شنبه 9 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سفير آمريکا در رياض: ايران هسته ای تهديدی برای عربستان سعودی است

الاخبار نوشت: سفير آمريکا در رياض مدعی شد ايران در امور کشورهای منطقه دخالت می کند و افزود تنها توافق هسته ای قابل قبول، توافقی است که تضمين کند ايران به قدرت هسته ای تبديل نمی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش پايگاه خبری «تيک»، جوزف واستفال سفير آمريکا در رياض گفت:« در آغاز، برداشت شخصی خودم را بيان می کنم. من تعجب می کنم که ايران به اين صورت آشکار در امور کشورها از جمله سوريه از طريق حزب الله و در عراق و در کشورهای ديگر مداخله می کند. من تعجب می کنم چرا موضع ديگری اتخاذ نمی کند، تا به توافق هسته ای دست يابد چون اين موضع به اين کشور کمک نمی کند که به راه حلی با پنج کشور بزرگ دست يابد. (موضع ايران) مشکلی را حل نمی کند.»

وی افزود: «از اين رو، من نمی دانم چگونه ايران درباره اين مسئله فکر می کند، اما باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا بارها تاکيد کرد اين مذاکرات برای جلوگيری از تبديل شدن ايران به قدرت هسته ای است، زيرا اين قدرت نه تنها تهديدی برای آمريکا به شمار می رود، بلکه عربستان سعودی و همه کشورهای منطقه را هم تهديد می کند و اين مسئله بر امنيت منطقه تاثير منفی دارد. از اين رو، ما اصرار داريم که آنان به سلاح هسته ای دست نيابند و اميدواريم به توافقی درباره اين مسئله دست يابيم. باراک اوباما گفت تنها توافقی مورد قبول واقع می شود که تضمين کند ايران به قدرت هسته ای تبديل نمی شود. به نظر من برای ايران دشوار است در امور کشورها دخالت کند، زيرا اوضاع اقتصادی اين کشور وخيم است. از اين رو، تحريم ها هرگز لغو نمی شود مگر آنکه مطمئن شويم ايران موافقت کرد قدرت هسته ای نشود».

واستفال در پاسخ به اين سئوال که آمريکا متهم شده است برای حمايت از برخی کشورهای منطقه برنامه هسته ای ايران را دنبال می کند آيا اين اتهام صحت دارد؟ يا واشنگتن برای مبارزه با هرگونه احتمال نظامی شدن برنامه هسته ای به اين مسئله اهميت می دهد، تصريح کرد:« من به خوبی منظورت را می دانم. من تاکيد می کنم که ما اين کار را انجام نمی دهيم تا از هر کشور به خصوصی حمايت کنيم. کشوری که در ذهنت هست می تواند از خود دفاع کند، اما ما برای برقراری صلح در منطقه ( اين کار را به عهده گرفته ايم). منطقه (خاورميانه) جايگاه اقتصادی و جغرافيای سياسی مهم دارد و اماکن مقدس در اين منطقه وجود دارد. اين منطقه از اهميت بسياری برخوردار است و نمی تواند وجود سلاح های هسته ای را تحمل کند که به از بين بردن اين اماکن و توانمندی های اقتصادی و انسانی منجر شود. از اين رو، آمريکا به برقراری صلح در خاورميانه و حل اين معضل هسته ای پايبند است و ما و رئيس جمهور آمريکا تمام توان خود را به کار خواهيم گرفت».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016