چهارشنبه 26 فروردين 1394

روايت ظريف از جلسه جنجالی در کميسيون امنيت مجلس

وزير امور خارجه نگارش متن توافق نهايی را امری دشوار اما شدنی توصيف کرد و با يادآوری مواضع رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات اظهار داشت: با نسبت دادن حرف‌های غلط به ايشان برخورد می‌کنم.

وزير امور خارجه نگارش متن توافق نهايی را امری دشوار اما شدنی توصيف کرد و با يادآوری مواضع رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات اظهار داشت: با نسبت دادن حرف‌های غلط به ايشان برخورد می‌کنم.

به گزارش پايگاه خبری «تيک»، محمدجواد ظريف روز چهارشنبه در پاسخ به اينکه تا چه اندازه نسبت به توافق نهايی خوشبين هستيد، گفت: پيش بينی بسيار دشوار است؛ من احساس می‌کنم در صورتی که غربی‌ها بپذيرند که فشار و توافق با هم جمع نمی‌شود، فکر می‌کنم رسيدن به توافق دشوار نيست.

وی افزود: غربی‌ها از بين روش تحريم که طی حدود ۹ سال گذشته همين راه را انتخاب کردند و در ‌‌نهايت نتايج آن را هم ديدند و يا روش تعامل، موافقت و توافق با ايران، يکی را انتخاب و دنبال کنند و اگر انتخاب صحيح را انجام دهند، رسيدن به توافق دشوار نخواهد بود.

رئيس تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران که با ايرنا گفتگو می کرد، تاکيد کرد: البته نگارش توافق نهايی کار بسيار سختی است بخصوص وقتی قرار است نگارش بين ۶ کشور در يک سو و يک کشور در سوی ديگر باشد.

ظريف اضافه کرد: با توجه به اينکه اختلاف ديدگاه‌هايی در درون اين ۶ کشور وجود دارد، نگارش متن توافق نهايی کار بسيار دشواری است اما من اعتقاد دارم که با اراده سياسی اين کار شدنی است.

توقع داريم که همه منافع ملی را رعايت کنند

وی در ادامه اين گفت‌و‌گو درباره حضور اخيرش در جلسه کميسيون امنيت‌ملی و سياست‌خارجی مجلس و نيز جلسه‌ای غيرعلنی برای پاسخگويی به سووالات و ابهامات نمايندگان منتقد بيانيه سوئيس گفت: من همواره از انتقاد و بحث‌های سازنده استقبال می‌کنم.

ظريف درباره حاشيه‌های به وجود آمده در اين نشست‌ها افزود: در جلسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس به نمايندگان گفتم که رهبر معظم انقلاب در فرمايشات خود تاکيد کرده و به صراحت فرموده‌اند کسانی که می‌گويند من مخالف مذاکراتم، خلاف می‌گويند.

رئيس تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران تاکيد کرد: دليلی ندارد کسی که در جلسه‌ای حضور ندارد، راجع به آن ادعايی کند، به‌خصوص اينکه اين ادعا درباره رهبرمعظم انقلاب باشد، زيرا نبايد از ايشان هزينه کرد.

ظريف اظهار داشت: حتی اگر حرف درستی و راستی هم گفته شود، نبايد از رهبر معظم انقلاب هزينه کرد چه برسد به اينکه بدون اطلاع حرفی را بزنند که واقعيت ندارد؛ من به عنوان فردی که در آن جلسه بودم، وظيفه خودم دانستم که با نسبت دادن حرف‌های غلط به ايشان مقابله کنم.

وزير امور خارجه تصريح کرد: «حرف‌های بسيار نادرستی از برخی دوستان نماينده در مجلس شنيدم و تحمل خوبی هم نسبت به آن‌ها داشتم، اما آن بحث در کميسيون امنيت‌ملی و سياست‌خارجی بخاطر اينکه نسبت ناروايی به رهبرمعظم انقلاب داده شده بود و در حدی بود که خود ايشان هم در سخنرانی علنی تکذيب کردند و گفتند کسانی که اين حرف‌ها را می‌زنند خلاف می‌گويند، من ضروری دانستم که با جديت با آن برخورد کنم».

وی افزود: البته اين مسائل بدان معنا نيست که باب نقد يا گفت‌و‌گو بسته است و يا اينکه از ارادت من به نمايندگان مجلس يا کميسيون امنيت‌ملی و سياست‌خارجی کم شده است.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشورمان تصريح کرد:در‌‌ همان جلسه هم نمايندگان مشاهده کردند که من تا پايان در جلسه کميسيون امنيت‌ملی نشستم و به سخنان آن‌ها گوش کردم هرچند که فرصت نشد پاسخگوی همه سوالات آن‌ها باشم.

ظريف ادامه داد: البته حضورم در کميسيون امنيت‌ملی و سياست‌خارجی ابتکار خودم بود يعنی پيشنهاد کردم که سخنان نمايندگان را بشنوم و دو روز بعد در جلسه غيرعلنی تلاش کردم به سوالاتی که در کميسيون مطرح شده بود، جواب دهم.

وزير امور خارجه که عملکرد وزارتخانه متبوعش در کانون توجه نمايندگان مجلس قرار دارد در ارزيابی خود از روابط دولت و مجلس اظهار داشت: فکر می‌کنم بين دولت و مجلس تعامل خوبی وجود دارد، زيرا دولت يازدهم دولتی است که به مجلس احترام عملی می‌گذارد يعنی اينکه به موقع لوايح خود را به مجلس تقديم می‌کند و پس از تصويب قوانين، نظرات مجلس را اجرايی می‌کند.

