5 اردیبهشت >> فرمانده نیروی دریایی: خليج عدن را ترک نمی‌کنيم و با اقتدار در منطقه هستيم

امير دريادار حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ایران با بيان اينکه نيروی دريايی با اقتدار در خليج عدن و مسير عبور و مرور کشتی‌های تجاری برای تأمين امنيت به گشت‌زنی ادامه خواهد داد گفت: "به هيچ کس اجازه نمی‌دهيم که بی دليل کشتی‌های ما را بازرسی کند."

خبرگزاری تسنيم: امير دريادار حبيب‌الله سياری فرمانده نيروی دريايی ارتش روز شنبه در برنامه من طهران شبکه خبری العالم گفت: محور گشت ناوهای نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران مطابق قوانين و مقررات بين المللی و برای برقراری امنيت کشتی‌ها است.

وی درباره تعداد ناوها و کشتی ها در هر ناوگروه اظهار داشت: ناوگروه ما معمولاً ۲ فروند ناو است البته بيشتر هم بوده و ۳ فروند و ۴ فروند هم بوده است.

دريادار سياری، تأکيد کرد که سی و چهارمين ناو گروه اعزام شده به خليج عدن "البرز" نام دارد.

* تکذيب ادعای ارسال سلاح به يمن
دريادار سياری در پاسخ به اين سؤال که آمريکا و عربستان ادعا می کنند ناوگروه ايران جهت ارسال سلاح برای انصارالله اعزام شده است، اظهار داشت: وقتی که من مأموريت ناوگروه را اعلام و منطقه حضور آن را معلوم کردم، و کاری که اکنون در حال انجام است مشخص کردم، اينها جوابی قاطع به همه آن هايی است که اين حرف ها را می زنند.

* خليج عدن را ترک نمی کنيم و با اقتدار در منطقه هستيم
وی در ادامه گفت: اين چنين نيست، و (مأموريت اين ناوگروه) کاملا مشخص است؛ يعنی چيزی نيست که قابل رصد کردن نباشد. اما اين که بخواهيم به خاطر حرف‌هايی که اين ها می زنند منطقه را ترک کنيم و امنيت کشتی تجاريمان را از دست بدهيم، نه اين طور نيست.

دريادار سياری اظهار داشت: ما در منطقه حضور داريم، امنيت کشتی هايمان را برقرار می کنيم، چون به هر صورت مسير عبور و مرور کشتی های ما است.

وی تأکيد کرد: ما که نمی توانيم مسير عبور و مرور کشتی هايمان را فراموش کنيم و کنار بياييم تا آسيب پذيری مان بالا نرود.

دريادار سياری گفت: ما با اقتدار در منطقه هستيم و گشتمان را انجام می دهيم؛ در بحث برقراری امنيت، نه تنها برای جمهوری اسلامی ايران بلکه به ديگر کشورهای جهان هم کمک کرديم.

هيچ‌گونه پيام يا هشداری از آمريکايی‌ها يا سعودی‌ها دريافت نکرديم
دريادار سياری در پاسخ به اين سؤال که آيا نيروی دريايی ايران هشداری از آمريکا درباره نزديک شدن به سواحل يمن دريافت کرده است، اظهار داشت: خير. ما به عنوان مسئولان نيروی دريايی، از سلسله مراتبمان دستور و پيام می گيريم، از جای ديگر دستور نمی گيريم، ما کار خودمان را انجام می دهيم.

دريادار سياری در باره اينکه آيا بين ايران و شناورهای دريايی آمريکايی و سعودی هيچ تماسی رد و بدل نشده است، گفت: خير. هيچ گونه تماس و برخوردی وجود نداشت و دليلی هم ندارد.

وی با اين حال گفت: البته نوعی تماس در دريا وجود دارد، هر کشتی که از کنار يک کشتی ديگر می گذرد، با هم ارتباط برقرار می کنند و مبدا و مقصد و مليت يکديگر را می پرسند. چنين ارتباطی ميان همه کشتی ها در همه عرصه های دنيا وجود دارد.

