دوشنبه 14 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: محدود کردن هنر نيست، مصون کردن هنر است

رييس جمهور نشاندن نور ايمان در دل فرزندان را مهمترين رسالت معلمان دانست و گفت: همه معلمان ما بايد معلم آموزش و معلم پرورش باشند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی روز دوشنبه در آيين نکوداشت مقام معلم با اشاره به رسالت سنگين آموزش و پرورش اظهار کرد: محدود کردن هنر نيست، مصون کردن هنر است و بايد همه تلاش ها برای آموزش و تربيت جوان هايی توانمند، قدرتمند و مصون متمرکز شود و اين بار سنگين بر عهده معلمان و آموزش و پرورش است.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اينکه دولت در سال‌های ۹۲ و ۹۳، به ترتيب ۱۱۲ و ۱۰۷ درصد بودجه آموزش و پرورش را اختصاص داده است، گفت: دولت در حالی که با کسری بودجه، تحريم ها و کاهش بهای نفت مواجه بوده، اما کوشيد تا حد امکان نه تنها بودجه مصوب را پرداخت کند، بلکه آن رقم را افزايش بدهد.

روحانی افزود: اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۰، ۱۲ هزار ميليارد تومان بود که اين رقم امسال به ۲۴ هزار ميليارد تومان رسيده است. همچنين سال ۹۲ بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار ميليارد تومان بود که ما عملا ۱۷ هزار ميليارد تومان پرداخت کرديم، يعنی ۱۱۲ درصد و سال ۹۳ نيز بودجه مصوب ۱۹ هزار ميليارد تومان بوده که ما عملا ۲۱ هزار ميليارد تومان پرداخت کرديم.

رييس جمهور همچنين در ادامه با گراميداشت ياد و خاطره شهيد مطهری اظهار کرد: اولين درسی که شهيد مطهری به ما آموخت، گذشت و آزادگی بود. شهيد مطهری به ما آموخت که چگونه بياموزيم، عالم شويم و اخلاق اسلامی داشته باشيم و از خود بگذريم.

رئيس‌جمهور گفت: کتاب داديم ، دانشجو پذيرفتيم ،استاد فرستاديم و به هيچ عنوان به فکر انحصار علم نبوديم.

روحانی در مراسم سی ويکمين دوره بزرگداشت مقام معلم افزود: غرب ايرادش اين است که هر علم و دانشی را که دراختيار دارد اول به دنبال انحصار است و‌ به خاطر منافع مادی در اختيار ديگران قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد:‌ يک وقتی درسالهای پيش من با کسی صحبت می کردم که در کار نساجی بود پرسيدم که چر ا نساجی شما مثل فلان کشور نمی شود ؟ پاسخ داد ما همه چی بلديم اما يک مرحله فينيشينگ است که اين را به ما ياد نمی دهند . گروگان می گيرند برای سلطه علمی ، اقتصادی ، و حتی بالاتر سلطه سياسی و آن را نزد خود نگه می دارند .

وی ادامه داد: ‌اما اخلاق ما مسلمانان‌ها اين‌گونه نبوده و علم و دانش را رايگان و بی منت بدون اينکه بخواهيم آن را به يک اهرم فشار و قدرت تبديل کنيم در اختيار همه گذاشتيم .

رئيس جمهور گفت: معلمان هم افتخار ما و هم آموزگار ما هستند و به ما خواندن ، نوشتن ، فهم مسائل ، جهان بينی و راه تحقيق را ياد دادند و هم درس اخلاق و دين به ما آموختند. ما همه چيز را بايد سر جای خود ببينيم، تعليم و ترويج دين، بيان دين و ترويج اسلام بر عهده شماست.

وی گفت:‌ همه معلمان در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ‌در حوزه‌ها که جای خود دارد، رسالت‌شان فهم و تبيين بهتر دين است اما نمی‌شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی؛ در اين شرايط سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی افزود‌: به يک قوه قهريه که برای اين کار ساخته شده است و بايد آن را اجرا کند و قوه قهريه نظام است و دستبند و کلت همراهش دارد، بگوييم تو هم بيا اجتهاد کن، تو هم حوزه علميه هستی خب در اين شرايط بايد هر کسی وظايف خودش را انجام بدهد.

