سه شنبه 1 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

اولين ريزش سال در قيمت مسکن

دنیای اقتصاد ـ بازار مسکن در شروع سال ۹۴ با اعمال شوک جديد به متعاملين، عملکرد فوق‌العاده بهتر از آنچه برای امسال پيش‌بينی می‌شد را به ثبت رساند و باعث ريزش ۱۰ درصدی قيمت آپارتمان در تهران شد. اين ميزان افت ماهانه که در يک‌سال اخير بی‌سابقه بوده، سطح کنونی قيمت مسکن در پايتخت را پس از ۱۱ ماه، بار ديگر به زير متری ۴ ميليون تومان آورد.

کارشناسان اقتصاد مسکن اواخر سال گذشته، چشم‌انداز «قيمت» در سال جديد را در دو سناريوی «خوش‌بينانه» و «بدبينانه» به ترتيب «کاهشی» و «بدون نوسان» تصوير کردند و درباره وضعيت آتی «معاملات» نيز تنها يک حالت «پايان رکود» را تخمين زدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هم‌اکنون کارنامه فروردين‌ بازار ملک، وقوع سناريوی اول، حداقل در اولين ماه سال۹۴ را تاييد می‌کند هر چند علائمی از انتهای رکود معاملاتی در آن ديده نمی‌شود.

امواج کاهش ماهانه قيمت مسکن که سال گذشته در ۶ نوبت، از ارزش ريالی آپارتمان‌های شهر تهران کاست، در فروردين امسال با «قدرت بيشتر» باز هم تکرار شد طوری که برآوردها از افت ۱۰ درصدی ميانگين قيمت کنونی واحدهای مسکونی نسبت به آخرين ماه سال گذشته حکايت دارد. در حال حاضر متوسط قيمت مسکن در تهران از مترمربعی ۴ ميليون و ۲۳۰ هزار تومان در اسفند سال۹۳ به سطح ۳ ميليون و ۸۲۰ هزار تومان در فروردين۹۴ نزول کرده است. به اين ترتيب، قيمت مسکن در پايتخت پس‌از ۱۱ ماه، بار ديگر به سطح کمتر از متری ۴ ميليون تومان ريزش کرد و تقريبا با تراز قيمت فروردين۹۳، برابر شد.

سال گذشته همين موقع، ميانگين قيمت آپارتمان در اين کلان‌شهر با ۷ درصد کاهش ماهانه، به متری ۳ ميليون و ۸۹۰ هزار تومان رسيده بود؛ اما هم‌اکنون «رکورد تعديل قيمت» به‌رغم گذشت دست‌کم ۲۰ماه از طول عمر رکود مسکن، ۳ واحد درصد بيشتر از ميانه رکود (فروردين پارسال) است. بررسی‌ها نشان می‌دهد: در بازار مسکن همواره با شروع سال جديد، دو متغير «قيمت» و «حجم معاملات» تحت‌تاثير روشن نبودن مسير برای خريدار و فروشنده، با کاهش نسبت به آخرين ماه سال قبل، همراه می‌شود اما آنچه در شروع سال جاری برای قيمت مسکن رقم خورد، بيش‌از حد طبيعی و مورد انتظار بود.

تحقيقات ميدانی و آماری «دنيای‌اقتصاد» تصريح می‌کند: ميزان کاهش قيمت مسکن و همچنين کاهش حجم خريد آپارتمان در فروردين امسال در تهران به مراتب شديدتر از آنچه در فروردين سال گذشته رخ داد، بوده است. در ۲۹روز اخير، فقط ۴ هزار و ۵۰ واحد مسکونی توسط بنگاه‌های املاک در تهران فروخته شد که اين ميزان معامله خريد ۷۰ درصد نسبت به معاملات اسفند۹۳ و ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ کاهش يافته است.

اين در حالی است که فروردين پارسال ۶۶۰۰ آپارتمان در اين کلان‌شهر فروش رفت که حداکثر ۵۳ درصد نسبت به معاملات اسفند۹۲ افت کرده بود. بنابراين مقايسه اين دو آمار از تشديد رکود معاملاتی در فروردين امسال حکايت دارد.

با اين حال، کماکان کارشناسان اقتصاد مسکن به بهبود شرايط بازار در ماه‌های آتی خوش‌بين هستند و علت سقوط بازار در فروردين ماه را ناشی از شرايط خاص از جمله «بيم و اميد» تقاضای مصرفی به نحوه تاثير تحولات سياسی و مذاکرات بين‌المللی، بر قيمت مسکن عنوان می‌کنند. متقاضيان خريد منتظر تعديل بيشتر قيمت مسکن هستند و به همين خاطر از انبوه فايل‌های فروش در بنگاه‌ها استقبال نمی‌کنند.

حداکثر ميزان کاهش ماهانه قيمت مسکن در ماه‌های سال۹۳، در ماه فروردين رقم خورد که ۷ درصد بود؛ بعد از آن حداکثر افت ماهانه از نرخ منفی۲.۵ درصد تجاوز نکرد. به اين ترتيب نزول ابتدای امسال، يک رکورد در مقايسه با تغييرات قيمت سال گذشته، محسوب می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016