دوشنبه 1 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامزد سکولار تونس خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری نامید

رادیو فردا ـ محمد باجی قائد سبسی، رهبر حزب سکولار ندا در تونس، خود را پیروز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور عنوان کرد؛ این نخستین انتخابات آزاد ریاست‌جمهوری در کشوری‌ست که آغازگر جنبش‌های موسوم به «بهار عربی» بود.

از سوی دیگر منصف مرزوقی، رئیس‌جمهوری کنونی که با حزب اسلامی میانه‌روی نهضت، متحد است، از پذیرفتن این پیروزی اعلام شده پیش از پایان شمارش آرا، خودداری کرد.

شهروندان تونس روز یک‌شنبه پای صندوق‌های رای رفتند. نتیجه رسمی اولیه انتخابات قرار است در روز دوشنبه اول دی ماه اعلام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری فرانسه اندکی پس از پایان رای‌گیری، محسن مزروق، مدیر کارزار انتخاباتی آقای سبسی، از پیروزی او سخن گفت.

خود باجی قائد سبسی نیز در برابر گروهی از هوادرانش که اطراف مرکز کارزار انتخاباتی او گرد آمده بودند، حاضر شد و فریاد «زنده باد تونس» سر داد.

او در عین حال به هوادارانش گفته است «تونس به همه فرزندان خود نیاز دارد. ما باید دوشادوش هم کار کنیم».

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که او در سخنانی در یک شبکه تلویزیونی داخلی آن کشور گفته است «پیروزی» خود را «تقدیم به شهدای تونس می‌کند» و نیز از رقیب خود، منصف مرزوقی، خواسته است «بدون رد یکدیگر» با او «همکاری» کند.

رویترز نیز از قول آقای مرزوقی نقل کرده است که او تا اعلام نتایج رسمی آرا، شکست خود را نمی‌پذیرد.

حزب «ندای تونس»، پیشتر پیروز انتخابات پارلمانی آن کشور نیز شده بود و اکثریت را از متحدان رئیس‌جمهوری کنونی، یعنی حزب نهضت گرفته بود.

تحلیل‌گران می‌گویند رئیس‌جمهوری آینده تونس در هر حال با مشکلاتی برای تحکم بخشیدن به ثبات در آن کشور روبه‌رو خواهد بود.

آقای سبسی در زمان حکومت پیشین تونس صاحب مقام‌های دولتی بوده است. با این همه او بازگشت حکومت پیشین در صورت پیروزی در انتخابات را رد کرده و می‌گوید یک «تکنوکرات» است.

تونس، نخستین کشور عربی بود که اعتراضات سیاسی در آن آغاز شد و به قدرت ۲۳ ساله ریاست‌جمهوری آن کشور خاتمه داد؛ آنچه بنا بر برخی تحلیل‌ها به مثابه سرمشقی برای دیگر کشورهای عربی عمل کرد. با این همه نتیجه اعتراضات و تغییرات سیاسی در دیگر کشورهای عربی مشابه نبوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016