روحانی گفت: اصلاح و تقويت نظام به اين است که هر کسی کار خودش را درست انجام بدهد ما کار خود را انجام نمی‌دهيم و می‌خواهيم کار ما را ديگری انجام دهد و کار ديگران را می‌خواهيم انجام دهيم و اين نمی‌شود و در اين شرايط هيچ وقت به جايی نمی‌رسيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: يکی از جاهايی که بايد توقع داشته باشيم و درخواست کنيم و بايد آن را وظيفه معلمان بدانيم مسئله پرورش، اخلاق، تعليم و بيان مسائل دينی است.

وی افزود: لازم نيست ما يک کلاس بگذاريم و بگوييم اين ساعت راجع به خداشناسی است؛ همان معلم رياضی ، فيزيک ، هندسه و شيمی يک کلمه به موقع درباره خداشناسی بگويد اثرش بيشتر از يک ساعت حرف زدن است.

رييس‌جمهور ادامه داد: ‌به ويژه معلم‌هايی که در مدرسه نفوذ دارند، ‌حالا ما وقتی مدرسه می‌رفتيم اين‌گونه بود و اکنون ممکن است تغيير کرده باشد و به معلم رياضی بيشتر احترام می‌گذاشتيم و آن موقع فکر می‌کرديم معلم رياضی با سوادتر است و اثر معلم رياضی بيشتر از معلم فارسی بود. در حالی که رشته معلم فارسی ، ‌انشاء‌ يا معلم املاء بيشتر تناسب داشت که درباره دين و اخلاق صحبت کند اما آن معلم رياضی اگر يک کلمه راجع به دين و اخلاق می گفت موثرتر بود.

وی گفت: هرجايی در هر کلاسی و مدرسه‌ای و در هر جمعی يک نفر به خاطر اخلاق و سوابق و دانش ممکن است نفوذ بيشتری داشته باشد؛ رسالتش سنگين‌تر است آن آدمی که نفوذ بيشتری در دل جوانان ما دارد رسالت سنگين‌تری دارد.

وی افزود : ما بايد نور ايمان را در دل بچه‌ها بنشانيم و اين بزرگترين خدمت ماست.

روحانی با بيان اين‌که «روز معلم روز خاطره برای همه ماست»، افزود: اين روز،‌ روز افتخار برای همه ملت ايران است؛ چراکه هر آن‌چه داريم از معلمان خودمان است.

وی همچنين با اشاره به اهميت سال‌های اول مدرسه به‌ويژه دوران ابتدايی و خاطرات شيرين دوران دبستان گفت: ‌در سال‌های اوليه دبستان، اولين ياری که انسان می‌بيند معلم است در اين دوران انسان پدر جديد خود را می‌بيند. آن پدر دوم را وقتی آدم در کلاس درس می‌بيند، حس می‌کند، با وی حرف می‌زند و به وی خو می‌گيرد چقدر تأثيرگذار است.

وی گفت: چقدر مهم است که گوش دانش‌آموز به زنگ باشد که چه وقت از کلاس خلاص می‌شود يا نگاهش به دهان و سخن شيرين معلم باشد که بگويد خدا کند کلاس تمام نشود. همه معلمان ما بايد معلم آموزش و معلم پرورش باشند. ما نبايد يک معلم آموزش درست کنيم که علم را آموزش دهد و يک معلم پرورش دهد و اخلاق را به ما بياموزد.

رئيس جمهور گفت: انديشمندان ، دانشمندان و بزرگان ما و کشورهای اسلامی در قرون متمادی علم را بدون هيچ منتی به غرب صادر کردند. معلم بايد جايگاهی داشته باشد که يک دانش‌آموز بتواند سفره دلش را پيش او باز کند و درد دلش را به او بگويد و معلم بتواند مانند پدر و مادر، دلسوزانه او را هدايت کند. برای همه ما هفته و روز معلم روز خاطره‌هاست و از روز اولی که به مدرسه رفتيم و با نخستين معلمی که برخورد کرديم و همه محيط کلاس‌ها و مدرسه تا خود دانشگاه همه برای ما خاطره است.