ظريف ارتباط دولت با مجلس و نيز نخبگان را بسيار نزديک توصيف کرد و گفت: خواهان گفت‌و‌گو با مجلس و نخبگان برای حفظ مصالح و منافع ملی هستيم و در کنار آن توقع داريم که همه، در گفت‌و‌گو‌ها و انتقال آن به جامعه، منافع ملی را رعايت کنند.

اطلاع رئيس مجلس از تمامی جزييات مذاکرات

وزير امور خارجه با تاکيد بر اينکه رئيس مجلس شورای اسلامی به عنوان رئيس قوه مقننه در جريان روند مذاکرات هسته‌ای قرار دارد، گفت: تيم مذاکره کننده هسته‌ای روابط بسيار خوبی با رئيس مجلس دارد.

ظريف خاطر نشان کرد: با توجه به سابقه فعاليت لاريجانی در سمت نمايندگی رهبر معظم انقلاب، دبيری شورای عالی امنيت ملی و رياست اسبق تيم مذاکره کننده هسته‌ای، وی يکی از افراد صاحب نظر در موضوع مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: رئيس مجلس شورای اسلامی از تمامی جزئيات مذاکرات اطلاع دارد و تيم مذاکره کننده نيز از همفکری و راهنمايی‌های وی استفاده می‌کند و قدردان حمايت‌های وی از مذاکره کنندگان است.

نمی‌توان برای مبارزه چشم به غربی‌ها دوخت

از ظريف درباره سفر قريب الوقوع حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی رئيس‌جمهوری به اندونزی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غير متعهد‌ها سوال شد که وی گفت: اين جنبش از زمان اجلاس کشورهای آسيايی و آفريقايی در باندوگ پايه گذاری شد واکنون رياست آن به عهده ايران است.

وزير امور خارجه با يادآوری اينکه اجلاس جنبش غيرمتعهد‌ها يکی از بزرگ‌ترين تجمع‌های سياسی جهان محسوب می‌شود، تاکيد کرد: من بار‌ها به اعضای گروه ۱+۵ گفته‌ام که خود را نماينده جامعه بين المللی ندانيد زيرا ايران رياست جلسه‌ای را برعهده دارد که ۱۲۰ کشور جهان در آن عضو هستند؛ لذا اگر درباره جامعه بين‌الملل صحبت می‌کنيد، راجع به جای ديگر حرف بزنيد، يعنی ما درباره دو جامعه بين‌المللی متفاوت صحبت می‌کنيم.

وی تصريح کرد:جنبش عدم تعهد مجموعه‌ای بسيار گسترده از کشورهايی است که امکان حضور و بروز قوی در صحنه بين‌المللی را دارد.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشورمان درعين حال با برشمردن موانعی که در مسير جنبش غيرمتعهد‌ها قرار دارد، خاطر نشان کرد: منافع کوتاه مدت، متعدد و متکثر و بعضاً متضاد مانع از اين می‌شود که کشورهای عضو اين جنبش بتوانند روی موضوعات اصولی که در آن اشتراک نظر دارند، همکاری کنند که اين موضوع باعث نگرانی است.

وی ادامه داد: اين دليل سبب شده تا جنبش غيرمتعهد‌ها حتی نتواند در موضوعات مربوط به جهان سوم و کشورهای در حال توسعه، نقشی در حد چند کشور محدود پيشرفته صنعتی يا اعضای دائم شورای امنيت ايفا کند.

ظريف افزود: هرچه تماس‌ها گسترده‌تر باشد و همفکری‌ها بيشتر شود، می‌توان موضوعاتی را که کشورهای در حال توسعه و غيرمتعهد‌ها بيش از ديگران از آن رنج می‌برند، حل کرد.

وی با اشاره به تداوم افراط‌گرايی در جهان و لزوم مقابله با آن ادامه داد: درست است که موضوع افراط‌گرايی جهانی شده و در اروپا نيز دامن آن‌ها را آلوده کرده اما واقعيت اين است که بيشترين قربانی خود را از کشورهای عضو جنبش غيرمتعهد‌ها گرفته است.

ظريف، تشکيل گروه‌های افراطی بوکوحرام در نيجريه، الشباب در سومالی، داعش در عراق و سوريه و الجزاير و القاعده در يمن و افغانستان را نمونه‌ای از خشونت‌گرايی ارزيابی کرد که عملکرد آن‌ها کشورهای در حال توسعه آسيايی و آفريقايی را رنج می‌دهد.

وزير امورخارجه تاکيد کرد: ما نياز داريم بيش از اينکه چشم‌مان به کشورهای غربی برای از بين بردن گروه‌های تروريستی باشد، راه‌کاری برای مبارزه آن‌ها پيدا کنيم زيرا غربی‌ها منافع خود را پيگيری می‌کنند و نگرانی‌های ما را مدنظر ندارند.

وی تصريح کرد: حضور رئيس‌جمهوری در يک مجمع عمومی با توجه به اينکه ايران امروز سردمدار مبارزه با خشونت و افراط است و ايده رئيس‌جمهوری برای مبارزه با افراط و خشونت در جهان که در مجمع عمومی سازمان ملل نيز مورد تاييد قرار گرفته است، می‌تواند زمينه‌های مختلفی را برای هماهنگی و همکاری بين کشورهای عدم تعهد بوجود آورد.

ظريف نشست اندونزی را فرصت بسيار مناسبی برای رفع اين دغدغه‌ها عنوان کرد و گفت: در اين برهه از زمان که ما در يمن شاهد جنگ، در عراق و سوريه نگران و در افغانستان و ساير نقاط دغدغه داريم، دکتر روحانی با شرکت در اين جلسه با سران ساير کشورهای آسيايی و آفريقايی گفت‌و‌گو می‌کند.


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2009 news.gooya.com
All rights reserved for the original source