دريادار سياری در پاسخ به اين سؤال که با توجه به اعزام ناو هواپيمابر روزولت آمريکا به منطقه نزديک باب المندب، موقعيت اين ناو در مقايسه با موقعيت ناو ما چگونه است، و آيا به ناوهای ما نزديک است، می توان آن را با چشم غيرمسلح ديد، اظهار داشت: دريا بسيار گسترده است، مگر ما با چشم غير مسلح تا کجا را می توانيم ببينيم ؟ ده کيلومتر، بيست کيلومتر ؟ در دريای به اين گستردگی و با حضور تعداد بسيار زيادی ناو در دريا، همه حضور دارند.

دريادار سياری تأکيد کرد: غير از ما خيلی از کشورهای جهان هستند که در خليج عدن برای برقراری امنيت حضور دارند.

اجازه بازرسی به هيچ کس نمی‌دهيم
دريادار سياری درباره ادعای عربستان که بر اساس قطعنامه شورای امنيت، حق بازرسی کشتی های ايران را دارد، گفت: اين طور نيست. من عرض کردم که حضور ما در آب های آزاد دنيا بر اساس قوانين و مقررات بين المللی است.

دريادار سياری تأکيد کرد: ما ماموريت برقراری امنيت در خليج عدن را داريم، و بی دليل هم به هيچ کس اجازه نمی دهيم که از ما بازرسی کند، چون همه چيز مطابق قانون انجام می شود و اين چنين نيست که کسی از کشتی نظامی ما بازديد کند.

دريادار سياری ادامه داد: البته آنها حتی اجازه گفتن چنين حرف هايی هم ندارند.

اهميت باب المندب و خليج عدن
وی افزود: می دانيد که شمال اقيانوس هند و خليج عدن و باب المندب يکی از بزرگترين راههای آبی دنيا است که بيش از يک سوم تجارت جهانی دراين منطقه انجام می شود؛ يعنی عبور و مرور تمام کالاهای آسيای جنوب شرقی به سمت خليج عدن، باب المندب، دريای سرخ، کانال سوئز، مديترانه و اروپا و از جبل الطارق به سمت قاره آمريکا. اين مسير عبور کالا است. بنابراين اين مسير اصلی عبور و مرور کالا به اهميت اين منطقه می افزايد.

دريادار سياری گفت: از سال ۸۶ بحث تروريسم دريايی و دزدی دريايی در اين منطقه بوجود آمده و اين امر در بعد اقتصادی ضربات زيادی به بدنه اقتصاد جهان وارد کرده است.

دريادار سياری با اشاره به درخواست سازمان جهانی دريانوردی از کشورها برای تأمين امنيت خليج عدن تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران از اولين کشورهايی بود که به اين خواسته جهانی سازمان دريانوردی پاسخ مثبت داد، زيرا توانمندی حضور در آن منطقه را داشت؛ بنابر اين ناوگروه خود را به منطقه خليج عدن و باب المندب و قسمتی از دريای سرخ اعزام کرد که در مبارزه با دزدی دريايی فعال باشد.

فرمانده نيروی دريايی ارتش افزود: بنابراين ما از آن تاريخ که حضورمان در آن منطقه را به خاطر مبارزه با تروريسم دريايی آغاز کرديم تا امروز در آنجا حضور مستمر داريم و تا امروز ۳۴ ناوگروه اعزام کرده ايم. ما حتی چهار فقره تقديرنامه از سازمان جهانی دريانوردی به خاطر حضور مداوم در خليج عدن و مبارزه شديد با بحث دزدی دريايی، دريافت کرده ايم.

