شنبه 26 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

عامل بمبگذاری در ماراتن بوستون به مرگ محکوم شد

150515191405_sp_tsarnaev_624x351_reuters.jpg
به گزارش بی‌بی‌سی٬ هیات منصفه دادگاهی در آمریکا جوهر سارنایف، عامل بمبگذاری ماراتن بوستون را به مرگ محکوم کرد.

او به اعدام با تزریق سم محکوم شده است.

هیات منصفه پس از ۱۴ ساعت بحث و تبادل نظر رای به اعدام آقای سارنایف داد. ۵ مرد و ۷ زن اعضای هیات منصفه را تشکیل می‌دادند.

ماه گذشته میلادی دادگاه، آقای سارنایف را در همه ۳۰ اتهامی که علیه او مطرح شده بود، مجرم شناخت.

بستگان قربانیان این حادثه به هنگام قرائت رای دادگاه گریه می‌کردند. اما بر اساس گزارشها در چهره آقای سارنایف که سر خود را پایین نگه داشته بود، هیچ احساسی دیده نمی‌شد.

هیات منصفه ۱۲ عامل را که بر اساس آنها می‌توانستند رای به حکم اعدام دهند را مشخص کردند. در عین حال وکلای مدافع ۲۱ مورد را ارائه کرده بودند که به عقیده آنها می‌توانست حکم کمتری را برای موکلشان به دنبال داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وکلای آقای سامرنایف می‌گویند که پرونده موکلشان باید از بوستون (در ایالت ماساچوست) به جای دیگری منتقل شود. به گفته آنها موکلشان در این شهر نمی‌تواند یک محاکمه عادلانه داشته باشد.

ممکن است درخواست تجدید نظر در حکم آقای سارنایف سالها طول بکشد.

وکیلان آقای سارنایف نقش او را در این بمبگذاری منکر نشده اند، اما پیشتر گفته بودند که عامل اصلی این رخداد، برادر بزرگتر او بود که جوهر را مجبور به مشارکت در بمبگذاری کرد.

یکی از محکم‌ترین شواهد، ویدئویی بود که در آن جوهر سارنایف موقع گذاشتن یک کوله پشتی حامل بمب در نزدیکی محله حادثه دیده می شود.

او همچنین هنگامی که پس از زخمی شدن در یک قایق پنهان شده بود روی تکه کاغذی خطاب به ماموران نوشت:‌ "دست از کشتن مردم بیگناه ما بردارید و ما هم دست می کشیم."

آن تکه کاغذ به عنوان مدرک در دادگاه عرضه شد.

بمبگذاری در ماراتن بوستون در ۱۵ آوریل ۲۰۱۳ سه کشته بر جای گذاشت و بیش از ۲۶۰ نفر در آن زخمی شدند. به غیر از جوهر سارنایف، که اکنون ۲۱ سال دارد، برادر ۲۶ ساله‌ او نیز در این ماجرا مظنون بود، اما او در جریان تعقیب و گریز کشته شد.

این مرگبارترین حمله تروریستی در خاک آمریکا از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016