وی افزود: خود بنده هم در دانشگاه استادی داشتم که هميشه بيش از تعداد رسمی دانشجويان سر کلاس او حاضر می‌شدند و هميشه بعد از پايان زمان کلاس ۳۰ تا ۴۰ دانشجو دور او را می‌گرفتند و استاد را دوست داشتند و خيلی از اساتيد اين‌گونه بوده‌اند و هنوز هم چنين اساتيد ارزنده‌ای وجود دارند. البته حوزه‌های علميه سبک و سياق متفاوتی با دانشگاه‌ها دارد. به نظر من هيچ کلاس درسی از نظر عواطف ، محبت ، نزديکی و آزادی مثل کلاس‌های درس حوزه‌های علميه نيست. البته منظور من حوزه‌های علميه قديم است. در قديم در حوزه‌های علميه شاگرد سر کلاس با استاد به گونه‌ای جدی بحث می‌کرد که اگر کسی آنان را نمی شناخت تصور نمی‌کرد بحث علمی شاگرد و استاد جريان دارد. البته برای استاد احترام قائل بودند و دست او را نيز می‌بوسيدند اما در مقام نقد و بحث علمی کاملاً کلاس آزاد بود و در محيط حوزه های علميه کلاس های درس با آزادی کامل توأم بود.

وی گفت: اين که فکر می‌کنند آزادی تحفه ای است که از غرب آمده اصلاً اين طور نيست.

روحانی افزود: علم و دانش از زمانی که اسلام آمده تا قرن ها در قبضه مسلمانان بوده و تا قرن ها کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش دنيا بودند که از آن جمله می توان به مراکز علمی بزرگی مانند دانشگاه بغداد ، جندی شاپور و اندلس اشاره کرد. انديشمندان ، دانشمندان و بزرگان ما در قرون متمادی علم را بدون هيچ منتی به غرب صادر کردند.

وی گفت: بايد نور ايمان را در دل بچه‌ها بنشانيم، اين بزرگ‌ترين خدمت ماست بايد فرزندان جامعه را عالم و متدين کنيم. اگر بچه‌های ما امام علی (ع)‌ را بشناسند به طور طبيعی عاشق مولا شوند نيازی نيست که برای آنان از عشق به مولا حرف بزنيم بايد زندگی و راه امام علی (ع) را بگوييم. آن بزرگمردی که اين همه به علم و دانش احترام گذاشت، آن کسی که شاگرد بزرگ رسول اکرم (ص) بود، اگر اسلام چيزی نداشت جز يک معلم و يک شاگرد، برای عظمت اسلام بس بود، برای افتخار اين دين بزرگ بس بود که معلمی مانند رسول اکرم (ص) ‌و دانش‌آموزی مانند امام علی (ع) دارد. حالا که روز زينب (س) است کجا می توان بانويی با اين همه عظمت پيدا کرد، استثنا کنيم مادرشان را، ببينيم مانند زينب را در تاريخ پيدا می‌کنيم؟ چه روح بلندی، عظمتی، بيان و قدرتی داشت، ايمان چه می‌کند! تمام قدرت حاکمه روبه‌روست و ظاهرا پيروز شده اند، همه عزيزانش جلو چشمشان شهيد شدند و بدتر از همه برخلاف همه قوانين آن زمان حتی جاهليت سرهای بريده را به نيزه زدند، اينکه فرمودند «ما توهمت يا شقيق فؤادی کان هذا مقدراً مکتوباً»، آنکه می دانست امام حسين را شهيد می کنند، شب عاشورا قبل از عاشور می‌دانست روايت پيامبر را شنيده بود، اينکه برای زينب کبری مهم نبوده، چرا فکرش را نمی کرده؟ وقتی سر بريده را به نيزه زدند، اينکه در جاهليت ممنوع و برخلاف عرف بود و سر فرزند پيامبر را به نيزه زدند اين جملات را فرمودند ما توهمت ... .

وی افزود: حضرت زينب(س) سخنرانی را ادامه می دهد در مجلس عبيدالله و يزيد و سخنرانی کرد و در پاسخ سرزنش های يزيد گفت ما رأيت الا جميلا نبايد به اين خانواده و بانو افتخار کنيم؟ اين بانو معلمه بزرگ تاريخ ما نيست نبايد درس زندگی از او ياد بگيريم؟ اين عظمت وروح بلند اينجا در حضور يزيد و آن همه مهمان، چقدر قشنگ سخنرانی کردند .

روحانی با اشاره به برخی از اين سخنان افزود: اين شهامت، اين بيان و جملات زيبا، هم علم و دانش، قدرت روحی و هم شهامت آخرين مرز تربيتی ما اينجاست؛ بايد بتوانيم دختری شبيه زينب (س) در کلاس درسمان و فرزندی مثل امام حسين(ع) و حضرت علی اکبر(ع)، شهدای صدر اسلام و مرز بالای آن امير(ع) و رسول خدا (ص) که مرزهای اخلاق ماست (تربيت کنيم)، مرز اخلاق، ايمان، شهامت و شجاعت ما امير (ع) و زينب کبری (س) است.