تأمين امنيت ۲۷۰۰ نفتکش و کشتی تجاری و خنثی سازی ۲۵ مورد دزدی دريايی
وی خاطرنشان کرد: نتيجه حضور مستمر ما در آن منطقه مهم جهان اين بوده است که ما تا امروز توانسته ايم بيش از ۲۷۰۰ فروند کشتی نفت کش يا تجاری مربوط به جمهوری اسلامی ايران را از اين منطقه در مقابل دزدان دريايی به سلامت عبور دهيم. همچنين نزديک به ۲۰۰ مورد با دزدان دريايی درگيری شديد داشته ايم و سه گروه از آنها هم دستگير و به مقامات قضايی تحويل شدند.

دريادار سياری گفت: علاوه بر اين، نزديک به ۲۵ مورد نيز به کشتی های ديگر کشورهای دنيا کمک کرده ايم.

دريادار سياری افزود: بارزترين نمونه کشتی متعلق به چين بود که ما اين کشتی را از دست دزدان دريائی آزاد کرديم و دزدان دريايی همچنين يک کشتی تجاری ما را خارج باب المندب و زير مدار ۱۰ درجه ربودند و ما توانستيم پس از يک درگيری ۴۸ ساعته کشتی را آزاد کنيم و برگردانيم.

ناوگروه البرز با هدف تأمين امنيت خطوط مواصلاتی در خليج عدن حضور دارد
دريادار سياری تأکيد کرد: استمرار حضور ما در منطقه نتايج خوبی داشته است که موارد فوق نمونه ای از آن است.

دريادار سياری اظهار داشت: علاوه بر جمهوری اسلامی ايران، خيلی از کشورهای دنيا که کشتی آنها در منطقه در حال عبور هستند ، در آنجا حضور دارند و با کمک همديگر امنيت منطقه را برقرار می کنند.
وی افزود: شايد ۱۰ يا ۱۵ يا ۲۰ ناو کشورهای دنيا در منطقه در حال گشت هستند و به تأمين امنيت منطقه می پردازند.

فرمانده نيروی دريايی ارتش گفت: اکنون سی و چهارمين ناوگروه ما برای تأمين امنيت خطوط مواصلاتی در منطقه حضور يافته است، و گشتهايش را طبق قوانين و مقررات جهانی انجام می دهد. حضور در درياهای آزاد برای تأمين امنيت مطابق قوانين و مقررات جهانی است.

دريادار سياری درپاسخ به اين سؤال که آيا امکان دارد ايران برای تأمين امنيت منطقه باب المندب و خليج عدن ناوهای ديگری را به آن منطقه اعزام کند، گفت: بله اين ناوگروه که بازگردد، ناوگروه بعدی به جای آن مستقر خواهد شد؛ و ما در شمال اقيانوس هند و آبهای آزاد دنيا برای برقراری امنيت در منطقه گشت می زنيم.

آمادگی رزمی صد در صدی ناوگروه ايرانی
وی افزود: کشتی‌های ما برای برقراری امنيت در آن منطقه در حال عبور هستند، و ما بايد به برقراری امنيت آنجا کمک کنيم؛ ما و اين کار را ظرف چند سال گذشته انجام داده‌ايم و محل عبور و مسير ما مشخص است، و برای تأمين امنيت منطقه لازم نيست که کسی به ما تذکر بدهد.

دريادار سياری درباره آمادگی ناوهای جمهوری اسلامی ايران گفت: قطعا ناوهای نظامی وقتی از بندر خود جدا می شوند و برای انجام مأموريت عزيمت می کنند، در آمادگی صد درصد هستند و اين ويژگی همه ناوهای نظامی است. يعنی همه چيز بايد در ناو در آمادگی صد درصد باشد.

وی افزود: بنابراين آمادگی ناوگروه های ما صد درصد است و همين موضوع در ديگر ناوها در بندر و يا محور گشت ديگر مناطق قرار دارند آمادگی صد درصد دارند و در بعد نيروی انسانی و هم تجهيزات و ساير امکانات که به آمادگی رزمی کمک می کنند، دربالاترين سطح آمادگی اعزام می شوند.

