جمعه 8 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

آیا موج جدید جاسوسان جمهوری اسلامی در راه است؟

createthumb.jpg
خبرگزاری ایرانشهر - نتشار اسناد تازه‌ای از روند تربیت و استخدام جاسوس به وسیله دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی که شبکه الجزیره آن را رسانه‌ای کرده‌است، نشان می‌دهد مقامات ایران در صدد بسط نفوذ اطلاعاتی خود در خارج از ایران است.

اسناد محرمانه‌ای که در اختیار شبکه خبری الجزیره قرار گرفته است٬ نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده ایران برای بهره‌گیری از کمپانی‌های گوناگون و نیز کانال‌های دیپلماتیک برای دور زدن محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی غرب است تا بتواند از راه‌های گوناگون مواد مورد نیاز خود برای تولید تسلیحات و صنایع دیگر را تامین کند. این اطلاعات در سندی ۱۲۸ صفحه‌ای با عنوان «تحلیل اهداف عملیاتی» گرد آمده٬ که در آن نام چندین نیروی اطلاعاتی ایرانی با جزئیاتی نظیر آدرس، شماره تلفن و نام اعضای خانواده آنها ذکر شده است. الجزیره نام همه این افراد را از اسناد بیرون کشیده تا از هویت آنها حراست کند.

پیش از این بارها فعالان مدنی و سیاسی ایرانی‌تبار در خارج از کشور بسیاری از مسئولین دفاتر نمایندگی ایران را به انجام اعمال اطلاعاتی و جاسوسی در پوشش دیپلماتیک متهم کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در موارد متعددی پناهندگان ایرانی خصوصا در کشورهای اروپایی از اینکه به وسیله برخی رابطین سفارت جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت خود مورد رصد و جاسوسی قرار گرفته بوده‌اند، شکایت داشته‌اند. در آمریکا نیز گروه متعددی ایرانیان ساکن در شهرهای لس‌آنجلس، نیویرک و واشنگتن‌دی‌سی بارها از اینکه برخی اخبار و اطلاعات خصوصی آنها در اختیار مقامات امنتی ایران بوده‌است، گزارش کرده اند.

موج جاسوس هراسی در میان ایرانیان اروپا در پی وقوع سلسله ترور‌های شخصیت‌های سیاسی در خلال دهه 1990 میلادی به اوج رسید که در آن گروهی از فعالان سیاسی و مدنی جامعه ایرانی که از منتقدان شناخته شده جمهوری اسلامی بودند به وسیله عوامل این دولت در خاک اروپا ترور شدند.

در آمریکا نیز همواره جامعه ایرانیان ساکن در این کشور از بدبینی ناشی از نفوذ برخی افراد که در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی حاضر به فروش اطلاعات آنها هستند، رنج برده‌است. این فوبیای جاسوس هراسی در بخش‌هایی از جامعه تا آن حد گسترده بوده‌ که بسیاری از تازه واردین تا مدت‌ها در مظان اتهام جمعی قرار داشته‌اند.

از سوی دیگر نفوذ پر رنگ برخی وابستگان سببی و نسبی مقامات جمهوری اسلامی در مناسبات تجاری آمریکا و دسترسی آسان آنها به اقامت دائم این کشور و انباشت سرمایه‌های کلان در اختیار گروه‌هایی از این افراد، همواره به برخی شایعات در این خصوص دامن زده است.

اسناد تازه منتشر شده سازمان ضد اطلاعاتی آفریقای جنوبی متضمن این حقیقت است که سیاست استفاده از جاسوس برای جمهوری اسلامی در راستای پیشبرد اهداف این حکومت همواره دنبال شده است، اما به تازگی این سیاست با شدت بیشتری در دستور کار دیپلماسی ایران قرار گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016