وی با اشاره به اينکه ممکن است گفته شود چه کسی به جايگاه حضرت زينب (س) و يا اميرالمؤمنين (ع) می رسد؟ گفت: نمونه کوچک شاگرد شاگرد اينها، علامه شهيد مطهری بود، علامه شاگرد همين ها بود.

روحانی افزود: نخستين درسی که شهيد مطهری به ما آموخت گذشت بود، شهيد مطهری انسانی با استعداد بود و چنانچه در قم می ماند می دانست که مرجع عاليقدر تقليد می شود زيرا ايشان از هر نظر سرآمد بود. با اين حال ايشان قم را رها کرد و به تهران آمد، هجرت از قم به دانشگاه تهران يک گذشت بود برای کسی مثل شهيد مطهری؛ زيرا بسياری از مقامات و جايگاههای ظاهری را که برايش بود رها کرد چون احساس می کرد حضورش در دانشگاه تهران، در ميان جوانان و دانشجويان ضرورت دارد و لازم است دين را بياموزند. سخنرانی‌ها و حضور شهيد مطهری بسيار مؤثر بود بطوريکه سال ۴۹ که من دانشجوی حقوق دانشگاه تهران بودم وی برای سخنرانی دعوت شده بود و من يادم هست که چقدر آن سخنان مؤثر بود و مطالب و بحثهايی که مطرح کرده بود، در ميان دانشجويان تا روزها و ماهها نَقل زبانها بود. شهيد مطهری هيچ وقت جلوی کسی را برای سؤال و بحث نگرفت و اگر کسی سؤال تندی هم می کرد او با کمال متانت جواب می داد حتی اگر عليه دين و يا وجود خدا صحبت می کرد عين اخلاقی که امام صادق (ع)‌ داشت ؛ مگر در کلاس درس ايشان افراد بی دين و با افکار و مذاهب مختلف حضور نداشتند و سؤال نمی کردند؟ شهيد مطهری به ما آموخت که چگونه بياموزيم و عالم شويم و متخلق به اخلاق اسلامی شويم و از خود بگذريم و هر بيماری جامعه را که روح و روان جامعه را آزار می دهد بشناسيم و برای درمان آن داروی لازم را بفهميم و بدانيم و تجويز کنيم.

وی در ادامه به بيان خاطرات مشترکی از شهيد مطهری پرداخت و گفت: او مردی بود با شهامت، آزادمرد و با غيرت دينی ، او برای اسلام می جوشيد و می خروشيد و بحثی را مطرح می کرد که برای جامعه لازم می دانست. هنگامی که کتاب مسئله حجاب را نوشت چه توهينها که به او نکردند با اينحال شهيد مطهری اصلاً تکان نمی خورد و همان راه را ادامه می داد راهی که می فهميد درست است و بايد ادامه می داد. اينها همه افتخارات و سرمايه های شماست ؛ از رسول معظم اسلام (ص) گرفته تا اميرالمؤمنين (ع)‌ و زينب کبری (س) سرمايه های بزرگ ما هستند چه کسی اينها را دارد؟ اينها افتخار ماست ،‌ هيچ ملتی اين همه الگو و سرمايه معنوی ندارد که بتواند استفاده کند. مردم ما آماده و عاشقند و به دين و مذهبشان و به خاندان رسالت افتخار می کنند و اين خيلی ارزشمند است.

رئيس جمهور گفت: زمين برای ما صاف شده است و ما بايد از اين شرايط بهره‌برداری و به جلو حرکت کنيم. می خواهم از وزير محترم و همه مسئولان و مديران کل آموزش و پرورش تشکر و سپاسگزاری کنم، کم و بيش آشنا هستم کار خوبی آغاز شده است و روز به روز اين کار را بايد در حوزه‌های مختلف جلو ببريم.