دريادار سياری در خصوص اوضاع کنونی خليج عدن، باب المندب و تنگه هرمز گفت: آبهای آزاد دنيا دريا عرصه بين المللی است. تنگه هرمز هم مانند باب المندب يکی از مهمترين آبراه های جهان است، و حدودا روزانه ۱۸ ميليون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می کند و بسياری از کشورهای دنيا نياز به اين انرژی دارند؛ بنابراين خطوط تجاری آنها در آنجا کاملا برقرار است و امنيت در منطقه برای آنان بسيار حائز اهميت است.

به هيچ وجه اجازه ناامنی در منطقه را نمی‌دهيم
وی افزود: همانطور که هميشه اعلام کرده ايم، تنگه هرمز، و شمال اقيانوس هند در محدوده دريای عمان به عنوان مناطقی که در آنجا حضور داريم، امنيت آنها را برقرار کرده‌ايم و همچنان برقرار می کنيم و به هيچ وجه اجازه نمی دهيم که ناامنی به وجود بيايد و بلکه با هرگونه عامل به وجود آورنده ناامنی مبارزه می‌کنيم.

دريادار سياری اظهار داشت: ما همواره در همه رزمايشها اعلام کرده ايم که ما در برقراری امنيت تنگه هرمز که يکی از مهمترين آبراه های جهان است، جديت تمام به خرج می دهيم و امنيت آنرا تا کنون حفظ کرده‌ايم و حفظ هم خواهيم کرد و اجازه نمی دهيم که ناامنی در آنجا به وجود بيايد.

وی افزود: آن ها گفته‌اند سواحل يمن؛ سواحل يمن در کنار آب های آزاد دنياست، مگر می توانند در آب های آزاد دنيا چنين کاری کنند؟ ... اين طور نيست ..

* حضور ايران در خليج عدن ربطی به حمله عربستان به يمن ندارد
دريادار سياری در پاسخ به سوالی درباره اعزام تعدادی از کشتی‌های جنگی ايران به شمال دريای عرب و خليج عدن همزمان با تجاوز نظامی عربستان به يمن و ادعای طرف مقابل که هدف از اعزام اين کشتی‌ها همان بحث‌های مربوط به يمن می باشد، تصريح کرد: اين برداشت که جمهوری اسلامی ايران همزمان با حمله عربستان به يمن ناوگان خود را به سمت خليج عدن اعزام کرده است، درست نيست. فکر کنم از سال ۸۶ تاکنون در منطقه شمال اقيانوس هند، خليج عدن و تتگه باب المندب و دريای سرخ حضور داريم و علت حضور ما هم در اين منطقه وسيع و گسترده بنا به دليل مهم بودن اين منطقه است.

وی افزود: اما در منطقه شمال اقيانوس هند که منطقه وسيعی است، امکان به وجود آمدن ناامنی و تروريسم دريايی وجود دارد اما بالاخره همه کشورهای همسايه در شمال اقيانوس هند بايد با توجه به وزن ژئوپولوتيکی خود، در دريا حضور داشته باشند و با کمک همديگر امنيت را برقرار کنند. همين موضوع در ارتباط با خليج عدن نيز وجود دارند به دليل آنکه يکی از آبراه های مهم جهان است و تجارت جهانی در آنجا جريان دارد؛ آنجا هم امنيت بايد برقرار باشد.

وی ادامه داد: اگر کشورهای ساحلی منطقه خليج عدن نمی توانند امنيت آنجا را برقرار کنند، مانند کشورهای يمن، جيبوتی، سومالی و اريتره که نيروی دريايی قوی ندارند، با توجه به اينکه اين منطقه يک منطقه بين المللی است کشورهای ديگر که توانمندی دارند بنا به درخواست سازمان جهانی برای تأمين امنيت در آنجا حضور دارند.