شنبه 1 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
6 اسفند» ماجرای نامه بدون امضا عليه روحانی
6 اسفند» حسن روحانی: ادامه تحريم‌ها را نمی‌پذيريم
پرخواننده ترین ها

رهبر ايران در پيام نوروزی خواستار "همدلی و همزبانی" دولت و ملت شد

آيت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ايران در پيامی به مناسبت نوروز ۱۳۹۴ شمسی، سال جديد را "سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی" ناميده است. حسن روحانی رئيس جمهوری ايران نيز در پيام نوروزی جداگانه‌ای برنامه‌های دولت در سال تازه را معرفی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ رهبر ايران در پيام ويدئويی که همزمان با تحويل سال نو از تلويزيون رسمی اين کشور پخش شد سال گذشته را "پرماجرا" توصيف کرد که همراه با چالش‌ها و پيشرفت‌هايی بوده است.

آقای خامنه‌ای با اشاره به نامگذاری سال گذشته به عنوان " عزم ملی و مديريت جهادی" گفت ملت ايران در سال ۱۳۹۳ در زمينه‌های مختلف نظير تحمل مشکلات توانست هر دو شعار را با نشان دادن "عزمی راسخ" و مديريت جهادی محقق سازد.

رهبر ايران در پيام نوروزی خود گفت که در سال جديد از جمله آرزوهايش برای مردم ايران، "پيشرفت اقتصادی، اقتدار و عزت منطقه ای و بين‌المللی، جهش‌های علمی به معنای واقعی، و عدالت قضايی و اقتصادی" است.

آيت الله خامنه ای با ابراز اميدواری درباره تحقق اين آرزوها براساس "ظرفيت ملت و سياست‌های نظام ايران" گفت در اين زمينه در سخنرانی عصر شنبه بيشتر توضيح خواهد داد.

رهبر ايران قرار است روز شنبه و مطابق رسم معمول خود با حضور در آرامگاه امام هشتم شيعيان در مشهد سخنرانی کند.

برخلاف سال‌های قبل، در پيام نوروزی تازه آيت الله خامنه ای، اشاره ای به " دشمنان" ملت ايران نشده است.

آقای خامنه‌ای در پيام سال نو خود "همکاری‌های صميمانه ميان ملت و دولت" را يکی از مهم‌ترين شروط استفاده از ظرفيت‌های ايران دانست و گفت: "اگر اين همکاری صميمانه از دو سو شکل بگيرد يقينا همه آنچه را که جزو آرزوهای ماست دست يافتنی است."

رهبر ايران با نامگذاری سال نو به عنوان "سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی"، از دولت و ملت خواسته است که به يکديگر اعتماد کنند و اين شعار را تحقق بخشند.

'مسابقه جهانی برای تفاهم با ايران'

حسن روحانی رئيس جمهوری ايران نيز در پيام نوروزی جداگانه‌ای برنامه‌های دولت در سال تازه را معرفی کرد.

آقای روحانی با اشاره به دستاوردهای مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی گفت: "امروز ديگر مسابقه برای تحريم ايران وجود ندارد، امروز مسابقه برای تفاهم با ايران وجود دارد."

رئيس جمهوری ايران در اين پيام نوروزی به "پيشرفت‌های اقتصادی" از جمله "کاهش تورم و افزايش رشد اقتصادی" در سال ۱۳۹۳ اشاره کرد و گفت: "هدف ما در سال جديد، رونق پايدار، افزايش صادرات غيرنفتی و ايجاد فرصت‌های جديد برای اشتغال به ويژه برای جوانان عزيز، تحصيلکردگان و فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاست."

همچنين آقای روحانی با قدردانی از عملکرد مردم ايران در زمينه "اقتصاد مقاومتی" گفت: "اتصال دولت و ملت و اعتماد به يکديگر تحريم‌ناپذير است."

رئيس جمهوری ايران با اشاره به اينکه "حقوق هسته‌ای ملت ايران" در مذاکرات اتمی "تثبيت" شده است گفت: "سازمان تحريم را در هم شکسته‌ايم و اين ملت در مسير اهداف بلند خود موفق خواهد بود."

ايران و کشورهای موسوم به گروه ۵+۱ (آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه، و آلمان) همچنان در حال مذاکره برای رسيدن به توافق جامع هسته‌ای هستند. در صورتی که اين توافق در مهلت مقرر صورت بگيرد برنامه اتمی ايران در ازای کاهش تدريجی تحريم‌های بين‌المللی مهار خواهد شد.

يک روز قبل، باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا با انتشار پيامی به مناسبت نوروز گفت امسال "بهترين فرصت چند دهه اخير" برای پيگيری آينده‌ای متفاوت ميان تهران و واشنگتن به وجود آمده است. آقای اوباما از مردم و رهبران ايران خواست که در مهلت باقی‌مانده توافق هسته‌ای را بپذيرند زيرا "اين فرصت شايد دوباره به زودی تکرار نشود."

آقای روحانی در ادامه پيام نوروزی خود افزود روابط ايران با همه همسايگانش بهبود يافته است: "نسبت به ساير کشورها سياست ما تنش‌زدايی و گسترش همکاری‌هاست، هم با شرق هم با غرب به ويژه کشورهای منطقه."

به گفته آقای روحانی، ايران دوستانش را در مبارزه با تروريسم تنها نگذاشته و "اين کمک را تا ريشه‌کن کردن افراطی‌گری و تروريسم در منطقه و جهان" ادامه خواهد داد.

رئيس جمهوری ايران همچنين درباره برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۱۳۹۴ گفت بايد "فضای بهتری" برای فعاليت احزاب به وجود آيد و "آستانه تحمل" بالاتر برود: "دست به دست هم دهيم مجلسی بسازيم که شايسته اين ملت بزرگ ايران است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016