وی گفت: اينکه کلاس درس ما کجا باشد، چطور فکر کنيم و چه دروسی را مطالعه کنيم، همچنين بايد بررسی کنيم که در جاهايی چند درس اختياری در نظر بگيريم؛ اينکه کجای کتاب همين متن باشد و کجا کتاب را آزاد بگذاريم. دانش آموزان شما گاهی اوقات به برخی امور در سطحی وسيع دسترسی دارند، از طريق گوشی تلفن همراه و اينترنت و امروز شرايط فرق کرده است؛ همچنين شرايط تحقيق برای جوانان ما آسان شده است. فضای مجازی می تواند مانند شمشير دولبه عمل کند و اينکه بايد مراقبت کرد و از وظايف مهم آموزش و پرورش اين است که چگونه جوانان ما از اين ابزار درست استفاده کنند. البته يک طرف خانواده است، طرف ديگر مدرسه، يک طرف هم گروه های ديگر و رسانه قرار دارد، رسانه داخل خانه را که ما نمی دانيم چيست به قولی اينکه اين جعبه مارگيری به کجا وصل است ما نمی دانيم.

رئيس جمهور گفت: گاهی اوقات در مدارس سخت گيری هايی می کنيم که نمی دانم دليلش چيست. نمی گذاريم دانش آموز در کلاس، زبان ياد بگيرد خب او که می داند زبان لازمه زندگی امروز است، عقلش می رسد، به کلاس خصوصی می رود. چيزی نيست که به زور بگوييم بايد يک زبان آن هم زبان فارسی را ياد بگيری و هر جا هم رفتی به طرف مقابل بگويی که شما مشکل داريد که فارسی نمی فهميد. امروز برخی از زبان ها زبان علم است که بدون مجهز شدن به آن زبان راه به اعماق علم نمی يابيم. کما اين که اگر کسی به زبان عربی مسلط نباشد با فارسی نمی تواند در اعماق دين سير کند، اين زبان ويژگی هايی دارد که اگر قرآن را با ترجمه فارسی ۱۰ بار هم بخوانيم با کسی که به زبان عربی مسلط است زمين تا آسمان فرق می کند. البته حداقل ترجمه قرآن را بايد داشته باشيم.

وی گفت: در زمينه هنر ما برخی چيزها را می گوييم نبايد باشد، شايد هم مدرسه وقت اين کارها نباشد ولی جوان ما هنر را دوست دارد و می رود فلان کلاس؛ اين نيست که شما بتوانيد دستش را ببنديد. اگر در آن کلاس را هم دو قفله کنيد در خانه خودش يا در خانه دوستش سه چهار نفره کلاس می گذارند. راه برای يادگيری منحصر به فرد نيست، خانواده، رسانه ها، فضای مجازی و کلاس های ديگر وجود دارند، جامعه هم که سر جای خودش کلاس عملی برای نوجوان است. بايد بررسی کنيم که چگونه می توانيم ارتباط برقرار کنيم و چگونه آموزش و پرورش می تواند نقش رهبری را بازی کند. هميشه دنبال اين هستيم که جوانان را محدود کنيم، البته گاهی اوقات محدوديت لازم است اما بالاتر از محدوديت، مصون کردن است. اين‌که شما بتوانيد جوان را آنچنان با قدرت و توانمند بار بياوريد که مصون باشد مهم است.

وی افزود: همه کسانی که خارج از کشور بودند عرض بنده را تصديق می کنند در محيط خارج در اروپا و آمريکا، قبل از انقلاب و شرايط آن زمان، بچه های مسلمان هم جلسه می گذاشتند و هم تبليغ دين می کردند و دعای کميل می خواندند در عاشورا هم سينه زنی می کردند نه در اتاق در بسته بلکه در خيابان صد بار می رفتند و مجوز پليس می گرفتند. آنان مصون بودند و محيط در وجودشان تأثير نمی گذاشت.

رئيس‌جمهور با تأکيد بر اين‌که «به دنبال تحصيل نوجوانان و جوانان با هزينه کمتر اما کيفيت بالاتر هستيم» گفت:‌ اگر بتوانيم جوانان را توانمند و مصون تربيت کنيم، هنر کرده‌ايم. در قبل از انقلاب هم مدارس غيردولتی داشتيم که خيلی از مسئولان کشور در اين مدارس تربيت شدند. ‌شهيد بهشتی هم مدرسه دين و دانش را در قم راه‌اندازی کرد و مدارسی مانند مدرسه علوی از اين دسته مدارس بودند که انسان‌ها را پرورش دادند و خيلی از مسئولان ما پرورش يافته اين مدارس هستند. بايد شرايط را احساس کنيم و بدانيم بار سنگينی بر دوش ما قرار دارد.

