانه فراهم کند.

حوادث ناشی از کار

وی در خصوص حوادث ناشی از کار هم افزود: آمارها نشان می دهد حوادث در حين کار رقم قابل توجهی بود که نخست در صنعت بعد ساختمان بود، اما الان ساختمان رتبه نخست را در زمينه حوادث ناشی از کار بخود اختصاص داده است.

وزير کار ادامه داد: بخشی از حوادث منجر به فوت می شود و هزينه های حوادث ناشی از کار و زيان آوری مشاغل مسئولان حوزه کار را بر آن داشت که مدلی را در وزارت کار پيگيری کنند که در اين مدل بجای بازرسی های نوبه ای و جريمه به سمت تعامل با نظام کارفرمايی حرکت می کنيم.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بيان اينکه مطالعات انجام شده در صنعت نشان می دهد کارگاه های زير ۵۰ نفر بيشترين حوادث ناشی از کار را دارند، بيان کرد: برای کاهش حوادث ناشی از کار قصد داريم با نظام کارفرمايی اين موضوع را ساماندهی کنيم و افرادی را با همکاری کارفرمايان بکار می گيريم و آموزش می دهيم زيرا با آموزش ايمنی کار می توان سپاه ايمنی را تشکيل داد.

ربيعی يادآور شد: به سوی نظام پيشگيری از حوادث کار پيش می رويم بجای آنکه بازرسی کار را افزايش دهيم در هر کارگاه يک نفر مسئول ايمنی کار را با تعامل با کارفرما قرار می دهيم که در نهايت اين امر منجر به کيفيت زندگی بهتر کارگران خواهد شد.

حفظ اشتغال موجود

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی يادآور شد: مشکل اصلی حفظ اشتغال است، کلينيک هايی را برای اين موضوع طراحی کرده ايم و تفاهم نامه هايی با وزارت صنعت معدن تجارت و بانک مرکزی امضا کرديم به طوری که ۲۴۳هزار شغل در معرض ريزش قرار گرفت لذا کارشناسان کلينيک ها می روند در سطح کارگاه ها مطالعه می کنند، هرچند بحث جرايم بيمه ای وماليات در برخی از بنگاهها دارای مشکل است.

دکتر ربيعی ادامه داد: در لايحه بودجه داوطلبانه موضوع بخشودگی جرايم بيمه ای را عنوان کرديم تا کارفرماها بتوانند جان بگيرند زيرا نظام توليد کشور هم بيمار است.

وی گفت: درخصوص استمهال وام ها نيز مذاکراتی صورت گرفته که خوشبختانه با تفاهمی که با بانک مرکزی کرديم قرار شده ۵۰ تا ۶۰درصد تسهيلات پرداختی به بخش صنعت به عنوان سرمايه در گردش مورد استفاده قرار گيرد.

وزير کار تاکيد کرد: با استمهال تسهيلات می توانيم از ريزش نيروها در بنگاهها جلوگيری کنيم، برنامه ما اين است کارگاه هايی را که بالای ۸۰ درصد اشتغال ايجاد کنند را در دستور کار قرار دهيم. به هر حال ما موفق شديم از ريزش نيروی کار در جاهايی جلوگيری کنيم.

امنيت شغلی کارگران

وزير کار گفت: در بحث امنيت شغلی کارگران با سفيد امضاها بشدت مقابله می کنيم، سفيد امضا ملاک داوری ما در دادگاهها قرار نمی گيرد و اين موضوع را به دادگاهها بخشنامه کرده ايم.

وی تاکيد کرد: عدم امنيت شغلی در شرايطی که عرضه و تقاضا نيروی کار يکسان نيست، ايجاد می شود. من وزير کار هستم می خواهم نظام توليد در کشور پيش رود و نمی خواهم به سمت ناامنی شغلی کارگران بروم.

وی گفت: نامه ای به نمايندگان می نويسم تا ناامنی را برای نيروی کار رواج ندهيم، البته نگرانی کارآفرينان را هم از اجرای قانون کار بايد سبک کنيم.

وزير کار با تاکيد بر اينکه در هيچ دوره ای اين همه سه جانبه گرايی نبوده زيرا وزارت کار هر روز محل سه جانبه گرايی است، افزود: بايد بتوانيم منابع هدفمند نظام حمايت از نيروی بيکاری را قوی تر کنيم لذا سالانه ۲ هزار ميليارد تومان پرداخت می کنيم زيرا توان پرداخت بيش از اين ميزان را نداريم.

وی گفت: طرح جديدی در بحث بيمه بيکاری داريم، افرادی که دچار بيکاری هستند به کارگاه ها معرفی خواهند شد. کارگاه های که دچار مشکل می شوند بيکاران آن به کارگاه های ديگر معرفی می شوند و بخشی از مزد را ما و بخشی ديگر را کارفرما پرداخت خواهد کرد.

وی توضيح داد: داريم با کانونهای کارفرمايی تفاهمنامه هايی امضا می کنيم ۲۰۰ هزار نفر بيمه بيکاری داريم که ۲ هزار ميليارد تومان صرفه جويی خواهد شد.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پايان گفت: من خود کارگر و روستازاده بودم و با مشکلات کارگران آشنا هستم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016