وی با تأکيد بر اين‌که «بايد مدارس آموزش و پرورش به‌تدريج و قدم به قدم از حالت دولتی بودن خارج شوند» گفت:‌ اکنون سهم مدارس غيردولتی ۱۰ درصد است اما بايد به ۱۲ ، ۱۵ و ۲۰ درصد برسد و در کنار آن آموزش را خريد خدمت کنيم. می خواهيم جوانان را تربيت و عالم کنيم و به آنها مهارت زندگی را هم بياموزيم و اين کار را می توان با خريد خدمت هم انجام داد. می توان مدرسه را به جمعی مانند تعاونی معلمان واگذار کرد و تربيت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دانش آموز را به آنها داد و آموزش و پرورش هدايت، نظارت و برنامه کلی را عهده دار باشد. اگر سرانه دانش‌آموز يک ميليون تومان باشد، با خريد خدمت اين امکان وجود دارد که هزينه مثلا تا ۷۰۰ هزار تومان کاهش يابد اما با کيفيت بالاتر تربيت انجام شود.

وی با اشاره به اين‌که «بايد از تجربيات جهان در زمينه آموزش و پرورش بهره گرفت» گفت: ‌اگر از روز اول آموزش در کنار مهارت‌آموزی در مراکز صنعتی انجام شود الگوی نوجوان تغيير خواهد کرد.

روحانی افزود: ‌در گذشته دانش آموز پليس می‌ديد می گفت می خواهم در آينده پليس شوم، هواپيما می ديد می گفت می خواهم خلبان شوم، ‌مادر بزرگش بيمار می شد می گفت می خواهم پزشک شوم. نوجوان الگوها را می‌ديد و می خواست به آنها برسد اما اگر دانش آموز در کنار مؤسسه صنعتی باشد از اول می گويد می خواهم مهندس شوم. ما می‌دانيم که معلمان ما و آموزش و پرورش ممکن است از لحاظ معيشتی و زندگی مادی و اقتصادی مشکلاتی داشته باشند.

وی افزود: دولت به عنوان خادمان شما (معلمان) است و ما جدا از شما نيستيم و ما هم به هر حال شاگردان همين معلمان جامعه هستيم و همه تلاش دولت اين بوده است که در حد توان کمک کند. البته اين دولت حق اعتراض را نيز هميشه برای تمام قشرها و اصناف محفوظ دانسته است و به رسميت می شناسد. شما ديديد که امسال نخستين بار کارگرها به خيابان آمدند و تظاهرات و راهپيمايی کردند که در ده، پانزده سال اخير سابقه نداشته است البته در سال‌های اول انقلاب چند سالی آمدند و ديگر بسته شد با من نيز مشورت کردند گفتند می آيند در خيابان حرف خود را می زنند و موردی نيز مطالبه و اعتراضی دارند، ما بايد تحمل و فضا را باز کنيم. من در مورد معلمان نيز حق اعتراض را به رسميت می شناسم چون معلمان، آموزگار، استادان و بزرگان ما و مورد احترام همه ما هستند و ما هم می‌دانيم مشکلاتی داريم و آنها نيز می دانند ما مشکل داريم اما در عين حال اين دولت در حد توانش به نظرم کار زيادی انجام داده است که شايد در حد مطلوب نباشد. اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ ، دوازده هزار ميليارد تومان بود، در سال ۱۳۹۴ يعنی امسال آن چيزی که در بودجه تصويب کرديم به جای ۱۲ هزار ميليارد تومان ۲۴ هزار ميليارد تومان است.

وی ادامه داد: يعنی از سال ۹۰ تا ۹۴ ما اعتبارات آموزش و پرورش را به بيش از دو برابر افزايش داديم ممکن است بگوييد که تعداد معلمان نيز دو برابر شده است در حالی که اين گونه نيست تعداد معلم و کارکنان و تعداد دانش آموزان نيز خيلی تغيير نکرده است. تعداد دانش آموز در سال ۱۳۹۰ ، يازده ميليون و ۳۴۹ هزار نفر در سال ۹۳ يعنی سال گذشته،‌ ۱۱ ميليون و ۳۸۷ هزار نفر بوده است که يک مقدار بيشتر شده است اما به هرحال همان ۱۱ ميليون و خرده ای است؛ پس تعداد دانش آموزان تغيير چندانی نکرده است. تعداد معلمان نيز خيلی تغيير نکرده است يعنی ۹۴۹ هزار نفر بود اکنون يک ميليون و خرده ای شده است و نزديک هم هستند اما در عين حال ما بودجه را دو برابر افزايش داديم.

رئيس‌جمهور گفت: اواسط سال ۹۲ که اين دولت مسئوليت را برعهده گرفت بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار ميليارد تومان بود اما اکنون بيش از ۱۷ هزار ميليارد تومان پرداخت کرديم يعنی ۱۱۲ درصد پرداخت کرديم با اينکه بودجه بعضی از دستگاه‌ها را ۸۰ و خرده ای يا ۹۰ درصد پرداخت کرده ايم اما بودجه آموزش و پرورش ۱۱۲ درصد پرداخت شده است. در سال ۹۳ بودجه مصوب ۱۹ هزار ميليارد بود اما عملاً ما بيش از ۲۱ هزار پرداخت کرديم يعنی آنچه ما پرداخت کرديم با مصوب، ۱۰۷ درصد پرداخت کرده ايم يعنی ما بيش از مصوب پرداخت کرده ايم. بودجه ما در سال ۹۳ آنچه حاصل شده ۱۷۴ هزار ميليارد تومان بود اين در حالی است که مصوب ما ۲۱۱ هزار ميليارد تومان بود ما نتوانستيم اعتبارات را تأمين و نتوانستيم منابع مورد نياز را استحصال کنيم و از ۲۱۱ هزار ۱۷۴ هزار توانستيم درآمد داشته باشيم. در عين حالی که اين کسری را داشتيم نه تنها ۱۰۰ درصد بودجه آموزش و پرورش را پرداخت کرديم بلکه بيشتر يعنی ۱۰۷ درصد پرداخت کرديم و اعتباری که ما امسال در بودجه گذاشتيم دو برابر سال ۹۰ است. علاوه بر اين در دولت تصويب کرديم ۶۹۰ ميليارد تومان پول برای مواردی که مطالبات فرهنگيان است در اختيار آموزش و پرورش گذاشتيم البته ممکن است باز هم کسر باشد.

وی افزود: در شرايطی که ما کسری داريم و از سال گذشته قيمت نفت به نصف تقليل پيدا کرد، در شرايطی که ما در تحريم هستيم، اما همه توان خود را به کار ربرديم تا بتوانيم به آموزش و پرورش ادای دين کنيم. ما همه مديون آموزش و پرورش و معلمان هستيم و همه ما می دانيم دغدغه زندگی در کلاس درس تأثيرگذار است و ما اين را می فهميم و درک می کنيم و هر چه معلمان آسوده خاطرتر از لحاظ معيشتی باشند به طور طبيعی کلاس‌ها بهتر برگزار و با نشاط و توان بيشتر کارها پيش برده می شود. ما در اين شرايط همه بايد دست به دست بدهيم اين راه را ادامه بدهيم و به مقصد برسيم شرايط ما شرايط مطلوب نيست اما شرايطی است که مردم ما الحمدلله هم بااميدند هم بانشاطند و دولت نيز در بسياری از موارد بر مشکلات فايق آمده و يا در حال فايق آمدن است.

وی افزود: البته هنوز تحريم وجود دارد و هنوز مذاکرات هسته ای ما به پايان نرسيده است و ما وسط راه هستيم ما هنوز در شرايطی هستيم که قيمت نفت برای ما غيرقابل قبول است و به نصف قيمت، نفت را می فروشيم،‌ در شرايطی هستيم که منطقه و اطراف ما ناآرام است اما در عين حال مردم ما اينقدر خوب و باصفا و با شرايط و ويژگی‌های کشور و منطقه آشنا هستند.

رئيس جمهور گفت: هر استانی که می رويم با حضور، استقبال و ميهمان نوازی مردم روبه‌رو می شويم و به هر استانی که می رويم همين حالت را دارد، از جمله آموزش و پرورشی‌ها، معلمان و دانش آموزان با نشاطی که می بينيم همه اينها نشان‌دهنده آن است که ما شرايط را حس و درک می کنيم.ان شاء الله در اين شرايط دست به دست هم خواهيم داد از اين گردنه ها و پيچ ها هم عبور خواهيم کرد از اينها در طول تاريخ زياد ديديم و از اين نيز عبور می کنيم. ان شاء الله خداوند از ما خشنود و راضی باشد و مردم ما نيز از ما راضی باشند و همه ما خدمتگزار مردم باشيم و بتوانيم رضايت خداوند متعال را جلب کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016